Kuću čine ljudi | kulturpunkt

Kuću čine ljudi

Omladinski centar CK13 iz Novog Sada obilježava deset godina rada autonomnog prostora u okviru kojeg se slobodno razvijaju različite društveno-kulturne inicijative.

Piše: Matija Mrakovčić

FOTO: CK13

Omladinski centar Crna kuća 13 (CK13) pokrenut je 2007. godine uslijed dramatičnog nedostatka alternativnih prostora za edukaciju i informiranje mladih u Novom Sadu. Sistemska nebriga vladajućih struktura za razvoj javnih i nezavisnih kulturnih i omladinskih prostora u Novom Sadu od 1980-ih godina dovela je najprije do devastacije ovih prostora, a zatim i do marginalizacije društvenog angažmana mladih generacija. 

Omladinski centar pokrenut je iz potrebe za autonomnim prostorom u okviru kojeg bi se slobodno razvijale različite društvene, kulturne, umjetničke i edukativne inicijative, kao i drugi oblici kritike institucionalnih politika. Kakva je situacija danas? "U Novom Sadu trenutno praktično ne postoji ovakav prostor, a slična je situacija i u svim ostalim gradovima u Srbiji, ako izuzmemo Beograd. Društveni centar se nedavno zatvorio nakon požara, ali su i pre toga imali puno problema sa prostorom. Od pre par godina funkcioniše studentski Dom B612 koji je nedavno po treći put promenio lokaciju i još uvek se suočavaju sa sličnim problemima", objašnjava Đorđe Majstorović, autor i urednik književnog programa u CK13. "Mi smo u tom smislu jedino nekomercijalno mesto koje je nezavisno od gradskih i državnih struktura, a koje je postiglo kontiunitet od cele decenije. U tom smislu smatramo da prostora za delovanje mladih ljudi uvek ima, ali ne dovoljno, i isto tako uvek bi se trebalo boriti za još više prostora, jer to nam sigurno neće pasti s neba". 

Zamišljen prvobitno kao platforma za istraživanje, razvoj i promociju alternativa hijerarhijskom modelu organiziranja i djelovanja, Omladinski centar pokrenulo je nekoliko novosadskih organizacija i inicijativa: kuda.org, Alternativna Kulturna Organizacija - AKO, Kružok, AFANS, LugoNS i Novosadska lezbejska organizacija - NLO, od kojih danas mnoge više ne postoje. "Entuzijazma je bilo na pretek i on je praćen uverenjem da zidovi i ljudi mogu da brinu jedni o drugima na način da održavanje zidova uspravnim može povratno uticati na uspravno držanje glave kada su ljudi u pitanju. Povratno takođe: gradeći svoj integritet, snagu da od mišljenja i zajedničkog rada ne odustaju, ljudi uvek iznova grade i drže zidove kuće uspravnima", piše programska urednica kuda.org Branka Čurčić povodom deset godina CK13 te zaključuje: "Ovom uspravnom ne bi trebalo suprotstavljati horizontalno i suprotstavljanjem ukazivati na njegov manjak, jer ga integritet i snaga ljudi da se mišljenju i argumentovanju uvek vrate, uključuju. Uključuju, jer horizontalo ovde ima značenje jednakih ljudi koji jednako učestvuju u odlučivanju. Jedno bez drugoga nije moguće".

CK13 je posebna priča u kontekstu prostora za rad i prezentaciju programa organizacija, inicijativa i pojedinaca u kulturi, naime, CK ne djeluje u iznajmljenom već privatnom prostoru. Crna kuća je stambena kuća kupljena u sklopu projekta koji je podržavala njemačka organizacija SHL, a koja i danas ima hipoteku nad kućom. "U vreme kada se u Novom Sadu udruženja građana i to u kulturi zatvaraju zbog nemogućnosti održavanja infrastrukture, čak i sa nagomilanim dugovima za iznajmljivanje prostora, CK13 se još jednom ukazuje kao presedan. I to presedan manje u smislu vlasništva nad prostorom koji druge organizacije nemaju, koliko u mogućnostima koje ono otvara kao mesto podrške drugim organizacijama i pojedincima", piše Čurčić.

Iako je CK13 pokrenut kao Omladinski centar, tek je 2011. registriran kao udruženje građana. "Ono što je specifično za našu organizaciju jeste ta horizontalna struktura, tako da nemamo direktora ili bilo šta slično. U praksi se, naravno, suočavamo sa brojnim problemima, jer takav način rada nije nimalo lak, ali smo odlučni u tome da istrajemo na ovom ravnopravnom principu. CK13 je trenutno u fazi unutrašnje reorganizacije, prije svega zbog činjenice da je tim napustilo troje od šestoro ljudi koji su bili zaposleni u Centru. Neki novi ljudi su već uključeni u rad, a svakako će uskoro biti još prinova. Takođe, napomenuo bih i volonterski rad, jer su brojni ljudi angažovani na pojedinim programima upravo na toj bazi, a i mi koji smo zaposleni često radimo neke poslove za koje nismo plaćeni, već to radimo iz čistog entuzijazma i zbog toga što smatramo da je to nešto bitno", ističe Majstorović.

Danas je Omladinski centar CK13 društveno-kulturni centar posvećen prvenstveno mladim generacijama, razvoju njihovog društvenog angažmana i kreativnog potencijala. Pored brojnih glazbenih, filmskih i debatnih programa, CK13 čini i Infoteka - alternativna biblioteka, otvoren prostor za čitanje, učenje, diskusije, razmjenu ideja, svjevrsni arhiv publikacija o alternativnom svjetskom znanju. CK13 ima arhivu svojih publikacija, kao i ogromnu audio-video arhivu zahvaljujući prije svega bogatom muzičkom programu: "Planiramo da u narednom periodu sve to sistematizujemo i digitalizujemo i tako učinimo dostupnijim široj javnosti", kaže Majstorović. Tu je i Besplatna radnja na principu razmjene i dijeljenja stare odjeće, obuće, alata, igračaka, kao i program Otvorena kuhinja, gdje se pripremi obroka pristupa aktivistički, kroz princip dijeljenja i solidarnosti.

CK13 je i mjesto gdje se svakog ponedjeljka okuplja dvadesetak različitih organizacija udruženih u Inicijativu nezavisne kulturne scene Novog Sada, čiji je Omladinski centar član. Trenutni kontekst u kojem ove organizacije djeluju izrazito je nepovoljan, na što je Inicijativa upozorila krajem prošle godine. Unatoč sudjelovanju u izradi nedavno usvojene Strategije kulturnog razvoja Novog Sada i spremnosti da se uključe u rad na pripremi akcijskih planova, još uvijek je, smatraju, dominantan tek deklarativan stav o nužnosti promjena u funkcioniranju Gradske uprave za kulturu, a na to su ukazali i rezultati proteklog gradskog natječaja za javne potrebe u kulturi, pogotovo što se tiče transparentnih kriterija odlučivanja natječajne komisije. Ipak, unatoč malim i sporim koracima, Majstorović ističe da su uspjeli postići da jedan član komisije za 2017. godinu bude osoba koju će predložiti Inicijativa. Podsjetimo, radi se o gradu čiji je proračun za izvaninstitucionalnu kulturu donedavno gotovo u punom iznosu bio dodjeljivan festivalu Exit, a otkako je Novi Sad proglašen Europskom prijestolnicom kulture 2021, većina je budžeta podijeljena velikim gradskim manifestacijama.

U vezi s EPK 2021, ali i proglašenjem Novog Sada Omladinskom prijestolnicom Europe za 2019. godinu, upitali smo Majstorovića kakve prilike donose te dvije titule za novosadsku nezavisnu kulturnu scenu i autonomne prostore kulture. "Ogromna sredstva iz gradskog budžeta su uložena u same kandidature, a možemo samo da naslutimo šta će biti kada se krene sa realizacijom. Takva gradska politika svakako ne ide u prilog organizacijama poput naše, nevladinim organizacijama i samoorganizovanim kolektivima, jer smatramo da će, ako se nastavi u ovom smeru, sve što je nezavisno i alternativno u gradu još više biti marginalizovano", zaključuje. No, da članak ne završi u pesimističnom tonu, uputite se na službenu stranicu CK13 gdje možete čitati tekstove iz pera pokretača, sudionika, volontera i aktivista koji su Crnu kuću "gradili" posljednjih deset godina, pa tako i tekst Petra Atanackovića koji o prvim godinama kaže: "Da me neko pita da li smo hteli revoluciju, rekao bih da je revolucija bila samo prva stavka na listi naših zahteva. Jer mi smo hteli mnogo više od toga!".

Objavio/la matija [at] kulturpunkt.hr 08.05.2017

VEZANE VIJESTI

Alternativna rješenja postojećoj stvarnosti

Predstavnici alternativnih kulturnih centara AKC Attack! i OKC Abrašević gostuju u novosadskom Omladinskom centru CK13.

Festival novog poretka

Piše: Matija Mrakovčić

U slučaju riječke Republike paradoks je u tome da se put zatiranju lokalne umjetničke scene financira novcima namijenjenim njezinu razvoju.

U obranu javne knjižnice

Piše: Matija Mrakovčić

U novosadskom Omladinskom centru CK13 održan je dvodnevni program posvećen razmatranju suvremenih praksi arhiviranja znanja i umjetničke građe na internetu.