Novi vladar, stari problemi | kulturpunkt

Vijesti Izdavaštvo

<

Novi vladar, stari problemi

Ujedinjenjem Algoritma s postojećom tvrtkom Profil Mozaik, na hrvatskom tržištu knjige pojavljuje se "novi vladar knjižarskog tržišta".

Piše: Tomislav Žilić

FOTO: Jewish Women's Archive

U subotu 5. travnja, na konferenciji za tisak koja je održana u zagrebačkom hotelu Dubrovnik, najavljeno je spajanje Algoritma s tvrtkom Profil Mozaik, pri čemu će njihova prodajna mjesta biti ujedinjena te će od 1. svibnja na 40 lokacija poslovati kao tvrtka Algoritam-Profil-Mozaik. Potez je to koji se nastavlja na prošlogodišnje ujedinjenje Profila i Mozaika koje je kao i ovo opravdano opstankom tvrtki u jeku krize knjige i izdavaštva.

Sve tri izdavačke kuće zadržat će svoju neovisnost te će Neven Antičević i dalje voditi Algoritam, Daniel Žderić Profil, a Bojan Vidmar Mozaik knjigu. Upravom novooformljenog APM-a predsjedat će dugogodišnji direktor Algoritma Branko Šoštarić. Daniel Žderić istaknuo je kako je ideja novog lanca dati bolju uslugu korisnicima, proširiti ponudu na druga područja, na bolji način komunicirati najbolje naslove iz svakog područja, imati najšire znanje o knjigama i dovoljan broj popusta, te se pripremiti za digitalno doba na najbolji mogući način, a Branko Šoštarić dodao je da će se APM u "potpunosti orijentirati prema kupcima i njihovim potrebama".

Pojava "novog vladara knjižarskog tržišta" dolazi u vrijeme kada se manji knjižari i nakladnici nastavljaju boriti za opstanak nakon što im je proteklih godina prijetilo zatvaranje (Jesenski i Turk, Vuković&Runjić) dok su mnoge knjižare u centru grada već godinama zatvorene, a njihovi nekadašnji prostori preuzeli su telekomunikacijski divovi i međunarodni modni brendovi. Nemale probleme manji nakladnici upravo duguju izravno velikim izdavačima, primjer čega je ovršni postupak koji Disput vodi protiv velikog nakladnika koji shodno tome zabranjuje prodaju Disputovih izdanja u svim svojim podružnicama.

Iz godine u godinu proizvodnja i prodaja knjiga drastično se smanjuju te se bilježe rekordno niske brojke izdanih knjiga. Kao jedno od rješenja nudi se Nacionalna strategija poticanja čitanja pokrenuta od strane Ministarstva kulture, koja do sada nije iznjedrila nijednu konkretnu akciju te njezin utjecaj na poboljšanje stanja u knjizi i nakladništvu ostaje pod upitnikom. Stoga, situacija na hrvatskom tržištu knjige ostaje postavljena tako da se veliki izdavači ujedinjuju u nastojanju da očuvaju svoj dio tržišta te da ostanu solventni, dok manji nakladnici i knjižari i dalje ostaju u stanju neizvjesnosti. 

 

 

Objavio/la tomislav [at] kulturpunkt.hr 07.04.2014