Od avangarde do Satana Panonskog | kulturpunkt

Najave Predavanje

<

Od avangarde do Satana Panonskog

Suzana Marjanić i Ljubica Anđelković Džambić održat će predavanje o avangardnom performansu, Zenitu, grupi Traveleri i Satanu Panonskom.

15.04.2016 , Zagreb - net.kulturni klub mama

Predavanje O našem avangardnom performansu i toposu Vinkovci ili od dadaističkih provokatora do Satana Panonskog održat će se u petak, 15. travnja u 18 sati

Predavanje će se sastojati od dva dijela: “Predavanje-večernja” i “Antiradionica”. Suzana Marjanić će se u svojem izlaganju zadržati na zenitističkim večernjama Marijana Mikca, koje je 1923. godine održavao u Sisku, Topuskom i Petrinji, te dadaističkim provokacijama (Dadaistička matineja, 20. kolovoza 1922. u osječkom kinu Royal), a koje interpretira kao prve hrvatske teorijske performanse. Bit će i riječi o dadaističkim uličnim akcijama grupe gimnazijalaca Traveleri, u okviru kojih su skidanjem šešira pozdravljali konje, a ne dakle kočijaše, a koje se mogu uzeti kao začeci akcionizma u našemu avangardnom kontekstu.

Ljubica Anđelković Džambić u drugom će djelu održati “Antiradionicu” ili “Krvavi performans, tijelo otpora i glas s margine koji se i danas čuje: vinkovačka punk ikona Satan Panonski” kojom će se prikazati stvaralaštvo Satana Panonskog u svojoj raznolikosti, a osobnost ovog umjetnika osobne traume bit će sagledana kroz njegovu poziciju stigmatiziranog kreativca koji krajem 1980-ih i početkom 1990-ih hrabro progovara o identitetu Drugog i drugačijeg, što ga na ovim prostorima također čini i prilično izoliranom pojavom, neshvaćenom od strane suvremenika, te pretečom glasova s margine koji u okvire znanstvenih proučavanja ulaze tek posljednjih desetljeća kroz queer i srodne teorije.

Suzana Marjanić radi u Institutu za etnologiju i folkloristiku u Zagrebu, gdje ostvaruje interese za teorije mita i rituala, kulturnu animalistiku te antropologiju izvedbe. God. 2005. u Nakladi MD objavila je knjigu Glasovi “Davnih dana”: transgresije svjetova u Krležinim zapisima 1914–1921/22., a 2014. god. knjigu Kronotop hrvatskoga performansa: od Travelera do danas (Bijeli val, Institut za etnologiju i folkloristiku, Školska knjiga). S A. Zaradijom Kiš uredila je zbornike radova Kulturni bestijarij (Zagreb, 2007.) i Književna životinja. Kulturni bestijarij 2. (Zagreb, 2012.), s M. Hameršak Folklorističku čitanku (Zagreb, 2010.) i s I. Pricom Mitski zbornik (Zagreb, 2010.). Članica je uredništva časopisa Treća: časopis Centra za ženske studije, dvotjednika Zarez i časopisa Život umjetnosti.

Ljubica Anđelković Džambić radi kao stručna suradnica za kazališnu produkciju na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu. Bavila se pisanjem književne i kazališne kritike, radila kao profesorica filozofije, logike, književnosti i etike te bila suradnica na projektima izrade Hrvatskog biografskog leksikona i Kazališnog leksikona (LZMK). Od 2003. radi na HRT-u kao autorica pitanja za televizijske kvizove. U sklopu doktorske disertacije bavi se autodestruktivnim performansom.

Objavio/la vatroslav [at] kulturpunkt.hr 12.04.2016