Slobodni bezgranični teritorij | kulturpunkt

Najave Program

<

Slobodni bezgranični teritorij

Autorska knjiga Ivane Pegan Baće proizlazi iz njezinoga opusa u kojem se bavi riječima na način da ih povezuje sa zvukom i tako kreira audio radove.

17.02.2017 - 01.03.2017 , Dubrovnik - Galerija Otok

Puste riječi, autorska knjiga Ivane Pegan Baće u izdanju Art radionice Lazareti, bit će predstavljena u petak, 17. veljače u 19 sati.

“Autorska knjiga Puste riječi (2016., izdavač - Art radionica Lazareti, Dubrovnik, 116 str.) Ivane Pegan Baće proizlazi iz njezinoga opusa započetoga 2014. godine u kojem se bavi riječima na način da ih povezuje sa zvukom i tako kreira audio radove, kao i one vizualne. Unutar knjige ona navodi riječi i kadrove zapisane praznine koju uviđa u zbilji posredstvom fotoaparata. Tekst je ispisan na pisaćoj mašini preko indigo papira i ima obrnuti prikaz zabilježen prije njega u bjelini slike / stranice. Sama riječ je odraz koji se izrađuje u plavoj tinti na neutralnoj bijeloj podlozi. Ispisi sadrže u sebi spokoj i mir nekih već utihnulih perioda čovjekovog rada i stvaranja. Boja je simbol ne – materijalnosti i označava kontemplativni kod pisma. Fotografije koje se izmjenjuju s tekstom ukazuju na detalje i krupne kadrove pojavnog svijeta koji je ogoljen od bilo koje suvišnosti.

Knjiga započinje njemačkim riječima: beginne mich, beschriebe mich itd. One se pojavljuju isprva usamljene, dok nakon par stranica dolazi do umnožavanja materije / sadržaja kompozicije. Pegan Baće nepravilno postavlja motiv poput kiše šifri u formi slova / riječi. Ti zapisi na starome stroju za pisanje sadrže i nose u sebi mir manualnog rada. On ima svoj zvuk te posjeduje duboku tišinu koja je slika nepostojanja vremena. Najveće poglavlje knjige također polazi od ponavljanja riječi mene koja se uvijek postavlja u poziciju diptiha: obrazloži mene, obuhvatit mene, nadoknadi mene, istroši mene, razori mene, shvati mene, učvrsti mene, koncipiraj mene itd. Riječi su ugravirane / umetnute u papir u liniji koja kontinuira i odvojene su točkama kao vizualnim simbolima totaliteta. Neprekidnost se deskriptira. Suodnos u tekstu se ostvaruje kao odraz mišljenja ali se on i poništava, dokida se bilo koji mogući smisao. Odmak - u ništa - je prisutan u cjelini i raslojava se u dva segmenta: pisani i vizualni jezik mnogih diskursa. Polaritet umjetnine jest onaj dualizam koji tvori cjelinu u čovjekovom postojanju. Omogućava se prestajanje bilo kojeg subjektivnog i individualnog koda. On se prevodi u opći / univerzalni.

Nakon oštroumnog poništavanja sebe u filozofskom motivu riječi / teksta / točke rad prelazi u vizualno djelo koje u kadru sadrži nebo promatrano ponad krova betonske građevine. Uočava se u nizu i monokromnost ogoljene prostorije kojom se podcrtava iščeznuće od svega sadržajnog u zbilji. Ide se kroz tekst dalje i dolazi se do slike praznih stolova kafane na kojima su pepeljare od stakla, gledaju se kadrovi zamagljenog tv – stilla dok prikazuje prolaznika s kišobranom snimljenog javnom kamerom na kamenoj ulici itd. Ponovo tekst koji se giba u svom pravilnom ritmu, u niti koja je bez kraja i početka. Autorica prekida taj dio / sloj rada prizorom magle koja sivilom i bjelinom zaklanja brdo Srđ dok se u prednjem planu vidi fragment palače Sponza u povijesnoj jezgri Dubrovnika. Gibanje ide kroz obrnuti zrcalni prikaz teksta, tekst i kadrove u kojima je sadržajnost svedena na asketski minimalni izričaj. Ono se ne prekida, postoji / traje u odmaku. Takav proces rukopisa podrazumijeva metafizičko rastvaranje prema vidljivim rubovima apsoluta. Na kraju se pojavljuje riječ mene na talijanskom jeziku. Navedene oznake su posložene / ispisane / upisane / uslikane po sredini papira te tvore heterogenu cjelinu koja ima svoj okrenuti prizor prije sebe same: annularmi, ascoltami, disegnami, emmanami, evocami, mordimi itd. Fotografija koju Pegan Baće postavlja na kraj knjige odnosi se na svjetlo koje dopire na morski val koji je tek u fragmentu vidljiv uz sam rub kadra. Ona označava u predmetnom / pojavnom svijetu - postojanje kao prazninu i obratno, te je vizualna oznaka spoznaje istine. 

Misliteljica / stvarateljica izriče dualni motiv u formi procesa koji se odvija u mirnom ritmu na nekoliko razina. On je dio trajnog / vječnog i na njega ukazuju praznine svijeta koje se vide / čitaju u kadrovima i riječima. Taj slobodni bez-granični teritorij je motiv i područje knjige Puste riječi”, piše u uvodniku Petra Golušić.

Ivana Pegan Baće će prilikom predstavljanja knjige u Galeriji Otok postaviti i ambijentalnu audio-instalaciju koju će se moći vidjeti i poslušati do 1. ožujka svakog radnog dana do 11 do 19 sati

Objavio/la vatroslav [at] kulturpunkt.hr 14.02.2017