Studija slučaja Cvjetni trg | kulturpunkt

Studija slučaja Cvjetni trg

Foto galerija donosi izbor fotografija različitih umjetničkih akcija i intervencija izvedenih na Cvjetnom trgu. 

Pripremio: [BLOK] - Ivana Hanaček, Ana Kutleša, Vesna Vuković

Aktualno, trinaesto izdanje UrbanFestivala po prvi put festivalski program razvija kroz tri godine fokusirajući se na središnju temu: trg. Kroz istraživanja, umjetničke intervencije, performanse i radionice zajedno s umjetnicima, arhitektima i istraživačima ispitujemo transformacije i ulogu ove urbanističke jedinice u suvremenom gradu, kao i mogućnost njezine repolitizacije, koja je aktualizirana činjenicom da su se nedavne pobune u gradovima diljem svijeta odvijale upravo kroz zauzimanje trga kao prostora za zajedničko djelovanje.

Na mapi zagrebačkih trgova, Cvjetni zauzima posebno mjesto, koje duguje činjenici da je istovremeno centralno pozicioniran u gradskom tkivu, ali i "zaštićen", odmaknut od važnijih gradskih prometnica: Ilice i sjeverne trase Zelenog vala. U medijima se često nazivao gradskim "dnevnim boravkom" – ne mjestom tranzita, već susreta, zaustavljanja, razgovora i predaha, a istovremeno mjesto centralnosti i aktualnosti. Da je Cvjetni zaista upisan u simboličku mapu gradu kao jedan od najvažnijih gradskih javnih prostora postalo je posebno očito kad je njegov javni karakter doveden u pitanje: u svibnju 1995. članovi Zelene akcije prosvjedom reagiraju na najavljeno preuređenje trga, kojim se mimo volje javnosti i njenog interesa mijenja površina trga. Rušenje stabala i mijenjanje dizajna urbane opreme bili su neka vrsta uvoda u mnogo ozbiljniji zahvat koji je uslijedio desetak godina kasnije, a koji je rezultirao ne samo shopping centrom i garažom u bloku Varšavska-Cvjetni-Gundulićeva-Ilica, već je i (do kraja) izmijenio javne površina trga i okolnih pješačkih ulica, pretvorivši ih u kontrolirane zone potrošnje. Tako je Cvjetni postao paradigmatski primjer za privatizaciju i komercijalizaciju javnog prostora u zagrebačkom kontekstu, a zone otpora koje su za vrijeme obrane Varšavske i Cvjetnog zauzeli aktivisti danas su neprohodne terase kafića.

Foto-galerija u nastajanju prati umjetnička zbivanja koja su se odvijala na Cvjetnom trgu i okolnim prostorima od 1990-ih do nedavno, a zamišljena je kao početna točka promišljanja o načinima i razlozima umjetničkih intervencija na Cvjetnom, koje mogu biti zanimljiv indikator otvorenosti i javnosti ovog prostora. U prvoj fazi mapiranja donosimo izbor foto-dokumentacije izložbi organiziranih povodom Dana planeta zemlje 1994. i 1996. u prostoru Stare tiskare, odnosno na samom Cvjetnom i okolnim javnim površinama, zatim dokumentaciju dvaju performansa što su se na prostoru Cvjetnog i Bogovićeve odvili u okviru Tjedna performansa pod naslovom Javno tijelo 1997, kao i izbor iz intervencija realiziranih na lokaciji Trga u okviru UrbanFestivala u posljednjih 13 godina.


Dan planeta zemlje 1994, Final Conflict

Izložba održana u prostoru Stare Vjesnikove tiskare je od 18. travnja do 1. svibnja predstavile radove 21 domaćeg umjetnika, uglavnom instalacije i ambijente s fokusom na odnos pojedinca i okoline. Predgovor u deplijanu, kojeg potpisuje Vlado Gudac, izrazito je poetičan i bez ikakvih referenci na prostorni i društveni kontekst održavanja izložbe, usmjeren na potcrtavanje dragocjenosti Zemlje i potrebe da se prema njoj odnosi s brigom i poštovanje. "Oni pak koji su na bilo koji način shvatili obziljnost trenutka na kraju 20. stoljeća poslije Krista, moraju znati da se njihov napor danas zapravo zove BUDUĆNOST (...) Njih želim podsjetiti da žive na najvećoj skulpturi koju je talijanski umjetnik Piero Manzoni 1961. godine postavio na postament" – tim riječima završava Gudac. 

Final Conflict, u organizaciji nevladine udruge Društvo za unapređenje kvalitete življenje i pod pokroviteljstvom raznih manjih i većih firmi (TOZ, Fotokemika, Drvoprom, Mladost...) od kojih su neke uskoro prestale postojati, prva je u nizu izložbi posvećenih Danu planeta Zemlje, kao i prva u nizu manifestacija održanih u Staroj tiskari Vjesnika. Srušena za potrebe gradnje shopping centra Cvjetni, zgrada bivše tiskare Borbe i Vjesnika je funkcionirala kao povremeni prostor za umjetničke i kulturne programe nezavisne, ali i institucionalne scene do 2006. godine, kad je održano posljednje događanje: izvedba predstave kazališne skupine BAD.co Memories are made of this. Potpuni popis manifestacija u Staroj tiskari dostupan je u članku Aktivacije – mapiranje naseljavanja napuštenih prostora u javne svrhe objavljenom u časopisu Život umjetnosti, br. 87, 2010. 


Dan planeta zemlje 1996, T.EST...

Ova multimedijalna manifestacija okupila je 38 različitih umjetnika, uglavnom iz Hrvatske (jedan stranac), koji su od 19. do 28. travnja na prostoru Cvjetnog trga, u okolnim ulicama i prolazima (Oktogon, veža kina Zagreb i veža Stare tiskare), privatnim prostorima (klub Jazovka, banke) i u izlozima dućana intervenirali skulpturama i instalacijama, često pritom pozivajući publiku na interakciju. Tako je u radu Ostavi trag Sanje Bachrach i Marija Krištofića pod šatorom organiziran privremeni fotolaboratorij u kojem su zainteresirani mogli izraditi vlastiti fotogram, a izrazito popularna bila je i skejt rampa dvojca Grubimix, prema riječima kustosa manifestacije Tihomira Milovca "prva takva u Zagrebu". 

U deplijanu T.EST...-a on među ostalim piše: "Ulaskom u tkivo grada, na javni, svima dostupan, otvoreni prostor trga i ulica, postavljamo pitanja kojima provjeravamo odnose umjetnosti i života. Pretežno likovnim sredstvima nastojimo uspostaviti dijalog i saznati više o svojim sugrađanima suočivši ih s raznovrsnim umjetničkim promišljanjima", a kasnije se referira i na tek minulu problematičnu obnovu: "Cvjetni trg doživio je nezahvalnu promjenu identiteta. Zahtjevnost ovog projekta time je složenija. Upravo zato nastojimo umjetničkim činom kroz projekt T.EST... ukazati na iznimnu važnost pažljivog odnosa prema vlastitoj okolini bez razlike je li ona prirodna ili urbana, materijalna ili duhovna." Organizatori ove manifestacije bili su Muzej suvremene umjetnosti i Društvo za unapređenje kvalitete življenja, a pokrovitelji Grad Zagreb i tadašnji Predsjednik Sabora RH Vlatko Pavletić.


Tjedan performansa 1997, Javno tijelo

Manifestacija je održana od 14. do 18. listopada u organizaciji Soroš centra za suvremenu umjetnost Zagreb (SCCA) i Nezavisnog umjetničkog projekta Doma – A casa – At Home, a okupila je 9 umjetnika, od toga 3 međunarodna. Na web stranici manifestacije, u tekstu kustosice Jadranke Vinterhalter, stoji da se "odabranom temom željelo pokazati na koji način ljudsko tijelo funkcionira kao umjetnički medij, sredstvo umjetnika za komunikaciju i interakciju", te da je "Zagreb zapravo prvi put bio domaćinom takvog višednevnog festivala performancea. Činjenica da se svaki performance odvijao na različitome mjestu - od trgova, parkova, gradskih ulica, preko željezničkog i autobusnoga kolodvora do kazališta, galerije i multimedijskog centra, govori da ova fleksibilna forma umjetnosti ima sposobnost korespondiranja s tkivom grada i s publikom, bilo ciljanom ili sa slučajnim prolaznicima. Upravo prisutnost brojne, naročito mlade publike, potvrda je da je manifestacija bila zanimljiva i uspješna." Program je održan kao dio SCRAP-a (Soros Contemporary Crt Regional Program).


UrbanFestival, kontinuirano od 2001, izbor projekata

UrbanFestival je festival umjetničkih intervencija u javnom prostoru koje istražuju svoj prostorni kontekst i društvene procese koji ga proizvode. Svako festivalsko izdanje obrađuje specifičnu temu i donosi nove umjetničke produkcije u javnom prostoru, koje se temelje na istraživanjima specifičnih lokacija i prostornih politika, te širi prostor za umjetničku artikulaciju društvenih i urbanih tema. 

Izabrane prostorne i izvedbene intervencije sežu od Vlaste Delimar koja u štiklama guli povrće a potom ispija pivu (iz boce) u izlogu frizerskog salona Nena u Varšavskoj, do Jonasa Staala koji simptomatično naziva svoj socijalni eksperiment privremene zabrane fotografiranja Kraj povijesti, a preko projekata kao što je Omnigenus grupe Urtica ili Ugrožena čestica Barbare Blasin, koji prostor Cvjetnog koriste kao to mjesto u gradu na kojem društvene i umjetničke agende adresiraju širu javnost.

Za transformaciju Cvjetnog trga od prostora javnosti do prostora potrošnje i potrošnjom određene zabave možda je najdikativniji umjetnički stejtment Ivane Ivković i Nikoline Pristaš iz skupine Bad Company povodom performansa Protest na UrbanFestivalu06: "Postavljajući si pitanje do koje mjere čin protesta može mobilizirati javni prostor i narušiti njegove rituale, analiziramo idealan čin protesta, često ograničen samo na semantičku borbu, putem izvedbene mašine disonantnog govora ulazeći u direktnu komunikaciju s okolišem i prolaznicima, obilježavajući prostor izvedbe samom akcijom, reinterpretirajući odnose svakodnevne komunikacije jednog zagrebačkog trga koji je, daleko od agore, definiran svojom komercijalnom, a u kontekstu niza festivala i promotivnih akcija, i zabavljačkom funkcijom." 

Tekst "Let the history talk" Vesne Vuković, o transformaciji Cvjetnog trga možete pročitati ovdje


Stara tiskara Vjesnik (Dan planeta Zemlje 1994)Ambijent Fruhling, Dražen Grubišić i Nedjeljko MikacDrvo mora rasti, Sanja JonjićBez naslova, Vlasta ŽanićEtika ili estetika, Anto JerkovićEtika ili estetika, Anto JerkovićGothic Oktogon, Danijel KovačEnd of the message, Darko FritzBez naslova, Davor PavelićBez naziva, Duje Jurić Spasonosni ogrtač, Greiner i KropilakIvana Keser i Saša Ilić, DijalogČovjek, Kristina LekoČetverolist, Nada ŠkrlinD Skejt, Nedjeljko Mikac i Dražen GrubišićPredvorje kina, Ozren DrobljenjakovićOstavi trag, Sanja Bachrach i Mario KrištofićBez naziva, Slaven ToljBez naziva, Slaven ToljBez naziva, Tomo Javić Gecan Bez naziva, Toni MeštrovićPoziv na avanturu, Željko KipkeJavno tijelo - Božidar Jurjević Javno tijelo - Božidar Jurjević Javno tijelo - Nebojša Šerić ŠobaJavno tijelo - Nebojša Šerić ŠobaZrela žena - Vlasta DelimarZrela žena - Vlasta Delimar Performans iz serije Duorama - Paul Couillard i Ed JohnsonPerformans iz serije Duorama - Paul Couillard i Ed JohnsonPerformans iz serije Duorama - Paul Couillard i Ed JohnsonUrbanFestival, kontinuirano od 2001., izbor projekataPerformans iz serije Duorama - Paul Couillard i Ed JohnsonOmnigenus - UrticaSubrosa Protest - Ivković & PristašProtest - Ivković & PristašProtest - Ivković & PristašPromijenimo stvarnost: preimenovanje zagrebačkih ulica - Reinigungsgeselschaft Ugrožena čestica - Barbara BlasinUgrožena čestica - Barbara BlasinUgrožena čestica - Barbara BlasinKraj povijesti - Jonas StaalKraj povijesti - Jonas Staal
Objavio/la janja [at] kulturpunkt.hr 13.12.2013
Ulogirajte se ili registrirajte da biste dodali komentar

KOMENTARI