Vjerujemo da se može kvalitetnije i pravednije | kulturpunkt

Kulturoskop Intervju

<

Vjerujemo da se može kvalitetnije i pravednije

S Igorom Roginekom razgovaramo o kampanji za izdavanje knjige Punk poduzetnici o petnaest godina djelovanja ACT Grupe.

Razgovarala: Matija Mrakovčić

U siječnju 2003. godine u Čakovcu je grupa mladih alternativaca osnovala udrugu besmislenog imena, Akciju za civilnu transparentnost - ACT. Jedna od najaktivnijih organizacija civilnog društva u sjeverozapadnoj Hrvatskoj kasnije mijenja ime u Autonomni centar - ACT, a u kolovozu 2016. godine pripaja se ACT Grupi. Kroz gotovo 15 godina djelovanja, ACT Grupa je (su)osnovala 12 organizacija civilnog društva i društvenih poduzeća, 7 regionalnih i nacionalnih (prvenstveno zagovaračkih) mreža te inicirala i pomagala u razvoju više stotina neprofitnih organizacija. Trenutno provode crowdfunding kampanju za izdavanje knjige o ACT Grupi i njezinih 15 godina djelovanja. 

Kao što kažu ACT-ovci, knjiga neće biti samo dokument vremena i spomenar jedne od 55 000 udruga u Hrvatskoj, već i svojevrsni priručnik za razvoj organizacija civilnoga društva, razvoj društvenopoduzetničkih pothvata, priručnik za aktiviranje i djelovanje u lokalnoj zajednici, uspješne zagovaračke modele i drugo. Razgovaramo s Igorom Roginekom.

 

KP: Povod našem razgovoru aktualna je kampanja prikupljanja sredstava za knjigu Punk poduzetnici koja bi trebala biti tiskana do travnja 2018. godine i na taj način obilježiti 15 godina postojanja ACT Grupe. Zašto Punk poduzetnici?

Punk poduzetnici zbog toga što su današnji poduzetnici, oni o kojima je knjiga, krenuli kao pankeri te su kao dio punk scene izgradili sebe vrijednosno, ali su unutar te scene također krenuli s prvim inicijativama koje su se temeljile na samoorganizaciji, solidarnosti, pravednosti… Ta ideja solidarnosti i pravednosti izrazito je prisutna i u našim današnjim poslovnim pothvatima. Sve što radimo činimo zbog toga što vjerujemo da se može kvalitetnije i pravednije, i za ljude i za zajednicu i za okoliš.

KP: Na koji način ste dokumentirali svoj rad u proteklih 15 godina ? S kolikim ste se arhivima "borili"? Kakav način prezentacije te građe ste odabrali?

Proteklih je 15 godina rada dokumentirano u obliku digitalnog arhiva koji sadrži gigabajte podataka u obliku izvješće, planova i fotografija. To su uglavnom tehnički podaci koji su organizirani na način koji je odgovarao natječaju ili pak donatoru i oni malo govore procesima razvoja, ništa o pogreškama, a još manje o naučenim lekcijama. Da bi se tim podacima dala naracija koja je čitatelju zanimljiva, ali i poučna, autor knjige Robert Posavec trebao je obaviti mnogo razgovora s negdašnjima i sadašnjim članovima i zaposlenicima ACT grupe. Neki su pritom bili vrlo susretljivi i ponosno su pripovijedali o procesima kojima su zajednički razvijali organizaciju, dok su drugi bili ljuti, odbijali razgovarati uz poruke da ACT nije to što su oni gradili. Kaže Pos da je to bio prilično dinamičan proces u kojem je najteže za kavu bilo (ili još uvijek jest) uhvatiti današnje direktore i odgovorne ljude. 

Punk poduzetnici je knjiga, priča, sa snažnim naglaskom na narativnom karakteru djela. Zamišljena je da se čita, a ne da se gleda. Zato ona niti neće obilovati grafičkim prikazima podataka i neće sadržavati ijednu fotografiju. Međutim, sadrži mnoštvo zgoda. Jer da bi postali ovo što su danas, punk poduzetnici su morali proći jedan vrlo složen i dugačak zaplet kojem se kraj još uvijek ne nazire.

KP: Zašto ste se odlučili za crowdfunding kampanju kao oblik financiranja troškova objavljivanja knjige? 

ACT Grupa je dobitnica nekih od najznačajnijih nagrada u području društvenog poduzetništva, na nacionalnoj i europskoj razin, članica je ključnih europskih i hrvatskih mreža/saveza u sektoru društvenog poduzetništva i radne integracije. No ono na što smo najviše ponosni su ljudi - više od stotinu radnika, stotine volontera, vanjskih suradnika, stotine podržavatelja ACT Grupe iz lokalne i šire zajednice koji su ostavili neizbrisiv trag u procesima razvoja društvenog kapitala, civilnog društva i društvene ekonomije u Hrvatskoj i regiji tijekom 15 godina djelovanja organizacije. Nekako smo željeli vjerovati da tih posljednjih 15 godina ACT Grupe nije trajno obilježilo samo naše živote, već da je na jedinstven način dotaknulo i živote svih tih silnih ljudi. Naime, tijekom tog razdoblja proveli smo oko 140 projekata s više od 450 partnerskih organizacija, a ukupan broj direktnih korisnika ACT Grupe prelazi 74.000. I zapravo smo željeli testirati taj neki utjecaj u zajednici. 

Mi nekako uvijek eksperimentiramo, testiramo različite modele, poslovne ideje, poduzetničke inicijative, ustrojstvene oblike….  Pa možemo reći da je i ova naša prva crowdfunding kampanja svojevrsni test, da vidimo gdje smo i imamo li zaista taj neki community koji je spreman podržati izdavanje jedne takve knjige, netipične knjige o povijesti netipične organizacije. Vjerujemo u uspjeh, u tu zajednicu, solidarnost. Da priča o našem iskustvu može biti inspirativna i korisna drugima. Da se dobro dobrim vraća. To je neki odgovor zašto.

KP: Na koji način čitatelji mogu pomoći pri realizaciji kampanje, i do kada?

Na internetskoj platformi Indiegogo pokrenuta je kampanja i u samo 12 sati ovoj je inicijativi potporu dalo više od 60 podržavatelja, koji su donirali gotovo 3.000 dolara, odnosno čak trećinu iznosa koji planiramo prikupiti na ovaj način. Trenutačno smo na polovici kampanje - kampanja traje još 15 dana, do 7. prosinca 2017., a mi smo na 79% ciljanog iznosa. Nije loše, vjerujemo da ćemo do kraja uspjeti prikupiti željenih 9.000 USD koliko nam je potrebno za lekturu i korekturu, dizajn, prijelom i tisak knjige. 

Možete ju podržati na navedenoj adresi. Svaka pomoć u širenju informacija o kampanji nam je i više nego značajna, pa se još jednom zahvaljujemo Kulturpunktu na prilici da predstavimo našu inicijativu. Pozivam sve čitatelja da nas prate nas na Facebooku i Twitteru i podijele informaciju o kampanji uz hasthtagove #PunkPoduzetnici i #15GodinaTiJeTek. Punk poduzetnici su danas na Indiegogo, a sutra u vašoj biblioteci! 

Objavio/la matija [at] kulturpunkt.hr 23.11.2017

VEZANE VIJESTI

Kad neće institucije, onda će civilno društvo

Piše: Matija Mrakovčić
ACT Grupa iz Čakovca izrađuje prvu on-line evidenciju hrvatskih društvenih poduzetnika. Upitnik ispunite do 11. kolovoza.

Konkretan učinak na okolinu

Piše: Matija Mrakovčić
Među primjere najboljih praksi integriranog pristupa suzbijanju siromaštva i socijalnog isključenja iz cijele Europe, Europsko je vijeće uključilo čakovečku Humanu Novu.

Stvaranje javnih prostora po mjeri građana

Razgovarala: Matija Mrakovčić
S Darkom Ciglarom razgovarali smo o prostornim mogućnostima i zagovaračkim kapacitetima organizacija u kulturi, aktivnostima Inicijative 1729/2 i stvaranju Društvenog centra Čakovec.