Zašto ne iskorištavati samu sebe? | kulturpunkt

Najave Izložba

<

Zašto ne iskorištavati samu sebe?

Američka umjetnica Jennifer Lyn Morone 2014. godine u saveznoj državi Delaware samu sebe je registrirala kao korporaciju.

20.06.2017 - 08.07.2017 , Rijeka - Filodrammatica

U utorak, 20. lipnja u 20 sati, u galeriji Filodrammatica, bit će otvorena izložba Jennifer Lyn Morone™ Inc. Izložba predstavlja projekt američke umjetnice Jennifer Lyn Morone, koja je 2014. godine u saveznoj državi Delaware samu sebe registrirala kao korporaciju. Zadatak osmišljavanja prosvjeda u okviru njezinog školovanja na The Royal College of Art u Londonu prerastao je u pravu kompaniju čija je Morone danas vlasnica, upraviteljica, članica uprave, ali i glavna sirovina te osnovni proizvod.

Poslovni model kojeg je Morone uspostavila usmjeren je prema određivanju vrijednosti pojedinca u odnosu na društvo i na podatke koje svakodnevno proizvodi. Time umjetnica zalazi u dugu tradiciju subverzivne afirmacije, koristeći radikalnu ironiju kako bi snažno i jasno prevela načine djelovanja ekstremnog kapitalizma, ekonomskog sustava u kojem svi danas živimo, ali kojeg samo neki od nas razumiju i koriste njegove prednosti.

Uviđajući kako smo u dobu društvenih mreža i rudarenja podataka svi mi zapravo "informacijski robovi" koji korporacijama besplatno pružamo naše podatke, Morone subverzijom uzdrmava taj mehanizam na način da vlastitom preobrazbom u korporaciju ostvaruje pravo na zaštitu i stvaranje profita od vlastitih podataka. Ako je iskorištavanje neizbježno, zašto ne iskorištavati samu sebe?

Posjetitelji izložbe imaju priliku upoznati se s proizvodima tvrtke koji se temelje na prošlim iskustvima, trenutnim sposobnostima, budućim potencijalom i podacima iz životne svakodnevice Jennifer Lyn Morone. Jedan od proizvoda je aplikacija Database of ME ili DOME (u prijevodu Baza podataka o MENI), koja prikuplja i pohranjuje sve podatke koje Morone stvara (lokacija, otkucaji srca, aktivnost pretraživanja na internetu, raspoloženje), omogućujući kompaniji ostvarivanje profita njihovom prodajom, razmjenom ili ulaganjem. Na tragu pretpostavke da smo svi zapravo sirovina i potencijalni proizvod, tvrtka je iz molekula umjetničinih feromona proizvela parfeme Lure i Repel čiji je učinak da privlače, odnosno odbijaju muškarce. U farmaceutski biznis kompanija je stupila proizvodom Rejuvanix, hormonskom terapijom koja se dobiva iz hormona DHEA (dehidroepiandrosteron) Jennifer Lyn Morone, a na tržištu luksuznom robom prisutni su dijamanti koji se proizvode iz umjetničine kose. Svi se navedeni proizvodi prodaju putem interneta i tržišta umjetnina, uz prigodne reklame koje ismijavaju tipične obrasce oglašavanja.

Za svoj je umjetnički rad Morone dobila posebno priznanje na festivalu Ars Electronica u Linzu, jednom od značajnijih novomedijskih umjetničkih festivala u Europi i nekolicine vodećih u svijetu. Djela je izlagala, prikazivala i predstavljala u mnogim međunarodnim muzejima i galerijama, među kojima su Martin Gropius Bau (Berlin), Haus der Kulturen der Welt (Berlin), Carroll/Fletcher Gallery (London), ZKM (Karlsruhe), Victoria & Albert Museum (London), i HeK (Basel). O njezinom neobičnom projektu izvještavali su mediji poput The Guardiana, The Economista i internetskog magazina We Make Money Not Art.

Izložbu koja je nastala u produkciji ljubljanskog instituta suvremene umjetnosti Aksioma moguće je besplatno posjetiti do 8. srpnja.

Objavio/la matija [at] kulturpunkt.hr 16.06.2017