5. Zagreb Film Festival započeo anatomijom nasilja | kulturpunkt

<

5. Zagreb Film Festival započeo anatomijom nasilja

Jučerašnja "Klopka" Srđana Golubovića, kao i večerašnji cjelovečernji filmovi Andreja Zvjaginceva i Li Yanga, svaki na svoj način pokušavaju opisati i dokučiti fenomen nasilja. Najnovije rec

Jurica Starešinčić

Peti Zagreb film festival otvorio je film "Klopka" Srđana Golubovića, priča o moralnoj propasti protagonista suočenog sa svijetom koji ne razumije i u kojem je novac važniji od života njegova sina. Čitav podređen prenošenju poruke o dehumaniziranosti suvremenog srpskog društva, film likove koristi gotovo esejistički, više kao klasne simbole nego osobe, a stilski se naslanja na dobro poznatu tradiciju crnog srpskog krimića. Tako se središnji lik u jednoj sceni gotovo u trenutku pretvara iz raskoljnikovski nesigurnog običnog čovjeka u kriznoj situaciji u holivudskog junaka vičnog špijunaži, potjerama autima i preuzimanju stvari u svoje ruke. Srećom, čitava glumačka postava je sjajno odabrana i uspijeva udahnuti život klišejiziranim dijalozima i situacijama. Program dugometražnih filmova večeras se nastavlja filmovima dvojice veterana Zagreb film festivala, Andreja Zvjaginceva i Li Yanga, prethodno nagrađenih za svoje prve filmove i na ovom festivalu. Poput Klopke, oba ova filma bave se degradacijom ljudskosti i izvorima nasilja. Yangova "Slijepa planina"  stilski se suprotstavlja najpoznatijoj tradiciji kineske kinematografije, hongkonškom novom valu, i priču o trgovini ljudima i zaostalosti kineske provincije donosi urednim kronološkim pripovijedanjem, nenametljivom kamerom, nevidljivim rezovima, ali pritom uspijeva uvijek iznova zadiviti dobro odabranim lokacijama, scenografijom i fotografijom. Obrazovana mlada djevojka prodana je kao supruga u patrijarhalno i zaostalo selo. Groteskno okružje u kojem se film odvija prikazano je toliko uvjerljivo da možete povjerovati kako se nešto takvo zaista i moglo dogoditi. Čini se da su i ovdje autori više zainteresirani da ukažu na socijalnu anomaliju nego da se bave slojevitošću likova, ali u "Slijepoj planini" to je ipak izvedeno vješto i djeluje relevantno.

Zvjagincevo "Izgnanstvo" pak u svojih 150 minuta sloj po sloj dekonstruira intimne odnose unutar uskog kruga obitelji i prijatelja izražavajući zabrinutost zbog nemogućnosti komunikacije kako između bliskih ljudi, tako i unutar aspekata vlastite osobe. Likovi naime veći dio vremena ne uspijevaju ni sami sebi objasniti točno što im nedostaje i što žele pa se nalaze razapeti između instrumentalne dužnosti društvenoj grupi kojoj pripadaju i osjećaja da dijelom i zbog toga ne uspijevaju osvariti zadovoljavajuće emocionalne veze s bliskim im i dragim osobama. Katastrofa koja slijedi i koja je možda malo previše eksplicirana na kraju filma čitavo je vrijeme nagovještavana sjajnim metaforama u kojima su ruski umjetnici tradicionalno tako uspješni: korištenjem prirode, prirodnih pojava, doba dana kao metafora te sugestivnom zvučnom podlogom. Primjerice, kada dječak pita oca zašto nema vode u potoku, on mu nezainteresirano odgovara kako ne zna da bi pred kraj filma, u trenutku privatne katastrofe, pala kiša i potok se, naravno, napunio. Slično tako su i u privatnom životu neke očigledne promjene na njegovoj supruzi ocu ostale neprimjećene dok je ona iznova pokušavala doprijeti do njega na pogrešan način, i sama nesposobna razumjeti njegov mačistički svijet sitnih kriminalaca. Zvjagincev je već u svojem prvijencu "Povratak" jasno dokazao da se radi o vrsnom stilistu i drugi film tom ugledu nije naškodio. Svaki je kadar promišljen, svaki pokret kamere motiviran. Vrijedi podsjetiti i na kratkometražne filmove koji se prikazuju prije dugometražnih. Tako će "Slijepoj planini" danas prethoditi kratki film "Kina, Kina" (Rodrigues, Da Mata), umjereno uspjela imigrantska drama o Kinezima u Portugalu. No zanimljivijim mi se učinio film "Rupa" Marka Šantića, humana i sentimentalna drama aktualne teme o samoubojstvima razočaranih vojnika iz prošlog rata kojom Šantić suvereno vlada zahvaljujući odličnim glumcima i brzim izmjenama duhovitosti i drame. Raspored projekcija: Slijepa planina - Kino SC, ponedjeljak, 22. listopada, 20 h // repriza: kino Europa, 23. listopada, 10 h Izgnanstvo - Kino SC, ponedjeljak, 22. listopada, 22.30 h // kino Europa, 23. listopada, 16 h Raspored ostalih projekcija: http://www.zagrebfilmfestival.com

Objavio/la admin [at] kulturpunkt.hr 22.10.2007