Afera plakat ili iransko srce Hrvatske | kulturpunkt

Najave Tribina

<

Afera plakat ili iransko srce Hrvatske

Eurokaz Saloon bavit će se ''aferom plakat'', između ostalog, kao političkom odlukom i kao aktom pritiska na umjetničku neovisnost.

31.01.2013 - 01.02.2013 , Zagreb - Eurokaz
  • A
  • +
  • -

''Afera plakat'' koja se dogodila Dramskom kazalištu Gavella i predstavi Fine mrtve djevojke možda nije presedan, ali je iz tog slučaja jedinstveno lako čitati hrvatsku sadašnjost. Čine je: mala grupa građana i vjernika čiji su osjećaji povrijeđeni toliko da su odlučili napraviti razliku iznimno koordiniranim pritiskom; gradonačelnik koji brine o osjećajima svih, a posebno onih koji tek trebaju postati njegov glasački stroj; kazališna uprava koja tvrdi da spašava što se još spasiti može; ansambl koji se ponaša kao talac i kazališne uprave i gradske vlasti... I sve to u podgrijanoj situacija društvenog raskola po, navodno, principima vjere. Kako je riječ o političkoj odluci, ali i o aktu pritiska na umjetničku neovisnost, Eurokaz Saloon bavit će se ''aferom plakat'' s obje strane – od mogućnosti da gradonačelnik reagira na spin  stvoren oko nimalo provokativnog umjetničkog rada i zato izigra demokratske procedure, do pitanja traži li Hrvatska ponovno svoje iranske korijene. U devedesetima se pokušavalo dokazati iransko porijeklo Hrvata, ali 2013.  Hrvatska se približava Iranu s početka 1980-ih time što dopušta ''vjerskom osjećaju'' da modificira opći, koji bi po Ustavu ipak trebao biti sekularan. Ne treba se zavaravati: umjetnost, makar i plakatna, tek je prva žrtva.

Što ''afera plakat'' govori o zagrebačkoj kulturi i načinu kako se njome sve otvorenije manipulira? Zašto načini kako gradska vlast organizira teatre i načini njihovog funkcioniranja nisu veći problem od zabrane jednog plakata? Zašto državna vlast nije o ovom slučaju otvoreno progovorila ni riječ, uz iznimku tek prigodne kritike ministrice kulture Andree Zlatar Violić? Zašto je Sanader bio protiv zabrane Bakhi dok Milanovića zabrana plakata ne zanima? Zašto osjećaj više od pedeset tisuća ljudi koji su i svojim potpisom bili protiv radova na Cvjetnom trgu nema težinu, a koordinirana akcija jednog vjerskog portala i anonimni ''jezivi pritisak'' ima? Zašto imitacija kiča vrijeđa, a kič ne? Zašto je važno spomenuti da je predstava nakon svega rasprodana?

Na ova i sva ostala pitanja u vezi s ''aferom plakat'', odgovorit će prva ovogodišnja sesija Eurokaz Saloona, u četvrtak, 31. siječnja s početkom u 19 sati. Eurokaz Saloon je višegodišnji program razgovora o ključnim problemima hrvatskog kazališta i kulture, koji se održava u prostorijama Eurokaza, Dežmanov prolaz 3, u Zagrebu.

Objavio/la matija [at] kulturpunkt.hr 25.01.2013