Ako ne može nitko, može umjetnost | kulturpunkt

Vijesti Arhitektura i urbanizam

<

Ako ne može nitko, može umjetnost

Iza laserskih intervencija na Ciboninom tornju, koje su se po njemu rasplesale u večeri s četvrtka na petak, stoje Rafaela Dražić i UrbanFestival.

Piše: Antonija Letinić

Prije nekoliko dana mediji su se zainteresirali za intervenciju na Ciboninu tornju kada su se u noći sa četvrtka na petak (30. lipnja na 1. srpnja) po staklenoj opni ovog gradskog "solitera" rasplesali različiti natpisi imenovanih i neimenovanih autora.

Radi se naime o radu dizajnerice Rafaele Dražić realiziranom u sklopu ovogodišnjeg, 11. UrbanFestivala. Tema ovogodišnjeg izdanja, mjesto od kojeg su kustosice Ivana Hanaček, Ana Kutleša i Marijana Rimanić, započele istraživanje i komunikaciju s umjetnicima, bila je arhitektura nebodera kojoj ovogodišnji festival pristupa iz prizme opozicije privatno - javno posebnu pažnju obraćajući na sivu zonu u kojoj je teško definirati "javnost" prostora i različite aspekte procesa privatizacije. Rad Rafaele Dražić sastojao se od dvosatne noćne projekcija parola, fotomontaža i ilustracija koje je kreirala grupa nezavisnih novinara/ki, aktivista/ica, dizajnera/ica i umjetnika/ca, a koje su se vrtile na pročelju Ciboninog tornja.

O radu Rafaele Dražić koji se eksplicitno bavio ovom problematikom kroz konkretan, gorući primjer iz lokalne nam sredine, kustosice su se očitovale priopćenjem u kojem ističu da se sadržaj poruka kritički osvrtao na poslovanje tvrtke Agrokor kroz kratke tekstualne ili slikovne poruke, manje ili više direktno provokativne. Kustosicama ovog projekta i autoricama jedne od poruka koja se vrtila na Ciboni i osobama koje su zajedno s Rafaelom bile prisutne u trenutku realizacije i odradile tehnički dio priprema, bilo je prije svega važno odaslati u javni (fizički) ali i medijski prostor kritiku poslovanju Agorokora, za koju smatraju da u aktualnom javnom diskursu nije dovoljno zastupljena. Akcija je naknadno u medije plasirana anonimno iz dva razloga: namjera je bila u prvom koraku izbjeći da događaj dobije etiketu umjetničkog, da se o njemu izvještava samo u okviru kulturnih događanja pri čemu je postojala opasnost da na važnosti izgubi aspekt direktnog izraza frustracije zbog političke i ekonomske situacije u zemlji. S druge strane, kustosice i umjetnicu je zanimalo na koji će način, i hoće li uopće akcija biti interpretirana u medijima.

"Imajući na umu rad Rafaele Dražić i smjer u kojem se kretalo istaživanje ovogodišnje festivalske teme, svjesno smo ušle u otvoreno polje na kojem se granice između medija i strategija dizajna, umjetnosti i aktivizma zamućuju" - navode kustosice UrbanFestivala 2011.

Aktivistički i kritički naboj nije stran radu Rafaele Dražić. Naime, u Splitu je 2008 na zabranjivanoj izložbi 7 nula izlagala fotografije grafita kojima je kritizirana politika sadašnjeg gradonačelnika, Željka Keruma.

Objavio/la antonija [at] kulturpunkt.hr 04.07.2011