Kroz alternativnu kartu svijeta | kulturpunkt

Vijesti Vizualne umjetnosti

<

Kroz alternativnu kartu svijeta

Ideološki vodič kroz Venecijanski bijenale aplikacija je za iOS i Android koja pruža informacije o političkom, ekonomskom i ideološkom kontekstu svih nacionalnih paviljona.

  • A
  • +
  • -

Ideološki vodič nudi mogućnost posjeta različitim nacionalnim paviljonima ovogodišnjeg Bijenala prema geopolitičkim savezništvima zemalja: korisnik može navigirati rutama koje se temelje na članstvu u Sjevernoatlantskog saveza (NATO), priznavanju Međunarodnog kaznenog suda (ICC), članstvu u G8, Arapskoj ligi itd.

Venecijanski bijenale međunarodna je umjetnička manifestacija organizirana po uzoru na svjetske izložbe, a održava se svake druge godine. Činjenica da se prvi put održao 1895. čini ga najstarijim umjetničkim bijenalom na svijetu. Godine 2013. ova je manifestacija obuhvatila oko 90 nacionalnih izložbi... Može se reći da izložbeni paviljoni funkcioniraju kao ambasade u kojima svaka zemlja pokazuje umjetnike koje smatra najreprezentativnijima za trenutne razvojne tokove u svom umjetničkom sektoru.

Prisutnost nacionalnih paviljona čini Venecijanski bijenale jedinstvenim među sličnim manifestacijama. Pozicija pojedinih paviljona u odnosu na druge prilično precizno otkriva povijest transnacionalnih alijansi kojima države promiču svoje političke, ekonomske i vojne interese. Organizacija paviljona podsjeća na nekadašnja kolonijalna cartsva i nastavak njihove politike danas, s Ujedinjenim kraljevstvom, Španjolskom i Nizozemskom na ključnim pozicijama u slavnim Giardinima, centralnom i najluksuznijem dijelu teritorija Bijenala. Zemlje koje nisu bile na vrhuncu moći tijekom ključnih faza razvoja Venecijanskog bijenala, kao novopridošli Irak, Mexico ili Makedonija, nalaze se maraginalizirane u opskurnim dijelovima Venecije, njihovi paviljoni skrveni su na rubovima grada. Držeći na distanci nove moćne pridošlice poput Kine, koja nema vlastiti paviljon, i Indije, koja ove godine ni ne sudjeluje, Bijenale se može čitati kao ključno bojište na kojem se odvija bitka za kulturnu hegemoniju na svim frontovima.

Organizacija paviljona Venecijanskog bijenala može se tumačiti kao alegorija globalnog političkog poretka. U tom kontekstu, kustosi i umjetnici postaju veleposlanici, a umjetnička djela orijentacijske točke na polju globalne političke igre moći. Orkestracija nacionalnih paviljona u Veneciji točnija je u mapiranju trenutnog globalnog političkog poretka nego stvarne geografske pozicije zemalja. Umjetnost u kontekstu Venecijanskog bijenala ne zamišlja svijet "drugačije", nego točnije, i to često točnije nego što predstavlja samu sebe. Drugim riječima, geografska reprezentacija Venecijanskog bijenala mogla bi se smatrati alternativnom kartom svijeta.

Svake dvije godine stotine tisuća posjetitelja hrli u Veneciju kako bi se informirali o najnovijim zbivanjima u suvremenoj umjetnosti. Ideološki vodič Venecijanskog bijenala pruža im alate za čitanje globalno-političkog hardvera ove manifestacije. Koji mehanizmi odlučivanja stoje iza organizacije paviljona? Zašto je odabran određeni umjetnik ili zašto je selekcija povjerena određenom kustosu? Kako i s kojim novcem se izložba financira i kako se ti izbori odnose prema trenutnoj društveno-političkoj situaciji u zemlji? I, kako geografske pozicije zemalja zrcale prepoznatljive geopolitičke saveze  - prošle, aktualne, i možda buduće?

Članci prominentnih umjetnika, teoretičara, kritičara i filozofa iz cijelog svijeta o svakom paviljonu popraćeni su kartama koje pružaju novi uvid u način na koji geografske politike odgovaraju na različite kontekstualne i podzemne aspekte koji su u pozadini Venecijanskog bijenala: njegovu povijest, arhitekturu, programiranje, odbore, financiranje itd. Ideološki vodič stoga pruža ideološku matrica za umjetničku manifestciju kroz koju se predstavljena umjetnička djela više ne mogu smatrati suverenim objektima, već instrumentima na geopolitičkoj šahovnici Venecijanskog bijenala.

Autor aplikacije je Jonas Staal, dizajn potpisuje Remco van Bladel, glavni urednik je Vincent W.J. van Gerven Oei, voditelj istraživanja i produkcije Younes Bouadi, a koordinator projekt je Renée In der Maur. Među autorima priloga je i BLOK - Lokalna baza za osvježavanje kulture, a koje potpisuju Ana Kutleša, Vesna Vuković i Ivana Hanaček

Izvor: BLOK

Objavio/la vatroslav [at] kulturpunkt.hr 04.06.2013