Alternativno razmatranje migracija | kulturpunkt

Vijesti Vizualne umjetnosti

<

Alternativno razmatranje migracija

Izložba Djevojčina košara bavi se migracijama iz afričke parspektive, s fokusom na Južnoafričku Republiku kao najpopularniju destinaciju afričkih migranata danas.

Pripremila: Martina Domladovac

Thenjiwe Nkosi, Loophole, 2010.

Kabbo ka muwala ili Djevojčina košara, naziv je projekta i izložbe kojom se želi predstaviti mnogostrukost suvremenih migracijskih procesa iz perspektive prvenstveno umjetnika Južne i Istočne Afrike. Kabbo ka muwala se na Lugandi, najraširenijem ugandskom jeziku, referira na istočno afričku tradiciju transportiranja košare s mladenkinim mirazom iz roditeljskog doma u kuću nove obitelji, te ponovno vraćanje pune košare pri posjeti obitelji. Metaforički, košara predstavlja očekivanja i nade, ali također razočaranja i prepreke koje dolaze s brakom kao i s migracijom. Time se adresira i problem rodne reprezentacije, pošto je opće rašireno mišljenje kako su migracije dominantno muška domena.

Izložba će predstaviti alternativno razmatranje klišeizirane reprezentacije masovnog egzodusa prema Globalnom Sjeveru, fokusirajući se prvenstveno na migracije iz, te prema južnoj i istočnoj Africi, a posebno Južnoafričkoj Republici kao najpopularnijoj destinaciji afričkih migranata danas. Iskustva dijaspore važna su tema projekta, a njima se često bave imigranti u Južnoafričkoj Republici, ali i autori podrijetlom iz te zemlje, obrađujući teme mobilnosti, alijenacije i ksenofobije. Izložbom će se dotaknuti i pojedine još "ne ispričane" priče, kao što je istraživanje Aide Muluneh koja je snimala životne puteve nekih od četiri tisuće etiopske djece  poslanih na Kubu 1978. godine. S druge strane, Emma Wolukau Wanabwa proučava Istočnu Afriku kao destinaciju za europske izbjeglice, točnije za Poljake koji su se sklonili u izbjegličkim kampovima Ugande između 1942. i 1952. godine.

Estetika i etika dio je projekta koji se bavi umjetničkim istraživanjem propusnosti afričkih granica i razvoja pograničnih područja u transnacionalne prostore i transkulturalne zone kontakta. Takva istraživanja često prerastaju u istraživanje vojno-političkih interesa i graničnih režima. Jedan od njih je i umjetnička intervencija Thenjiwe Nkosi'sa o Zimbabveansko-Južnoafričkoj granici i iskustvu zimbabveanskih migranata. Umjetnica Sarah Vanagt integrira fotografiju, video i snimljeni zvuk istražujući živote djece i mladih u ratom pogođenom pograničnom području Ruande i DR Konga. Tako se izložba vraća fundamentalnim dimenzijama migracije, odnosno prelaženju internacionalnih granica koje "stvaraju" migrante, dok istovremeno globalizacijski migracijski procesi preispituju postojanje i legitimnost granica i graničnih režima.

Projektom se želi ujediniti rad umjetnika, znanstvenika i aktivista koji će se predstaviti različitim medijima, uključujući fotografiju, film, skulpturu i performans, a nastao je u suradnji sveučilišta Carl von Ossietzky iz Oldenburga, Nacionalnom galerijom Zimbabvea, Makerere galerijom i  Städtische galerijom iz Bremena. Za razliku od uobičajene prakse kada se izložbe prvo prikazuju u Europi, a zatim putuju u Afriku, Kabbo ka muwala prvo će biti prikazana u Zimbabveu i Ugandi, a potom u njemačkom Bremenu. 

Objavio/la martina [at] kulturpunkt.hr 12.01.2016

VEZANE VIJESTI

Sitni rad tolerancije

Piše: Silvestar Mileta
Program HRFF-a skrenuo je pozornost na raznolike, povremeno već viđene, a povremeno i previđene rukavce suvremenog i klasičnog, igranog i dokumentarnog art filma.

Strah, panika i neljudskost

Piše: Vatroslav Miloš
Tranzitne zemlje na izbjegličkoj ruti počele su provoditi "usporavanje vala" dijeljenjem ljudi prema "sigurnosti teritorija", a Europa je administrativno ušla u rat.

Otkrivanje potisnute prošlosti

Pripremila: Martina Domladovac

Seminar The gastarbajters otvara pitanja jugoslavenskih migracijskih radnika u odnosu na današnju percepciju imigranata, izbjeglica i rada.