Aproprijacija dječjeg iskustva rata | kulturpunkt

Vijesti Vizualne umjetnosti

<

Aproprijacija dječjeg iskustva rata

Fotografiju iz serije War Toys, nastalu na temelju ratnih strahova jedne djevojčice, teroristička organizacija ISIS iskoristila je u vlastite propagandne svrhe.

Piše: Martina Domladovac

Lijevo: Brian McCarty, Pepeljuga / Desno: ISIS-ova fotomontaža

  • A
  • +
  • -

Suvremeni umjetnik i fotograf Brian McCarty, najpoznatiji po fotografsko-esejističkom projektu War Toys, našao se u nezavidnoj situaciji, otkrivši kako je njegovu fotografiju Pepeljuga iskoristila teroristička organizacija ISIS u vlastite propagandne svrhe. Pepeljuga je rad nastao u sklopu projekta War Toys, na temelju crteža jedne djevojčice u Gazi. McCarty je rekonstruirao crtež koji prikazuje vojnike, tenkove i projektile koji se približavaju uplakanoj djevojčici, koristeći privjesak za ključeve i igračke oružja koje je pronašao u Gazi. U ISIS-ovoj verziji figura Pepeljuge zamijenjena je specifičnom crnom zastavom zaštićenom od projektila prozirnom kupolom. Prikaz prati natpis "Čak i ako rat uništi sve, Islamski znak i država su zaštićeni i nikad neće pasti".

McCarty, koji je osmislio War Toys kako bi dokumentirao učinke rata na djecu, komentirao je kako su autori postera "uzeli vrlo realne ratne strahove male djevojčice i pretvorili ih u nešto što promovira ekstremistička uvjerenja i to ona iz same srži neizrecivih količina smrti i patnje".

Unatoč tome što ovaj slučaj svakako spada u vrlo jasnu i nedvojbenu povredu autorskih prava, svaka pravna akcija protiv ISIS-a bila bi tek simbolična, a osim toga, umjetnik kaže kako "nikad ne bih mogao prihvatiti novac od terorističke organizacije, čak ni kako bi ga iskoristio za financiranje programa umjetničke terapije za izbjeglice diljem svijeta".

Rad Briana McCartyja bazira se na integriranju igračaka u stvarne situacije kroz upotrebu naglašene perspektive u pažljivo oblikovanim scenama. Preferirajući rad s kamerom umjesto kreiranja scene računalno, svoje radove stvara putujući, često u aktivne ratne zone. Iako temeljen na stvarnosti, zbog korištenja impliciranih narativa pomiješanih s ironičnim jukstapozicijama, McCartyjev rad često se povezuje s Art-Toyem, Lowbrowom i pop surealnim pokretima.

War Toys projekt je i serija fotografija koju je McCarty započeo 2011. godine, a svaka fotografija nastala je prema crtežima djece izbjeglica o njihovim iskustvima rata. Koristeći indirektne metode komunikacije kao što su crtanje i igra, McCarty pokušava doprijeti do dječjih iskustava i artikulirati ih, mijenjajući jezik igre u ozbljni dijalog. Proces nastanaka fotografija počinje promatranjem i interakcijom s djecom pod skrbi humanitarnih organizacija u zonama ratnih konflikata. Crteži nastali u tom procesu predložak su fotografija snimljenih na lokacijama na kojima su se opisane scene dogodile. Komentar socio-ekonomskih uvjeta umjetnik daje koristeći igračke i objekte prikupljene na mjestu događaja, uspoređujući ih s uvjetima u kojima djeca danas žive.

Dobre fotografije definiraju poruke koje prenose, a fokusiranje samo na negativan učinak ISIS-ovog prisvajanja rada, nepotrebno bi nas odvuklo od umjetnikove poruke, poručuju na svojoj stranici članovi organizacije Pixsy, koja se bavi autorskim pravima fotografa. McCarty također nije obeshrabren ovim incidentom, te nastavljajući rad na projektu poručuje kako "na žalost, ne postoji nedostatak konfliktnih zona s djecom zarobljenom u njihovom središtu". 

Objavio/la martina [at] kulturpunkt.hr 14.12.2015

VEZANE VIJESTI

Jedina revolucija je duhovna evolucija

Pišu: Ivana Bago i Antonia Majača
Igor Grubić počinje djelovati upravo u trenutku političke i društvene urgentnosti, u trenutku kada društvo treba u najmanju ruku ogledalo koje će razotkriti njegove "crne mrlje".

Tolerancija i prihvaćanje odgovornosti

Pripremila: Martina Domladovac

Forum za slobodu odgoja dodijelio je nagrade za učeničke radove koji obrađuju ključne probleme današnje generacije mladih i njihovu viziju budućnosti.

Kreiranje novih mehanizama

Piše: Matija Mrakovčić
Forum za slobodu odgoja izdao je priručnik o tome kako s učenicima razgovarati o izbjegličkoj krizi, a Institut za razvoj obrazovanja založio se za pristup izbjeglica visokom obrazovanju.