Besplatni udžbenici, no ne i obrazovanje | kulturpunkt

Vijesti Znanost i obrazovanje

<

Besplatni udžbenici, no ne i obrazovanje

GOOD inicijativa organizirala je predstavljanje i sučeljavanje izbornih programa i obrazovnih politika stranaka, lista i koalicija.

Piše: Matija Mrakovčić

FOTO: Christos Tsoumplekas

  • A
  • +
  • -

Na sučeljavanju 3. studenog u organizaciji GOOD inicijative, predstavnici ORaH-a, Živog zida, MOST-a, HDSSB-a, koalicija Hrvatska raste, Uspješna Hrvatska, Bandić Milan 365 i Domoljubne koalicije podržali su nastavak provedbe cjelovite kurikularne reforme bez obzira na budući sastav Vlade. Isto su krajem rujna od saborskog Odbora za obrazovanje, znanost i kulturu zatražili voditelj reforme Boris Jokić i ministar obrazovanja Vedran Mornar jer se radi o "dugotrajnom procesu koji će trajati bar još jedan politički mandat".

Kao ključnu točku svojih obrazovnih politika predstavnici stranaka kojima populizam nije stran (Koalicija Bandić Milan 365, HDSSB, Živi zid) istaknuli su besplatne udžbenike i besplatni prijevoz, a na sugestiju predstavnice MOST-a da obrazovanje u cijeloj vertikali mora biti svima dostupno i besplatno, replicirao je predstavnik Uspješne Hrvatske Josip Kregar kako "ne mogu svi studirati". Ta prva replika u sučeljavanju nije izazvala daljnju debatu. Raspravljalo se o postavljanju ekonomskog cenzusa za besplatne udžbenike i prijevoz, za što se zalažu koalicije Hrvatske raste i Uspješna Hrvatska.

Također, svi su se složili da izvajanja za obrazovanje treba povećati, no nisu se složili na koji način. Za poboljšanje društvenog i materijalnog statusa nastavnika, jedan od strateških ciljeva obrazovne reforme, predstavnik trenutne Vlade ispričao se "tehničkom" poteškoćom što nastavnicima nisu mogli povećati plaće, MOST i Domoljubna koalicija nisu se mogli složiti oko prioriteta (razvijanje mreže škola ili ulaganje u nastavnike), pri čemu je za loš položaj nastavnika predstavnik ORaH-a optužio sve vlade u posljednjih 25 godina, a predstavnica Koalicije Bandić Milan 365 konstatirala da je Agencija za odgoj i obrazovanje, prva instanca organiziranja stručnog usavršavanja nastavnika - "potpuno financijski ogoljena", ne eksplicirajući misli li na nedostatak financijskih sredstava ili njihovo neadekvatno trošenje.

Oko najvažnije teme debate, načina uvođenja Građanskog odgoja i obrazovanja u kurikulum, govornici se nisu složili. Predstavnica Domoljubne koalicije izjavila je da se ne protive sadržajno GOO-u, već da način uvođenja nije bio primjeren ni pripremljen. Ta je tema, neočekivano, odvela predstavnike stranaka na pitanje uvođenja vjeronauka u škole. Predstavnica MOST-a željela je znati kako to da HDZ nije imao takvih problema pri uvođenju vjeronauka u škole, na što je njihova predstavnica objasnila da je vjeronauk uveden nakon predmeta osnove humanizma koji je zamijenio marksizam i samoupravni socijalizam. HDSSB smatra da je Građanski odgoj i obrazovanje važan kao i vjeronauk.

MOST i Živi zid žele GOO kao zaseban obavezan predmet, Uspješna Hrvatska takvim ga vidi samo u srednjim školama, a ORaH kao međupredmetnu temu. Živi zid je svoje poznavanje problematike demonstrirao izjavom da se u sadržaj GOO-a mora uvesti i obavezno volontiranje, ne objasnivši što bi to bilo.

S obzirom da hrvatska javnost nikada nije dobila odgovor zašto se odustalo od uvođenja GOO-a u sve škole, čija je eksperimentalna provedba doživjela evaluaciju i prezentaciju rezultata, predstavnik trenutne Vlade objasnio je da su "u procesu uočene neke stvari koje treba mijenjati", a s obzirom da se Vlada nalazila pred donošenjem Strategije i početkom reforme kurikuluma, odlučili su napraviti kurikulum međupredmetnog odgoja. Pritom je istaknuo važnu ulogu cvilnog društva odnosno udruga koje mogu pomoći pri razvoju građanske svijesti kod mladih ljudi. Predstavnica Koalicije Bandić Milan 365 replicirala je da je potpuno neprihvatljivo da se odgovornost prebacuje na civilni sektor, kao i kod pitanja asistenata u nastavi, te da država takvo znanje mora omogućiti svim učenicima.

U moru neodgovorenih pitanja, uobičajenih floskula i praznih obećanja, zanimljivo je zazvučala izjava predstavnice HDSSB-a koja je pitanje tiskanja besplatnih udžbenika prebacila na neku moguću državnu izdavačku kuću ili kuću u njenom djelomičnom vlasništvu.

GOOD inicijativa okuplja organizacije koje se bave neformalnim obrazovanjem i ljudskim pravima te se zalažu za sustavno i kvalitetno uvođenje odgoja i obrazovanja za ljudska prava i demokratsko građanstvo u odgojno-obrazovni sustav. Od početka školske godine provodi informativno kampanju "Naučimo biti veliki" u sklopu koje su napravljeni edukativni video spotovi te objavljeni i raspravljeni rezultati istraživanja o političkoj pismenosti maturanata i opće populacije.

Ovaj članak objavljen je u sklopu projekta Demokracija bez participacije koji je sufinanciran sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.

Objavio/la matija [at] kulturpunkt.hr 03.11.2015

VEZANE VIJESTI

Nedostatak povjerenja i volje

Pripremila: Matija Mrakovčić
GOOD inicijativa predstavila je rezultate istraživanja građanske i političke pismenosti maturanata i opće populacije u Hrvatskoj.

Država ima dužnost prenijeti građanske vrijednosti

Piše: Matija Mrakovčić
GOOD inicijativa očekuje od Ministarstva i Agencije da objave rezultate eksperimentalne provedbe GOO-a u međupredmetnoj provedbi i u zasebnom predmetu koji se provodio u tridesetak škola.

Zdravo sjeme promjene

Piše: Ivana Đerđ - Dunđerović
U svojevrsnom vakuumu projekcije društvene budućnosti, sve snažnije odjekuju inicijative koje propagiraju drugačije poglede na načine i ishode odgoja i obrazovanja.