Borba za kulturu i umjetnost | kulturpunkt

Vijesti Javni prostor

<

Borba za kulturu i umjetnost

Occupy pokreti diljem svijeta buknuli su kao reakcija na sve naglašeniji upliv logike slobodnog tržišta u područja javnog interesa.

U jeku globalne ekonomske krize neosporne su posljedice u područjima od javnog interesa, civilnog društva te općenito u kulturnom resoru, bilo u vidu dodatnog oporezivanja, ishitrenih privatizacija, ukidanja financiranja, no i krajnje posljedice - gušenja kreativnih sloboda umjetničkih i kulturnih institucija. 

Occupy pokreti diljem svijeta buknuli su kao reakcija na sve naglašeniji upliv logike slobodnog tržišta u područja javnog interesa te pokušaja vlada diljem svijeta da izlaz iz krize pronađu u obračunavanju s najočitijim mjestom otpora, a ujedno i najočitijim mjestom potrebnih financijskih rezova  - kulturi i medijima.  Kao nov način protesta occupy pokreti pokazali su se, u nekim slučajevima, kao djelotvoran tip akcije protiv reperkusija koje su nedvojbeno pogubno utjecale kako na institucionaliziranu kulturu, tako i na nezavisni kulturni sektor. 

Potaknuti građanskim akcijama koje su se oduprle dodatnim oporezivanjima, privatizacijama te političkom špekulantstvu i pogodovanju, skupina kulturnih i umjetničkih radnika zauzela je 14. lipnja 2011. godine Teatro Valle kojem je prijetila privatizacija. Kao jedno od starijih rimskih kazališta, s velikom kulturnom i simboličkom vrijednošću, akcija zauzimanja postala je važno mjesto otpora prevladavajućim praksama invazivnih zahvata u kulturne djelatnosti, te se je njen utjecaj otada proširio cijelom Italijom.

Kolektiv kulturnih i umjetničkih radnika okupljenih u akciji napravio je korake prema stvaranju statuta u cilju formiranja organizacije Teatro Valle Bene Comune, alternativnog modela koji se temelji na samoupravljanju kulturnih, umjetničkih radnika i građana po modelu direktne demokracije. Glavni cilj kazališta, prema ovome modelu, jest politika otvorenih vrata - mogućnost edukacije za profesionalce i građane, organiziranje javnih skupova te multidisciplinarni pristup temama javnog interesa.

Čin zauzimanja kazališta, kao i formiranje organizacije od javnog interesa, pokazali su se kao mjesto utvrđivanja pozicije i organiziranog otpora koji nadilazi primarni cilj očuvanja jednog kazališta od polagane propasti te poprimaju dimenzije šireg pokreta usmjerenog prema očuvanju i restrukturiranju različitih tipova kulturnih institucija. Neke od institucije koje su preuzele alternativni model funkcioniranja od Teatra Valle su i Cinema Palazzo, Il Teatro Marinoni, Il Teatro Coppola, Il Teatro Garibaldi, La Balena, Macao te S.A.L.E. Docks

Tomislav Žilić

 

Objavio/la tomislav [at] kulturpunkt.hr 14.06.2013