Budućnost koja to nije | kulturpunkt

Vijesti Teorija

<

Budućnost koja to nije

Otvoreni seminar Instituta za trajanje, mjesto i varijable bavi se digitalnim i analognim krhotinama antifašističkih spomenika te pitanjem o tim objektima kao okamenjenoj revoluciji.

FOTO: DeLVe

  • A
  • +
  • -

Otvoreni seminar Izvađeni iz gomile. Neočekivani susreti, u organizaciji Instituta za trajanje, mjesto i varijable (DeLVe), bavi se fenomenom odgođene publike i načinima na koje se umjetničke forme, prakse i susreti u prošlosti naknadno politiziraju ili depolitiziraju. Ovogodišnji susret u kojem sudjeluju Ilya Budraitskis, Ana Teixeira Pinto, Milica Tomić, Branimir Stojanović, Andrew Hersher, Antonia Majača, Ivana Bago i Sanja Horvatinčić, usmjeren je na naoko trivijalan trenutak u povijesti abstraktne modernističke forme i zamišljen je kao amalgam sata anatomije i psihoanalitičke seanse oko specifičnog objekta - internetskog linka.

U maniri viralnih internetskih senzacija, na navedenoj je adresi prezentirana selekcija dekontekstualiziranih i hiper estetiziranih fotografija spomenika jugoslavenskog modernizma posvećenih antifašističkoj borbi tijekom Drugog svjetskog rata. Spomenici pritom prolaze kroz proces prijevoda na univerzalni jezik mreže, pojavljujući se isprva pod simptomatično proizvoljnim naslovom "Abandoned Soviet Monuments That Look Like They Are From The Future". 

Same fotografije je pak nekoliko godina ranije načinio stanoviti fotograf koji kreće na turneju post-jugoslavenskim krajolicima u potrazi za socijalističko-pitoresknim i pritom ih naziva Spomeniks kreirajući hibridnu kovanicu iz forme engleskog plurala i imenice spomenik. Nedugo zatim ove slike i njihovi odbljesci generiraju inflaciju umjetničkih radova koji završavaju u privatnim galerijama, zbirkama i sajmovima umjetnosti, niskobudžetnim filmovima znanstvene fantastike, dizajnerskim razglednicama, pojavljuju se u video spotovima britanskih pop bandova, smanjuju se na prigodnu veličinu ogrlice i naušnice koje se prodaju u online modnim dućanima, sve do ambicioznih ruinofilskih monografija i projekata umjetnika, arhitekata i istraživača raznih vrsta. Jednostavno rečeno, Spomeniks - kako su nazvani prvi put kad se depolitizirajući zapadni pogled spustio na njih - naglo doživljavaju svoju planetarnu populističku eksploziju.

Ovogodišnji susret bavi se s jedne strane upravo ovim digitalnim i analognim krhotinama te naslov navedenog internetskog linka čita kao viralni objekt i simptomatično polazište grupne analize pojmova Abandoned, Soviet, From the Future, Monument, Commemoration, Revolution, Depolitization, Aesthtetics, Cosmism, Universal Language, Abstract Form, Universal languageIstovremeno, otvoreni susret instituta DeLVe predlaže i propitivanje kanona samog jugoslavenskog apstraktnog modernizma kao univerzalne forme utopije, no ne s pozicije (disciplinirajuće) discipline povijesti umjetnosti niti s pozicije baštinskog aktivizma. Umjesto pridruživanja diskusiji o njihovom emancipatornom političkom značenju, postavlja se tako i pitanje o ovim objektima kao okamenjenoj revoluciji odnosno upravo njenoj postrevolucionarnoj i reakcionarnoj formi.

Otvoreni seminar s podnaslovom Abandoned Soviet Monuments From the Future That are Not bit će održan u srijedu, 17. prosinca, od 16 do 21.30 sati u net.kulturnom klubu MaMa. Seminar se održava na engleskom i jugoslavenskim jezicima. Točan raspored izlaganja potražite ovdje.

Izvor: Multimedijalni institut

Objavio/la matija [at] kulturpunkt.hr 15.12.2014