Dekodiranje režima moći | kulturpunkt

Dekodiranje režima moći

Uz bogat diskurzivni program, 15. izdanje Subversive Festivala donosi četrdeset naslova koji su obilježili tekuću filmsku godinu.

Pripremila: Ivana Pejić

Kako spasiti mrtvog prijatelja (2022), r. Marusja Siroječovskaja

  • A
  • +
  • -

Premijerom filma Miloša Pušića Heroji radničke klase u zagrebačkom kinu Tuškanac otvoreno je 15. izdanje Subversive Film Festivala. Film o grupi ilegalnih građevinskih radnika bez osnovnih prava koji se pokušavaju suprotstaviti svojim šefovima okarakteriziran kao "ogorčena punk pjesma", svjetsku premijeru imao je u sklopu berlinske Panorame, a u glavnoj je ulozi Jasna Đuričić, dobitnica "europskog Oscara" za svoju glumačku izvedbu u filmu Quo vadis, Aida?.

Subversive Film Festival, s festivalskom temom sažetom u sintagmi Metafizike protu-moći, ove se godine vraća u tradicionalni svibanjski termin te u tjednu od 15. do 22. svibnja donosi četrdeset recentnih filmskih naslova koji su obilježili tekuću godinu. U igranoj konkurenciji izdvajaju se novi film renomirane francuske sineastice Claire Denis Obje strane oštrice, nagrađen Srebrnim medvjedom za režiju, o pandemijskom ljubavnom trokutu u kojem glume Juliette Binoche, Vincent Lindon i Grégoire Colin. Iz Berlina ovjenčan Srebrnim medvjedom stiže i najnoviji monokromatski komad Hong Sang-sooa Spisateljičin film o ljepoti slučajnih susreta i važnosti autentičnosti u često neiskrenom svijetu filma.

Tu je i pobjednik Un Certain Regard sekcije u Cannesu Otvaranje šaka Kire Kovalenko, kao i bolivijski pobjednik sekcije Orizzonti u Veneciji Veliko kretanje u režiji Kira Russa, filmska simfonija i oda jednom od najviših gradova na svijetu, La Pazu. U konkurenciji je i Rupa, speleološko-filmsko remek-djelo Michelangela Frammartina, punokrvni primjerak žanra sporog filma koji je u Veneciji osvojio čak tri nagrade, uključujući Specijalnu nagradu žirija u međunarodnoj konkurenciji. 

Dokumentarnu konkurenciju predvodi pobjednik Visions du Réela, debitansko ostvarenje Marusje Siroječovskaje Kako spasiti mrtvog prijatelja, film o suicidalnim ruskim milenijalcima koji je "ljubavno pismo redateljice njezinu prijatelju Kimiju, ali i posveta cijeloj jednoj utišanoj generaciji". U konkurenciji je i film Mutzenbacher austrijske dokumentaristice Ruth Beckerman, koja će u sklopu festivala održati i masterclass predavanje Režirati sjećanja: politički krajolici u dokumentarnom filmu. Tu je i šarmantni dokumentarac Vodič za ljubav i borbu protiv kapitalizma o bračnom paru Monique i Michelu Pinçon-Charlotu, francuskim sociolozima i autorima proslavljenih knjiga Nasilje bogatih i Predsjednik ultra-bogatih. Kronika klasnog prezira u politici Emmanuela Macrona

Iz popratnog filmskog programa koji će se odvijati u Dokukinu KIC izdvaja se retrospektiva nedavno preminule talijanske dokumentaristice Cecilie Mangini (1927. – 2021.) Ovogodišnji Hommage pod naslovom Tko zna što će jučer donijeti? donosi filmove Haruna Farockija, Andreja Užice, Julesa Dassina i Pantelisa Voulgarisa koji tematiziraju povijesne prekretnice u balkanskim zemljama u 20. stoljeću i njihov utjecaj na naše kolektivno sjećanje.

Ovogodišnje festivalsko izdanje posvećeno je suradniku festivala, filmskom kritičaru i selektoru Draganu Rubeši (1956.-2022.), a filmske projekcije prati i bogat diskurzivni program, diskusije, paneli i predavanja uz gostovanja brojnih svjetskih intelektualaca, filmaša i aktivista. Detaljan raspored dostupan je na službenim stranicama festivala.

Objavio/la ivana [at] kulturpunkt.hr 15.05.2022

VEZANE VIJESTI

Portret djevojke kao aktivistkinje

Piše: Matko Vlahović

Nathan Grossman je u dokumentaracu Greta odlučio pokazati što sve jedna nevjerojatno beskompromisna osoba može postići, ali je rezultat te odluke agresivno apolitičan film.

Umijeće pobune u izvanrednom stanju

Pripremila: Ivana Pejić

Filmski i diskurzivni program 13. izdanja Subversive Festivala ispituje mogućnosti kreativnog neposluha u stanju permanentne krize koju živimo.

Tragedija laži u srži ljudskosti

Piše: Mima Simić

Quo Vadis, Aida? smjelo nas vodi kroz kakofoniju užasa, izoštrava zapostavljena čula i imaginaciju te omogućuje da se zagledamo u bezdan strave srebreničkog genocida.