Doprinos širem kontekstu hrvatskog dizajna | kulturpunkt

Vijesti Vizualne umjetnosti

<

Doprinos širem kontekstu hrvatskog dizajna

Design District Zagreb, instalacije Tape, Net i Tube grupe Numen te projekt oblikovanja tipografije muzeja Louvre dizajnerski su projekti nominirani za Veliku nagradu HDD-a.

Piše: Martina Domladovac

Tape, Foto: Numen/ForUse / Facebook

Hrvatsko dizajnersko društvo objavilo je nominacije Selekcijske komisije Izložbe hrvatskog dizajna 1516 za Veliku nagradu HDD-a. Izložba hrvatskog dizajna žirirani je prikaz recentne dizajnerske produkcije tijekom dvogodišnjeg razdoblja u različitim dizajnerskim disciplinama. Prvi put je održana 1999. godine, a obuhvaća profesionalne i studentske radove iz područja vizualnih komunikacija, produkt dizajna, ambalaže, dizajna novih medija, modnog i odjevnog dizajna, prostorne signalizacije i  dizajna postava izložbi. Velika nagrada HDD-a dodjeljuje se projektu ili inicijativi koja je svojom kvalitetom, inovativnošću, kompleksnošću ili jasnom i snažnom porukom široke društvene prepoznatljivosti, značajno odskočila u odnosu na ostatak dizajnerske produkcije te tako obilježila hrvatsku dizajnersku scenu i njen širi kontekst u protekle dvije godine. Selekcijska komisija ovogodišnje izložbe, koju čine Iva Babaja, Andrej Filetin, Marko Golub, Silva Kalčić, Gjuro Korać, Mladen Orešić i Koraljka Vlajo, za nagradu je nominirala festival Design District Zagreb (autorica projekta i kreativna direktorica festivala je Ira Payer), instalacije Tape, Net i Tube (Numen/ForUse), te Louvre Serif i Louvre Sans SDDS (Sandro Dujmenović i Marko Hrastovec).

Prema obrazloženju Selekcijske komisije festival Design District Zagreb, održan po prvi puta u lipnju 2016. godine te usmjeren na promociju lokalne kreativne scene unutar zagrebačke četvrti koja se prostire uz Martićevu ulicu, uspio je generirati zavidnu količinu pozitivne energije i entuzijazma unutar isprepletene mreže sudionika (kreatora sadržaja), posjetitelja, stanovnika kvarta, vlasnika poslovnih prostora, gradskih institucija pa čak i sponzora koji su u manifestaciju uključeni kroz konkretne, dizajnerske projekte. U Design Districtu angažiralo se oko stotinu dizajnera, arhitekta i aktivista, a u razdoblju od samo nekoliko dana pokazalo se da je iz nedvosmisleno dizajnerske vizure moguće osloboditi i taktički osvijetliti svu vitalnost jednog malog gradskog poteza inspirirajući se i povezujući sa svima, od kulturnih, dizajnerskih i komercijalnih aktera koji tamo borave i djeluju, do lokalne zajednice, sadržaja, skrivenih mjesta i priča koje čine njen svakodnevni život.

Nastanjive instalacije grupe Numen predstavljaju pak izuzetno inspirativan iskorak uglednog hrvatsko-austrijskog dizajnerskog studija iz njihovog matičnog područja prema svojevrsnom sjecištu dizajna, vizualne umjetnosti i arhitekture. Samo u protekle dvije godine ove instalacije postavljene su u reprezentativnim izložbenim i javnim prostorima širom svijeta, uključujući i Palais de Tokyo u Parizu. Instalacije kao što su Tape, Net i odnedavno Tube, transformiraju prostore u koje useljavaju, humaniziraju ih i mijenjaju doživljaj boravka u njima otvarajući posjetitelju, odnosno korisniku inače nemoguće vizure i mogućnosti kretanja. Numenove instalacije su dizajn namijenjen igri i ponovnom otkrivanju našeg vlastitog izgrađenog okruženja, koji se inspirira kontekstom i tako uvijek iznova gradi, preoblikuje i obnavlja.

Projekt oblikovanja ekskluzivne tipografije muzeja Louvre (koja je dio novog vizualnog identiteta muzeja iza kojeg stoji francuska agencija Dream On) višestruko je značajan za hrvatski dizajn. S jedne strane, činjenica da su hrvatski dizajneri autori jednog od ključnih elemenata vizualnog identiteta najslavnije svjetske muzejske institucije postavlja domaću tipografsku i širu dizajnersku kulturu u kontekst koji joj otvara mogućnosti valorizacije, promocije i razvoja na globalnoj razini. S druge strane, rad autora Sandra Dujmenovića i Marka Hrastovca izrazito je primjeren tipografski odgovor zadatku i kontekstu te kao takav snažno govori o važnosti pažljivog tretmana ove temeljne dizajnerske discipline, vrijednosti ulaganja u oblikovanje kućnog pisma te komunikacijskom uspjehu koji kvalitetna tipografija donosi u projekte dizajna identiteta branda. Komisija stoga smatra da je ovaj projekt ostvario značajan doprinos širem socijalnom, kulturnom i ekonomskom kontekstu hrvatskog dizajna.

O dobitniku Velike nagrade odlučivat će međunarodni Ocjenjivački sud Izložbe 1516,  a odluka će biti objavljena na otvorenju izložbe, 13. rujna 2016. u Muzeju za umjetnost i obrt. 

Objavio/la martina [at] kulturpunkt.hr 09.08.2016

VEZANE VIJESTI

Desetljeće izložbi, razvoja i propuštenih prilika

Piše: Dejan Kršić
Izložba hrvatskog dizajna 0910 održava se od 21. rujna do 24. listopada. Povod je to za retrospektivno razmatranje dosadašnjih ostvarenja ovih izložbi u organizaciji HDD-a, ali i uvje

Recentna produkcija svih dizajnerskih disciplina

Pripremila: Martina Domladovac

Izložba Awarded design from Croatia te dokumentarna retrospektiva posvećena djelu Bogdana Budimirova predstavit će se u sklopu manifestacije Designmonat Graz.

Dizajn poslije dizajna

Piše: Vatroslav Miloš

U sklopu Milanskog trijenala izložbom Spekulativnost: Postdizajnerska praksa ili nova utopija? predstavit će se niz domaćih autora koji rade u polju spekulativnog dizajna.