Drugačiji filmski program | kulturpunkt

Najave Festival

<

Drugačiji filmski program

Festival 25 FPS i ove godine u svojim programima donosi raznovrstan izbor najuzbudljivijih eksperimentalnih, inovativnih i umjetničkih filmova.

29.09.2016 - 07.10.2016 , Rijeka - Art-kino Croatia, Zagreb - Razne lokacije

Kereta Api Terakhir (Posljednji vlak), Dianna Barrie

Dvanaesto izdanje Internacionalnog festivala eksperimentalnog filma i videa 25 FPS održat će se od 29. rujna do 2. listopada u kinu SC, Francuskom paviljonu, dvorani MM i teatru &td. Nakon četiri uzbudljiva i programski raznovrsna zagrebačka dana, izbor s 12. Festivala 25 FPS gostovat će riječkom Art-kinu Croatia 6. i 7. listopada. Ulaz na sve programe Festivala je slobodan. Svojevrsna je kruna programa konkurencija u kojoj se ove godine nalaze 24 filma koje su među 1462 prijavljena rada izabrali Sanja Grbin, Mario Kozina i Marina Kožul, izbornici programa. 

Filmovi će se prikazivati u pet programskih i tematskih blokova koji će na najbolji način istaknuti pojedinačne idejne i estetske preokupacije autora. S nekim su se autorskim preokupacijama iz ovogodišnje konkurencije gledatelji susretali i na prijašnjim festivalskim izdanjima. Naime, konkurencija krije nove radove nekolicine autora čiji su filmovi bili prikazivani i nagrađivani na Festivalu 25 FPS, često i uz njihovo prisustvo. Među takvima se posebno ističe u Zagrebu rado viđen nagrađivani britanski filmaš Ben Rivers, čiji se film Daleka epizoda nalazi u programskom bloku kojim se otvara 12. Festival 25 FPS. Gostovanje britanske umjetnice Jodie Mack na 25 FPS-u 2014. godine za sobom je ostavilo veliki broj obožavatelja i pozamašnu količinu šljokica kojima se i ovaj put poigrala u svom najnovijem filmu Nešto među nama, studiji koreografiranog pokreta svjetlucavih drangulija i ukrasa koji u konačnici tvore glamurozni balet u punom sjaju 16-mm filmske vrpce. 

Riversov kolega i ko-redatelj na Festivalu prikazanog filma Čarolija za obranu od tame, Ben Russell, na 7. 25 FPS-u je kao član Velikog žirija nagradio korejsku autoricu Hayoun Kwon za film Manjak dokaza te joj je tim činom otvorio mnoga festivalska vrata. Hayoun Kwon ove godine konkurira za nagradu filmom 489 godina, prijepisom svjedočanstva bivšeg vojnika u Južnoj Koreji koji priča o svojim iskustvima s istraživačke misije i nevjerojatnom otkriću iz polja prepunog mina koje je postavila J. Koreja ne zabilježivši gdje. 

Raznovrsnosti pristupa temama i filmskim tehnikama pridonijet će znanstveno-fantastični i psihotropični imaginarij Nered, film američkog multimedijskog umjetnika Petera Burra, Ništa ne može biti bez duhova, film Rainera Kohlbergera rađen bez kamere i filma koji i takav žestoko napada ljudski sustav percepcije te Rhus Typhina, film A. Moralesove i G. Bagdasarova nastao uz pomoć Labodobleovog eksperimenata s prirodnim (organskim) razvijačem filma koji je odgovoran i za nelinearnu strukturu filma. 

Dašak dalekih krajeva i civilizacija konkurencijom će pronijeti Grad Maja meksičkog redatelja Andrésa Padille Domene, film s ruba znanstvene fantastike i dokumentarac koji raščlanjuje imaginarij majanske kulture i njihov identitet danas, te Prizori iz crtaćeg bloka indijskog redatelja Amita Dutte, poznatog i cijenjenog po osebujnom stilu filma ukorijenjenom u indijskoj estetici i osobnoj simbolici što u konačnici rezultira vizualno bogatim i akustički poticajnim slikama. 

U konkurenciji za festivalske nagrade nalaze se i dva rada hrvatskih autora: Sve bih ostavio ovdje Ivana Faktora koji tijekom četiri godišnja doba kroz prozor bilježi svijet oko sebe malom DV-kamerom i Pokretni elementi Marka Tadića, film o kreativnim procesima koji vode do stvaranja umjetničkih djela. Film je zamišljen kao hommage autorima i filmovima nastalima u zlatno doba Zagrebačke škole crtanog filma te se dijelom koristi vizualnim jezikom specifičnim za 60-e i 70-e godine 20. stoljeća.

Filmovi su u konkurenciji za jedan od tri Grand Prixa Festivala, a dodijelit će se i nagrada kritike. Svi su hrvatski filmovi u konkurenciji za nagradu Green DCP kojom organizatori potiču daljni život djela profesionalnom izradom DCP prikazivačkog formata.

Pored programa konkurencije, 12. Festival 25 FPS pripremio je svoje stalne programme – Ode filmu, Žiri predstavlja, Expanded Cinema, Refleksi te predstavljanja knjiga, razgovore s autorima te posebne projekcije.

Ove godine Festival odaje počast djedovima svega zaumnog i iracionalnog na filmu te predstavlja pet istaknutih dadaističkih filmova grupiranih u program Ode filmu koji se daju kao kratki preludiji programima Konkurencije.

Svrha programa Žiri predstavlja upravo je u upoznavanju publike s nadahnućima i metodama kojima u svom umjetničkom radu pribjegavaju članovi stručnog žirija. Američka umjetnica i filmska autorica Deborah Stratman kroz svoj bogati opus otvara mnoga pitanja o odnosu okoliša i sustava za kontrolu moći. Učenica je kalifornijske škole takozvanog „filma političkog kajolika“, a njen program pod nazivom Zarazni refreni prikazat će, među ostalima, filmove Wernera Herzoga, Haruna Farockija i Hollis Frampton. Program britanskog umjetnika, kustosa i pisca Georgea Clarka pod nazivom Filmovi umjesto mjesta sačinjen je od uradaka iz zemalja u kojima je Clark duže ili kraće boravio kroz zadnjih nekoliko godina. Treći član velikog žirija, srpski filmski autor i pjesnik Dane Komljen, festivalskoj se publici svojim radovima predstavljao već nekoliko puta, no ove godine dolazi sa svojim debitantskim dugometražnim filmom Svi sjeverni gradovi.

Stalni program 25 FPS-a Expanded Cinema putem izvanrednih izvedbi spaja filmski zvuk i sliku, ali i filmsku i glazbenu publiku. Ovogodišnji program obilježit će niz izvedbi svjetskog prvaka proširenog filma Brucea McClurea pod nazivom Zveckanje kostima. McClure će svojim performansima s više 16-milimetarskih projektora premjeriti i zabljesnuti tri kultna prostora Studentskog centra – Teatar &TD, Francuski paviljon i Kino SC.

Prvi put nakon izvedbe 1985. godine na MAFAF-u, Međuklupskom i autorskom festivalu amaterskog filma u Puli, domaća će publika moći pogledati zahtjevnu rekonstrukciju slovenske eksperimentalne baštine – Tetraplan, rad kultnog i misterioznog filmskog kolektiva OM Produkcija, koji će se izvesti kao hommage Ivanu Ladislavu Galeti i Tomislavu Gotovcu.

Daïchi Saïto, Japanac s montrealskom adresom, eksperimentalni je autor i dobitnik Nagrade Fuji na 25 FPS-u 2009. godine, a 2012. godine sudjelovao je u programu Žiri predstavlja. Ove godine predstavit će se vlastitim filmom Engram povratka, raskošnim 35-milimetarskim metafizičkim putopisom u sinemaskopu koji će improvizacijskom izvedbom uživo uglazbiti montrealski bariton i bas-saksofonist Jason Sharp. Daïchi Saïto će održati i kino-predavanje Prostori između slika o svom radu s filmskom trakom.

Sva četiri filma iz hrvatskog programa Refleksi na sebi svojstven način bave se pitanjima prostora, krajolika i urbanizma. Miranda Herceg filmom Prvi udah promišlja prostor, Ana Hušman filmom Skoro ništa mapira krajolik kako bi dokučila kako i koje ga političke, ekononomske i socijalne odluke tvore, Darko Fritz filmom Novi Južni Zagreb ispisuje 50 godina urbanističkog razvoja Novog Zagreba, a Sve, još uvijek, u orbiti Dane Komljena i Jamesa Lattimera povezuje dva naoko nepovezana momenta u izgradnji Brazilije.

Detaljan program i raspored potražite na službenoj i Facebook stranici Festivala.

Objavio/la zeljana [at] kulturpunkt.hr 15.09.2016