Festival kao oblik podrške sceni | kulturpunkt

Kulturoskop Intervju

<

Festival kao oblik podrške sceni

Ususret četvrtom izdanju Periskopa, riječkog festivala suvremenog plesa i novog cirkusa, razgovaramo s njegovim umjetničkim direktoricama Nives Soldičić i Ivanom Kalc.

Razgovarala: Hana Sirovica

Collectif ÈS: Jean-Yves, Patrick i Corinne. Foto: Jean-Louis Fernandez

U organizaciji udruge Prostor Plus u Rijeci se održava četvrto izdanje festivala Periskop. Pokrenut iz potrebe za decentralizacijom plesne umjetnosti u Hrvatskoj, festival od svojih početaka široko pristupa plesu i pokretu te uključuje novocirkuske izvedbe, a od ove godine i službeno nosi naziv festival suvremenog plesa i novog cirkusa. Program predstava održat će se od 8. do 20. listopada i uključuje dvanaest inozemnih i domaćih radova uz poseban fokus na francuskoj izvedbenoj sceni i predstavljanju mladih plesnih umjetnika/ica.

Ususret Periskopu, s njegovim programskim selektoricama Nives Soldičić i Ivanom Kalc razgovarali smo o plesu i cirkusu u riječkom kontekstu, razvoju  i važnosti festivala kao prostora podrške lokalnoj sceni.

 

KP: Uskoro otvarate četvrto izdanje Periskopa. Koje su posebnosti ovogodišnjeg programa? Što biste izdvojile kao novitet u odnosu na prethodna izdanja?

Četvrti Periskop ima zbilja bogat program. Očekuju nas čak četiri radionice iz različitih područja umjetnosti pokreta, počevši od radionice suvremenog plesa, radionica akrobatskih i cirkuskih vještina do radionice pisanja plesne kritike. Također, dovodimo i nekoliko predstava iz Francuske kako bismo našoj publici prezentirali jednu zbilja jaku europsku scenu. Riječ je o dvije plesne predstave koje organiziramo u suradnji s Hrvatskim kulturnim domom na Sušaku i jednoj suvremenoj cirkuskoj predstavi. Francuska mnogo ulaže u umjetnost i kulturu, a da ne govorimo o podršci koju suvremeni ples i cirkus ima, što je vidljivo u njihovim produkcijama. Sve su to redom umjetničke produkcije na vrlo visokom nivou, što je naravno i pokazatelj da kad se u nešto ulaže, ima i rezultata.

KP: Programsko usmjerenje ovogodišnjeg Periskopa specifično je po tomu po prvi put u svome nazivu spaja forme suvremenog plesa i novog cirkusa. Kako vidite odnos plesa i cirkusa u kontekstu festivala, ali i šire?

Novi cirkus ili suvremeni cirkus je žanr izvedbenih umjetnosti razvijen u kasnom dvadesetom stoljeću u kojem se priča ili tema prenosi kroz tradicionalne cirkuske vještine. Već se od tada svjetovi plesa i cirkusa prožimaju te je, u tom smislu, cirkuska umjetnost teško zamisliva bez plesa. Iz tog su razloga i prethodna izdanja festivala bila programski otvorena spram suvremene cirkuske umjetnosti. Na drugom smo izdanju festivala ugostili dječju cirkusku predstavu, a prošle su se godine predstavila tri rada u nastajanju mladih autora i autorica iz Hrvatske. Cirkuska scena u Hrvatskoj, koja je tridesetak godina iza francuske scene, razvija se i raste usprkos neadekvatnim tehničkim uvjetima i nedovoljnom financiranju. Isto vrijedi i za Rijeku. Prostor Plus od svog se početka bavi edukacijom u području suvremenog plesa, mime, fizičkog kazališta, a u posljednjih nekoliko godina trudimo se odgovoriti na rastuću potrebu i interes za edukacijom na području novocirkuskih vještina.

Periskop se pokazao kao dobar oblik podrške, kako hrvatskim umjetnicima/cama, tako i lokalnoj sceni koja nema prilike upoznati se s hrvatskim i stranim produkcijama iz područja novog cirkusa. Namjera nam je uhvatiti se ukoštac s financijskim i infrastrukturnim izazovima za prikazivanje ovakvog programa u Rijeci, stoga od ove godine festival nosi naziv Festival suvremenog plesa i novog cirkusa Periskop.

Roberta Milevoj: Familija. Foto: Damir Žižić

KP: Od svojih početaka Periskop dosljedno i podjednako zastupa već etablirane i neafirmirane, mlade umjetnike/ice, kao i inozemne i domaće izvođačice i izvođače. Što vam je bitno kada birate izvedbe, kojim se kriterijima vodite pri selekciji? 

Uvijek nam je bitna kvaliteta, naravno, ali uz to moramo paziti i na neke objektivnije faktore, kao što su dostupnost ili tehnička izvedivost same izvedbe, ali nažalost i – budžet. Zbog financijske ograničenosti ne možemo ugostiti sve što bismo željeli, ali ono od čega ne odustajemo jest podrška mladim neafirmiranim umjetnicima, onima koji su tek na početku svojih karijera. Imperativ nam je i hrvatska plesna scena, koja već godinama vapi za podrškom u svakom obliku. Sustavno je degradirana u vrtlogu političkih poigravanja, ali je uporna, hrabra, iskrena i ponosna i zaslužuje svoje mjesto u hrvatskoj kulturi i javnom prostoru, a pogotovo na Periskopu. Isto možemo reći i za novocirkusku scenu koja se kod nas počela formirati tijekom dvijetisućitih i još nije priznata kao izvedbena umjetnost.

KP: Periskop je proizišao iz djelovanja udruge Prostor Plus koja već godinama oblikuje riječku plesnu scenu. Koliko je festivalski format važan u riječkom kontekstu? Primjećujete li, prateći različita izdanja festivala, promjene u odnosu publike prema suvremenom plesu i cirkusu?

U realizaciju festivalskog formata smo krenuli na temelju ankete upućene plesnoj sceni u Rijeci, iz koje smo doznali da publika i naši korisnici to priželjkuju. I zaista, kroz posljednje četiri godine Periskop raste, a s njim raste interes i zadovoljstvo publike. U riječkom kontekstu, gdje se suvremena plesna scena uglavnom svodi na angažiranost pojedinaca, Periskop je jedino pojačanje i podrška domaćim snagama, a publici je svakako osvježenje u kulturnoj ponudi grada. Cirkuska scena u Rijeci je jako slaba, ali postoji velik interes za edukacijom, pa je festival i u tom segmentu podrška.

KP: Čini se kako se festival razvija u zaista snažnom odnosu sa svojom publikom i izvođačkom zajednicom. Kako, s obzirom na to, vidite razvoj Periskopa u budućnosti?

Razvoj Periskopa prati razvoj njegove publike. Drugim riječima, pokušavamo nakon svakog festivala osluhnuti publiku koja uvijek ima primjedbe, prijedloge, ideje, želje, a naš je zadatak da radimo prema tome. Mi smo tu za našu publiku, za naš grad i pokušavamo mu dati ono što mu nedostaje. Uvijek ćemo se truditi razvijati i podržavati riječku i hrvatsku plesnu scenu, edukacija nam je jako važna, a nadamo se da ćemo biti u prilici i ponuditi rezidencijalne projekte umjetnicima i omogućiti im da stvaraju za Periskop.

Objavio/la hana [at] kulturpunkt.hr 06.10.2019

VEZANE VIJESTI

Ronjenje i izranjanje

Razgovarala: Dea Vidović
S Milom Čuljak razgovaramo o riječkoj sceni izvedebenih umjetnosti od 1990-ih do danas te djelovanju udruge Prostor plus.

Pogon za nas, za druge, za novo

Razgovarao: Lujo Parežanin

O Antisezoni, novom suvremenoplesnom programu koji nastoji odgovoriti na produkcijske i prezentacijske probleme plesne umjetnosti, razgovarali smo s njegovim pokretačicama.

Polje za različito, drugačije, nekonvencionalno

Razgovarala: Ivana Pejić

O razvojnom putu Monoplaya, važnosti plesa za kulturnu sliku Zadra i položaju plesne umjetnosti u Hrvatskoj razgovarali smo s umjetničkom voditeljicom festivala Petrom Hrašćanec.