Gorki kraj | kulturpunkt

Vijesti Teorija

<

Gorki kraj

Što znači shvaćanje okončavanja moderne kao revolucionarnog zadatka istražit će Peter Hallward, Alexi Kukuljevic, Evan Calder Williams, Victoria Brooks i Nathan Brown u MaMi.

Najrazvikanija promišljanja odnosa moderne prema suvremenosti modernu su karakterizirala ili kao prohujalu epohu (Fredric Jameson) ili kao nedovršeni projekt (Jürgen Habermas). Razmimoilaženje tih dvaju promišljanja često je historijske materijaliste dovodila u napast da Jamesonov navodno marksistički pojam postmoderne stavljaju u opreku spram liberalnih, socioloških konceptualizacija koje su bile nedostatne da se pojmi kako je moderna povijest utemeljena u strukturnim odrednicama kapitala.

No, što ako upravo zaključivanje moderne - kao epohe čiji su društveni odnosi istovremeni s kapitalizmom - preostaje kao jedan nedovršeni projekt? Uzevši u obzir kontradikcije Jamesonovih razmatranja, koji drži da su kapitalizam i moderna međusobno izmjenjive kategorije i da je postmoderna period društvene i političke povijesti koji odgovara kasnom kapitalizmu. Jer čini se kao da je za Jamesona moderna završila iako kapitalizam nastavlja trajati, premda i on sam pretpostavlja da je kategorija moderne definirana u strukturnom identitetu s kapitalizmom.

Ukoliko naprosto kategoriju postmoderne zamijenimo s onom kasne moderne, mogli bismo izbjeći inkoheretnost u koju Jamesonova promišljanja upadaju kada nezgodno povezuju jedno doba (nakon moderne) s drugim dobom (kasnog kapitalizma). Što taj naš terminološki iskorak obećava jest nova historijska perspektiva u kojoj kraj moderne više nije strukturni fait accompli već jedan revolucionarni zadatak, utoliko što je povijest moderne povijest kapitala, i obratno - povijest koja mora doći kraju, iako to još nije.

Takvim se pristupom moderni otvara problemsko polje za koje se čini da tek sada, u 21. stoljeću, može biti razriješeno te je to teren na kojem će se odvijati simpozij Moderna, na kraju krajeva (Modernity, the Bitter End) u net.kulturnom klubu MaMa. Što znači postaviti se na kraj krajeva moderne kao onog perioda čije historijske uvjetovanosti još nije nestalo, iako već sada upućuju na svoj vlastiti neizvjesni kraj? Skup je istraživačkog karaktera, kako u uže filozofskoj, ali i u estetičkoj i političko-teorijskoj domeni.

Na simpoziju u subotu i nedjelju, 22. i 23. lipnja, sudjeluju Peter Hallward, Alexi Kukuljevic, Evan Calder Williams, Victoria Brooks i Nathan Brown. Moderna, na kraju krajeva četvrti je u nizu skupova koji Multimedijalni institut organizira od 2009. godine. Ovdje potražite program događanja.

Izvor: mi2

Objavio/la matija [at] kulturpunkt.hr 17.06.2013