Graditi drukčiji svijet umjetnosti | kulturpunkt

Graditi drukčiji svijet umjetnosti

Stiglo je još jedno međunarodno priznanje radu zagrebačkog kolektiva WHW, koji je uvršten na godišnju listu najutjecajnijih osoba u umjetnosti časopisa ArtReview.

Piše: Hana Sirovica

FOTO: Damir Žižić

  • A
  • +
  • -

ArtReview, jedan od najznačajnijih magazina posvećenih suvremenoj umjetnosti, uvrstio je zagrebački kustoski kolektiv WHW / Što, kako i za koga na listu Power 100. Riječ je o popisu koji taj magazin od 2002. objavljuje jednom godišnje. Listu formiraju anonimni izbornici_e, a njezin je cilj, kako stoji u obrazloženju, ponuditi presjek stotinu osoba i pojava čiji je utjecaj na suvremenu umjetnost ocijenjen kao značajan u protekloj godini. 

Priznanje je to koje kolektivu stiže nakon što su u izazovnoj pandemijskoj godini preuzele vodstvo Kunsthalle Wien. Podsjetimo, WHW-ove kustosice Ivet Ćurlin, Nataša Ilić i Sabina Sabolović postale su voditeljice ove bečke institucije, dok njihova četvrta članica Ana Dević vodi zagrebačke programe u Galeriji Nova. 

Dok su popisom kroz godine prevladavali pojedinačni kustosi_ce, kolekcionari_ke, umjetnici_e i teoretičari_ke umjetnosti i kulture, njegovo novo izdanje reflektira društvene i kulturne procese koji su u 2020. uzdrmali "svijet umjetnosti". Masovno otkazivanje svih većih međunarodnih sajmova, zatvaranje brojnih muzeja, izmještanje izložbene aktivnosti u virtualni prostor, ali i šire društvene promjene koje su skrenule uobičajene globalne umjetničke tokove i odnose moći ogledaju se na popisu na kojemu prvo mjesto zauzima pokret Black Lives Matter, a zamjetan je i znatno veći broj kolektiva no prethodnih godina. WHW se nalazi na 82. mjestu, a ovaj je uspjeh za Kulturpunkt komentirala njihova članica Sabina Sabolović.

"Iako vrlo utjecajna, ovo je istovremeno na mnogo načina problematična lista - nejasnih kriterija, površna i prije svega u relaciji sa svijetom umjetnosti okrenutom prema tržištu. Lista se ipak poprilično mijenjala u zadnjih nekoliko godina i očigledno je da se na njoj nalazi sve više kritičkih pozicija i glasova. Mislim da je WHW uključen na listu iz tog razloga, a posebno nam je važno da se našim uključivanjem na ovu listu zapravo ukazuje i na afirmaciju umjetnica i umjetnika s kojima radimo. Ipak, treba biti svjestan da ovakve liste rade i na tome da se kritički glasovi 'prisvoje' i postaju dio homogene i normalizirane slike svijeta umjetnosti", kazala nam je Sabolović, osvrnuvši se na WHW-ovo pripojenje Power 100. 

"Pandemija u kojoj se trenutno nalazimo dodatno je razotkrila koliko je neodrživ i besmislen sistem koji počiva na ideji 'najvećeg muzeja, najviše publike i najskuplje izložbe'. Želim naglasiti da će mi ova lista biti stvarno važna i relevantna u trenutku u kojem će reflektirati i strukturnu promjenu koja će kolegicama i kolegama, čiji rad cijenim, onima koji se nalaze na listi ali i onima izvan nje, omogućiti stvarne resurse pomoću kojih će graditi svijet umjetnosti s temeljno drugačijim sustavom vrijednosti“, zaključila je, podsjetivši na taj način kako se sistem može - i treba - mijenjati iznutra.

Objavio/la hana [at] kulturpunkt.hr 03.12.2020

VEZANE VIJESTI

Vani cijenjeni, doma skvoteri

Piše: Ivana Pejić

Međunarodno priznanje kustoskom kolektivu WHW otkriva tužan nesrazmjer valoriziranja njihovog rada u lokalnom kontekstu, u kojem ne mogu osigurati bazične infrastrukturne uvjete rada.

Opstanak unatoč, a ne zahvaljujući kulturnoj politici

Razgovarale: Ivana Pejić i Matija Mrakovčić

O nošenju s izazovima pandemije, njenim ekonomskim posljedicama te još uvijek neizvjesnoj budućnosti prostora Galerije Nova razgovarali smo s članicama kustoskog kolektiva WHW.

Suočavanje Beča s Jugom

Piše: Mario Kikaš
Prva izložba koju je WHW otvorio u bečkom Kunsthalleu pokušaj je mapiranja globalnog kapitalizma kroz postavljanje temeljnog, ali izvrnutog pitanja: zašto su neki siromašniji od drugih?