Iskoračiti iz zadanog okvira | kulturpunkt

Kulturoskop Kinemaskop

<

Iskoračiti iz zadanog okvira

S Marinom Lukanovićem, redateljem dokumentarca Delta - An Affluence of Art, razgovarali smo o filmu i njegovom uvrštavanju u off-program ovogodišnje Mostre.

Razgovarao: Vatroslav Miloš

Marin Lukanović jedan je od ključnih ljudi hrvatske nezavisne kulturne scene. Jedan je od osnivača udruge Filmaktiv iz Rijeke i jedan od pokretača Saveza udruga Molekula. Na Sveučilištu u Bologni diplomirao je filmologiju i već dvadesetak godina radi kao redatelj, producent i predavač. Njegov film Delta - An Affluence of Art u skopu programa ArTVision uvršten je u konkurenciju Filmskog festivala i Veneciji, što je i povod ovom kratkom razgovoru.


KP: Delta - An Affluence of Art, nastao u produkciji riječkog Filmaktiva, u konkurenciji je venecijanske Mostre. Možeš li nam reći nešto više o filmu?

ML: Film je u konkurenciji off-programa ArTVision u okrilju venecijanske Mostre. Nije, dakle, riječ o glavnom niti o popratnom programu, ali off-program Mostre je svakako veliko priznanje za naš dosadašnji rad, i strahovito smo počašćeni što smo izabrani u konkurenciju.

Film je nastao tijekom jeseni 2014., a prati skupinu umjetnika koji dijele radni prostor u zgradi bivšeg IVEX-a, široj publici poznat po tome što je sedam godina u njemu djelovala Molekula. U tom prostoru devetero umjetnika - Milijana Babić, Tomislav Brajnović, Nemanja Cvijanović, Igor Eškinja, Fokus Grupa (Iva Kovač i Elvis Krstulović), MFK&AT (Marino Krstačić-Furić i Ana Tomić) i Sanja Stojković - upravo započinje zajednički život (uselili su malo pred početak snimanja), uređuju zajedničke prostore, i propituju međusobne odnose. Film se vrti oko njihovog prvog zajedničkog projekta, organiziranja Večere s umjetnicima, svojevrsne inauguracije prostora na koju im dolaze kolege umjetnici i kustosi iz cijele bivše Jugoslavije.

Sniman je u vrlo kratkom roku, svega tri mjeseca. Nažalost, rokovi su vrlo čvrsto postavljeni, i iako je natječajem bilo predviđeno pet mjeseci, zbog kašnjenja drugih partnera naše se vrijeme svelo na malo više od tri mjeseca. Voljeli bismo da smo imali više vremena, ali smo zadovoljni finalnim radom. Na filmu su, pored mene kao redatelja i scenarista, radili Marta Batinić (montažerka), Kristijan Vučković (snimatelj), Ana Jurčić (snimateljica tona), Josip Maršić (skladatelj), Zoran Medved (dizajner zvuka) te Igor Crnković (postprodukcija slike).

 

KP: U najavi filma stoji: “Prekarna, ali uzbudljiva pitanja o životu i radu umjetnika, dinamici svakodnevnice dijeljenja prostora s kolegama, kontakt s publikom i neizvjesna budućnost zgrade i cijele zone u kojoj se nalaze (a koja bi, po planovima, trebala postati novo gradsko središte) ključne su teme kojima se bavi film”. Zašto baš ti umjetnici i zašto baš ta lokacija? Odnosno što je specifično u radu tih umjetnika i tom prostoru, a da reflektira ono što istaknuto kao ključne teme kojima se film bavi. 

ML: Odabir umjetnika i lokacije nije slučajan - radi se o ljudima s kojima je Filmaktiv i ja osobno povezan dugi niz godina, kroz Molekulu, privatno, poslovno, i kao dio riječke scene. Ono što smo htjeli, i nadam se uspjeli napraviti s ovim filmom, jest neka vrsta otmice zadane teme. Naime, dok su se ostali kolege bavili umjetnicima i njihovim radom, mi smo se bavili ateljeima, radnim prostorom u kojem umjetnici borave. Riječ je o široj problematici produkcijskih prostora na nezavisnoj sceni koju dobro poznajemo, pa nam se činilo zanimljivim iskoračiti iz zadanog okvira i sagledati stvar s druge strane. Uostalom, vrlo je teško prikazati rad konceptualnih umjetnika u njihovim ateljeima, koje neki koriste samo kao mjesto za arhiviranje i razmišljanje, a samu produkciju realiziraju na drugim lokacijama. Snimali smo i neke izložbe van prostora IVEX-a, ali smo u montaži zaključili da unosimo preveliku konfuziju u priču. S druge strane, različita razmišljanja umjetnika o njihovom međusobnom odnosu, o odnosu prema publici, lokalnoj upravi, pitanje praznih prostora kojih u Rijeci ne manjka, i različite vizije njih samih kao grupe/kolektiva/skupine činile su nam se iznimno zanimljivima.

 

KP: Film je nastao u sklopu projekta ArTVison. O kakvom se točno projektu radi?

ArTVision je IPA projekt koji se provodi u Hrvatskoj, Crnoj Gori, Albaniji i Italiji (regije Veneto i Apulija), a glavni partner u Hrvatskoj je Primorsko-goranska županija. Jedan od glavnih ciljeva projekta je povećanje vidljivosti suvremene umjetnosti, stoga je u sve četiri zemlje raspisan natječaj za produkciju 26-minutnih dokumentaraca na temu “Umjetnikova radionica - tipične i atipične umjetničke lokacije”. Format je osmislila fondacija Museo Pino Pascalli, podteme su bile “Umjetnik”, “Umjetnica” i “Grupa umjetnika”, a ukupno je snimljeno 15 filmova, po jedan na svaku temu u svakoj od pet regija-sudionica projekta.

 

KP: Hoće li se film moći vidjeti u široj distribuciji? 

ML: Vlasnik prava na film, pa tako i distribucijskih prava, u našem je slučaju Primorsko-goranska županija. Projekt predviđa distribuciju na televizijske kanale i u nezavisnim kinima. Filmaktiv je dodatno ispregovarao pravo da prijavljuje film na neke festivale jer nam je stalo da se film vidi, pa će tako malo prije Venecije film biti prikazan na 13. Liburnia Film Festivalu u Ičićima. Nakon toga, što se Hrvatske tiče, svakako ćemo film prijaviti na ZagebDox i Dane hrvatskog filma, ali potencijal vidimo u specijaliziranim festivalima ili čak muzejskim prikazivanjima.

 

KP: Što nam možeš reći o konkurenciji u kojoj se film nalazi na Mostri i što bi eventualna nagrada značila za film?

ML: O konkurenciji ne znamo mnogo - svaka regija odabrala je svog predstavnika između tri filma proizvedena u toj regiji, i tih pet finalista bit će prikazano 5. rujna u Veneciji. Ono što znamo jest sastav žirija koji je impozantan, riječ je o vodećim talijanskim kustosima i galeristima, filmskim kritičarima, tu je i direktor televizije Sky Arte i predstavnica Uprave za film talijanskog Ministarstva kulture. Prilika da ti ljudi vide naš film već je velika nagrada, a očekivanja su dvostrana - da talijanske kolege zainteresiramo za naše umjetnike (od kojih neki već izlažu u Italiji), i da povećamo vidljivost Filmaktivovih filmova.

Objavio/la vatroslav [at] kulturpunkt.hr 12.08.2015

VEZANE VIJESTI

Simbol koji mora da se čuva

Razgovarao: Nino Kovačić
S Minom Đukić, jednom inicijatorica Pokreta za okupaciju bioskopa, razgovaramo o političkoj borbi i transformacijama kina Zvezda, kao i o gubitku Avala filma.

Filmska pretvorba grada

Razgovarala: Matija Mrakovčić
Klub Pulske filmske tvornice središte je edukacije novih generacija zaljubljenika u film, produbljenja znanja starijih filmofila te stalne produkcije. Razgovaramo s Ivanom-Natašom Turković.

Lakoća postojanja

Razgovarale: Dea Vidović i Petra Novak

Marin Lukanović govori u riječkoj udruzi Filmaktiv.