Vijesti Vizualne umjetnosti
Iskustvo Auschwitza
Krakovska izložba kroz suvremene radove poljskih, izraelskih i njemačkih autora prikazuje tri tragedije iz tri različite perspektive.

Mirosław Bałka, Audi HBE F144, 2008, video, FOTO: MOCAK
Do 31. listopada u krakovskom Muzeju suvremene umjetnosti MOCAK, održava se izložba Poljska - Izrael - Njemačka: Iskustvo Auschwitza. Na izložbi su predstavljeni radovi suvremenih umjetnika iz Poljske, Izraela i Njemačke koji se na neki način referiraju na povijesne događaje vezane uz nacističke logore smrti i holokaust.
U izložbenom prostoru muzeja predstavljeni su radovi sedamnaest suvremenih autora iz navedenih zemalja, dok su u muzejskoj Alfa galeriji izloženi radovi Yehude Bacona, izraelskog umjetnika kojeg je u logoru učio slikati Peter Kien. U knjižnici muzeja može se proučiti strip Michela Kichke, Druga generacija: Što nisam rekao svom ocu, u kojem autor priča o svom odnosu s ocem, jedinim članom obitelji koji je preživio Auschwitz.
Izložba se trudi prikazati tri tragedije iz tri različite perspektive, a pritom se fokusira na umjetnost koja prikazuje logore kao najtragičnije simbole čovječanstva, umjesto na holokaust kao cjelinu. Naglašava se značajna prisutnost teme Auschwitza u povijesnom, socijalnom i kulturnom diskursu, a mnogi radovi preispituju i njegovu turističku ulogu. Postavlja se pitanje hoće li, nakon što posljednji svjedok stradanja u logorima umre, Auschwitz postati samo mračni pop-kulturalni motiv i svojevrsni horor Disneyland.
Jedan od izložaka je i kontrovrzni film Artura Żmijewskog, Game of Tag, koji prikazuje nage ljude u dječjoj igri u betonskom interijeru vrlo sličnom plinskoj komori. Igra na simboličan način predstavlja nemogućnost bježanja od sigurne smrti u plinskoj komori, kao što ni u igri sudionici nisu mogli pobjeći od udarca. Zbog ovog rada Izraelska je ambasada uputila tužbu krakovskom muzeju, zbog čega je on na kratko uklonjen. Ubrzo je ponovno izložen, no u posebnom odjeljku i uz upozorenje, tako da je cenzura tek djelomično uspjela.