Izbori, mediji, diskriminacija | kulturpunkt

Vijesti Mediji

<

Izbori, mediji, diskriminacija

Analiza izborne promidžbe u medijima pokazala je da je u raznim intenzitetima na dnevnoj razini bio prisutan stereotipizirajući, ali i diskriminatoran govor.

Pripremio: Vatroslav Miloš

FOTO: Dario Grzelj/FaH

Za prenošenje takvog javnog govora u nekim su slučajevima bili odgovorni akteri koji medijima daju izjave, ali u nekim slučajevima su i sami novinari ili urednici propustili utjecati na sadržaj i ton korištenog diskursa. Iako su u promatranom razdoblju zabilježeni izostanci uredničkih intervencija na diskriminatorne izjave u emisijama s emitiranjem uživo, još su interesantnije medijske platforme koje svojom uređivačkom politikom podržavaju takve istupe, ističe se u izvještaju o praćenju medija koju su proveli GONG i Kuća ljudskih prava, a prenosi HND.

Uzorak medija uvrštenih u praćenje sastojao se od šest dnevnih listova, šest tjednika, tri središnje televizijske informativne emisije, tri televizijske panel-emisije/talk-showa, jedne radijske emisije s emitiranjem uživo te osam internetskih portala. Svi mediji su praćeni u periodu od 1. listopada do 13. studenoga 2015, a sadržaji sa svakog od praćenih medija uključeni su u analizu tematskim kriterijem tzv. "svjetonazorskih", odnosno vrijednosno zasićenih tema koje zauzimaju važna mjesta u hrvatskom javnom diskursu: izbjeglička kriza i migracije u Europi, rod i politička participacija, LGBTIQ osobe i njihova prava, identitet i prava nacionalnih manjina u Hrvatskoj, te povijesni revizionizam i rehabilitacija ustaškog režima.

Kada je riječ o izbjegličkoj krizi, u više navrata je primjećeno kako su se neki izborni akteri i kandidati, ali i sami mediji u izvještavanju odlučili za senzacionalistički, katastrofičarski pristup te prenošenje i podržavanje diskursa ugroze i panike, nekad karakterizirajući kretanje izbjeglica i kao "invaziju", i to u televizijskim emisijama poput Bujice i Otvorenog te u tjedniku 7dnevno.

Teme koje povezuju rod i politiku bile su razmjerno korektno pronošene u predizbornom razdoblju, no seksističke izjave nisu izostale, kao što je bio slučaj u Otvorenom, kada je glavni odvjetnik HDZ-a Vladimir Terešak izjavio da je bivši Glavni državni odvjetnik Mladen Bajić "…kadrovski devastirao DORH, smijenio sve koji su mislili svojom glavom, poglavito muške šefove". S druge strane, ukidanje rodnih kvota od strane Ustavnog suda, te neuravnoteženost u kandidacijskim listama i novom sastavu Sabora u mainstream medijima nisu bile tema dulje od par dana, dok se temom opsežnije bavio samo portal Libela. U kampanji su zabilježeni slučajevi medijski posredovanog zazora prema LGBTIQ osobama (ističe se najava Autohtone hrvatske stranke prava će njihova stranka nakon preuzimanja vlasti zabraniti djelovanje LGBT udruga te izbaciti obavezni zdravstveni i građanski odgoj iz škola), kao i prema pravima nacionalnih manjina u Hrvatskoj.

U određenom broju slučajeva posezalo se za strategijom diskreditacije političkih protivnika temeljem nacionalne pripadnosti, pri čemu se – bilo eksplicitno, bilo implicitno – nečije nacionalno "ne-hrvatstvo" koristilo kao sredstvo za odricanje političkog legitimiteta, navodi se u analizi.

Kada je riječ o povijesnom revizionizmu i rehabilitaciji ustaškog režima, u emisiji Bujica u nekoliko je navrata rehabilitiran i ustaški pozdrav "Za dom spremni". "Vizualno je posebno dojmljiv" bio način na koji je u predizbornom razdoblju stranka HDSSB opremila svoju sportsko-rekreacijsku sekciju, Slavonsku sokolsku gardu, o čemu su izvijestili svi promatrani mediji. Stranka se odlučno ogradila od poveznica crnih uniformi i marševa s nacističkom ikonografijom te je ovaj aluzivni element kampanje od strane policije označen legalnim, dok se Etičko povjerenstvo DIP-a proglasilo nenadležnim budući da je postrojavanje Garde ispred Sabora održano prije početka službene kampanje.

Nedavna predizborna kampanja najkraća je od neovisnosti Republike Hrvatske i trajala je samo 16 dana. Neslužbena kampanja trajala je osjetno dulje te su još od početka listopada sve političke opcije intenzivno provodile vlastite aktivnosti promocije i pojačane konfrontacije s političkim takmacima, navodi GONG. 

GONG i Kuća ljudskih prava nastavit će praćenje medija u predstojećem razdoblju, a cjeloviti izvještaj o praćenju medija od 1. listopada do 13. studenoga možete preuzeti ovdje.

Objavio/la vatroslav [at] kulturpunkt.hr 30.11.2015

VEZANE VIJESTI

Politika koja ugrožava živote

Pripremila: Matija Mrakovčić
Traženje azila je temeljno ljudsko pravo koje ne smije biti uskraćeno, a sve snažnija eksternalizacija sustava azila dok gotovo 60 milijuna ljudi traži siguran dom nije adekvatna taktika.

Virtualno je stvarno

Piše: Martina Domladovac

U sklopu kampanje 16 dana aktivizma organizirana je zajednička ulična akcija kojom je upozoreno na rastuće virtualno nasilje, pogotovo nad djevojčicama, djevojkama i ženama.

Strah, panika i neljudskost

Piše: Vatroslav Miloš
Tranzitne zemlje na izbjegličkoj ruti počele su provoditi "usporavanje vala" dijeljenjem ljudi prema "sigurnosti teritorija", a Europa je administrativno ušla u rat.