Između umjetnosti i alkemije | kulturpunkt

Najave Izložba

<

Između umjetnosti i alkemije

Na Mangelosovoj izložbi "Planetarij" inovativnim će se postavom Damira Stojnića predstaviti njegov amblematski ciklus u kojemu je, kao predložak za slikanje, koristio školske globuse.

29.10.2016 - 18.11.2016 , Labin - KUC Lamparna

U subotu, 29. listopada u 20 sati, u Galeriji KuC-a "Lamparna", otvara se izložba Dimitrija Bašičevića-Mangelosa Planetarij.

Riječ je o trećoj u seriji izložbi pod nazivom "V.I.T.R.I.O.L." (Visita Interiora Terrae Rectificando Invenies Occultum Lapidem, što u prijevodu s latinskog znači: Posjeti Unutrašnjost Zemlje i Pročišćavajući Izmisli Tajni Kamen) koja tematski problematizira odnose na relaciji Umjetnost i Alkemija, a koja će se, s još dvije naredne izložbe (L.A.E. XXI i IRWIN), nastaviti u studenom i prosincu ove godine. Ovim izložbenim ciklusom Labin Art Express XXI nastavlja s predstavljanjem domaćih i slovenskih umjetnika koji u svome radu naglašeno obrađuju introspektivne, ezoterijske i spiritualne teme i problematike, kao i one s graničnih područja znanosti kao što su kvantna fizika i Teorija Kaosa. 

Na Mangelosovoj izložbi Planetarij inovativnim će se postavom Damira Stojnića, autora koncepcije i programa V.I.T.R.I.O.L. te umjetničkog voditelja galerije KuC-a "Lamparna", predstaviti njegov dugogodišnji i amblematski ciklus u kojemu je, kao osnovni predložak za slikanje, koristio školske globuse.  

"Izložbom sam odlučio akcentuirati upravo te njegove, uglavnom, crne planete-manifeste, jer oni sublimiraju više faza njegova opusa. Prvoga je napravio 1952. godine i nazvao ga "Paysage of Al Capone", obojivši ga posve u crno, a posljednjeg u godini svoje smrti, 1987., "Mane tekel fares" obojio je u zlatno s ovećim crvenim krugom pri "sjevernom polu". To su osnovne boje u alkemijskim transmutacionim procesima, a oslikavanje globusa provlači se gotovo od samog početka, pa do kraja njegovih "umjetničkih eksperimenata" kako je svoje djelovanje u svojstvu umjetnika sam nazivao. Postav sam osmislio tako da promatrač bude okružen velikim projekcijama autorovih globusa, kao da se nalazi u svojevrsnom planetariju. U ovom slučaju ktonskom, budući da je središnja tema kod Mangelosa upravo smrt". (Damir Stojnić, Listopad 2016.)

Dimitrije Bašičević-Mangelos (1921., Šid – 1987., Zagreb) kultni je autor i pionir hrvatske konceptuale. Diplomirao je povijest umjetnosti na Filozofskom fakultetu u Zagrebu te je radio kao kustos u Modernoj galeriji, Arhivu instituta za likovne umjetnosti JAZU i Gradskoj galeriji suvremene umjetnosti. Suosnivač je i Galerije primitivne umjetnosti koja je njegovom zaslugom postigla međunarodni uspjeh. Od 1959.godine članom je legendarne umjetničke skupine Gorgona kojoj su uz njega pripadali i Josip Vaništa, Đuro Seder, Radoslav Putar, Julije Knifer, Ivan Kožarić, Matko Meštrović i Miljenko Horvat. Značajno je utjecao i na mlađu generaciju hrvatskih konceptualaca koji su se u Zagrebu 70-ih godina okupljali oko galerije Podroom: Mladena Stilinovića, Vladu Marteka, Vladimira Dodiga-Trokuta, Željka Kipkea i mnoge druge.

Izložba ostaje otvorenom do 18. studenog

Objavio/la vatroslav [at] kulturpunkt.hr 28.10.2016