Kako razumjeti rat? | kulturpunkt

Vijesti Film

<

Kako razumjeti rat?

Dokumentarni film Alisa u ratnoj zoni, prikazan na ovogodišnjem ZagrebDoxu, donosi osobne doživljaje rata u Ukrajini redateljica Alise Kovalenko i Lubov Durakove.

Piše: Martina Domladovac

Alisa Kovalenko i Lubov Durakova, Alisa u ratnoj zoni

Alisa u ratnoj zoni jedan je od filmova Posebnog programa ZagrebDoxa - Rusi dolaze. Film redateljica Alise Kovalenko i Lubov Durakove prikaz je ratnih sukoba na istoku Ukrajine koji su izbili nakon Ukrajinske revolucije i takozvanog Euromaidan pokreta. Kovalenko, tada studentica novinarstva, protuvladine je prosvjede počela bilježiti kamerom kao svoj vid doprinosa revoluciji, a nakon ostavke predsjednika Janukoviča i političkih sukoba s Rusijom koji su uslijedili, odlazi na istok zemlje kako bi snimila proruske prosvjede u pokrajini Donbas. Posve suprotna situacija gdje su podržavatelji revolucije smatrani fašistima i euro-američkim plaćenicima te sve užarenija atmosfera na ulicama i zveckanje oružjem, potaknuli su je na odlazak na bojište kako bi pokušala razumjeti rat.

Film je vrlo osoban prikaz rata koji gledamo kroz Alisine oči, dok istovremeno njeno emocionalno stanje i promjene pratimo iz perspektive njene prijateljice Durakove. Ona je snimke napravila u sklopu vlastitog projekta, no kasnije je odlučeno da će svi materijali biti sklopljeni u jedan film. Možda najzanimljiviji dio filma upravo je ta razlika između boravka na bojišnici gdje unatoč granatama koje padaju uokolo, vlada solidarnost, prijateljstvo i optimizam, i povratka u stvarni život. Tamo se suočava s obitelji i partnerom koji se boje za njenu sigurnost i nepovjerenjem društva prema njenom radu. Kada se jednom prijatelju požali kako njen partner ne podržava sve aspekte njenog rada, on joj odgovara da bi se trebala posvetiti rađanju djece umjesto ratu. Istovremeno, vojnike koje je snimala počela je doživljavati kao vlastitu obitelj jer "u ratu se stvaraju drugačiji odnosi, vrijeme je puno dublje. Kada s nekim provedete dvanaest sati nakon što su uokolo padale granate, imate osjećaj kao da se poznajete cijeli život", kaže redateljica.

Upravo zbog jednostranosti prikaza film nam ne daje puni uvid u događaje u Ukrajini, već samo jednu perspektivu. No, slike rata koje film prikazuje - maskirne uniforme, ruševne građevine, rupe od metaka - neobično su poznate, posebno hrvatskim gledateljima. Najavljujući Alisu u ratnoj zoni redateljica je rekla da ima tremu jer je film važan za nju, ali i za njenu zemlju. Unatoč tome film još uvijek nije prikazan u Ukrajini, a Kovalenko i Durakova snimile su ga bez financijske pomoći. Također, film je montiran u poljskoj produkciji zato što, prema riječima redateljice, "Ukrajina nema novca za takve projekte". 

Politička situacija u zemlji i dalje je nestabilna, a zbog "suradnje" s ukrajinskom vojskom dolazak u separatističke pokrajine za redateljicu je opasan i gotovo nemoguć. Trenutno radi na drugom projektu i kaže kako bi joj bilo previše teško i dalje se baviti ratnim temama.

Objavio/la martina [at] kulturpunkt.hr 25.02.2016

VEZANE VIJESTI

Pomicanje granica dokumentaristike

Ovogodišnji Međunarodni festival dokumentarnog filma ZagrebDox donosi stilski odvažna i inovativna međunarodna ostvarenja te bogat izbor iz domaće produkcije.

Uzlet nezavisne dokumentaristike

Pripremio: Vatroslav Miloš

U nedjelju, 21. veljače, otvara se ZagrebDox, a u sklopu njegovog programa bit će prikazani i filmovi Ivana Ramljaka, Ivane Sansević i Katerine Dude u produkciji Restarta.

Sitni rad tolerancije

Piše: Silvestar Mileta
Program HRFF-a skrenuo je pozornost na raznolike, povremeno već viđene, a povremeno i previđene rukavce suvremenog i klasičnog, igranog i dokumentarnog art filma.