Kazalište u Hrvatskoj nije u krizi | kulturpunkt

Vijesti Izvedbene umjetnosti

<

Kazalište u Hrvatskoj nije u krizi

Deset predstava za Marulićeve dane, po izboru selektora Igora Ružića, predstavljaju odraz suvremenosti hrvatskoga kazališta, institucionalnog i nezavisnog.

Pripremila: Matija Mrakovčić

Kabaret tamne zvijezde , FOTO: Damir Žižić

Na Sjednici Vijeća Festivala hrvatske drame Marulićevi dani, održanoj 23. veljače u Ministarstvu kulture, pod predsjedanjem zamjenice ministra kulture Ane Lederer i intendanta HNK Split i ravnatelja Marulićevih dana Gorana Golovka, prihvaćen je program predstojećeg festivala. Dvadeset i šesto izdanje Marulićevih dana bit će održano u Splitu od 21. do 28. travnja. Izbornik festivala, kazališni kritičar Igor Ružić odabrao je deset predstava za izvođenje u službenoj festivalskoj konkurenciji. Osam predstava dolazi iz kazališta iz Hrvatske, jedna iz Bosne i Hercegovine, a jedna je u hrvatsko-slovensko-makedonsko-srpskoj koprodukciji.

Pri odabiru predstava izbornik se vodio nastojanjem da svojim autorskim izborom pokaže mrežu odnosa i različitosti koje predstavljaju odraz suvremenosti hrvatskog kazališta, kako institucionalnog tako i, očekivano, izvaninstitucionalnog, koje pored svoje baštine i nesumnjivo kvalitetnog dramskog pisma novijeg ili starijeg datuma, traži način da ne bude "sluškinja" književnosti, nego samosvojna i samosvjesna umjetnost ne samo riječi i, ponekad, ne samo scene, stoji u službenom priopćenju na stranicama HNK Split. Time hrvatsko kazalište, bez obzira je li u granicama Hrvatske ili izvan nje, stječe pravo na svoju samostalnost, izvrsnost izvan kategorija kvalitetne ili manje kvalitetne drame, jer je odavno naučilo da jezik kazališta i kazališne izvedbe ima sintagme "neprevedive u riječi" i da značenja stvara "sobom samim". 

"Emancipacija hrvatskog kazališta koja se tako događa svemu unatoč, baš kao i želja, a ponekad i hrabrost da se upravo takve predstave prijave za Marulićeve dane, festival koji nije i ne bi trebao biti samo festival hrvatske drame, daje višestruku nadu da kazalište u Hrvatskoj nije u takvoj krizi kakvu svi volimo prizivati", rekao je o svom izboru predstava izbornik Igor Ružić.

U službenoj konkurenciji Marulićevih dana zagrebački HNK će izvesti predstavu Matije Ferlina Mi smo kraljevi a ne ljudi, splitski HNK izvest će Kašetu brokava Elvisa Bošnjaka u režiji Nenni Delmestre, a riječki HNK predstavu Olivera Frljića i Tanje Miletić Oručević Kompleks Ristić nastalu u produkciji HNK Zajc, ljubljanskoga SMG-a, beogradskog Bitef teatra i skopskog MOT-a. GDK Gavella iz Zagreba izvest će predstavu U registraturi u režiji Darija Harjačeka, Zagrebačko kazalište mladih predstavu Dine Pešuta (Pret)posljednja panda ili statika u režiji Saše Božića, a Teatar &TD predstavu Zlatka Burića Kabaret tamne zvijezde

U produkciji Eurokaza bit će izvedena predstava Ive Andrića Bife Titanik u režiji Branka Brezovca, a u produkciji Četveroruka/Plesni centar Puls predstava Od terora. Od borbe. Od boli. RASPLITANJE. u režiji Martine Petković Liker, dok će Bosansko narodno pozorište iz Zenice izvesti predstavu Sveto S u režiji Tanje Miletić Oručević, a Teatro VERRdi iz Zadra Igre proljeća i smrti Vladana Desnice u režiji Juraja Arasa. Festival će zatvoriti predstava Leda Miroslava Krleže u produkciji kazališta Činoherní klub iz Praga koja će biti izvedena van konkurencije.

Objavio/la matija [at] kulturpunkt.hr 25.02.2016

VEZANE VIJESTI

Da neko negdje krikne

Piše: Ana Gospić Županović
Unatoč nekim manjim propustima, "Desnica: Igre proljeća i smrti" Juraja Arasa sasvim je osobita scenska pjesma u prozi ili dramska seansa, dragocjena za cjelokupnu zadarsku kazališnu scenu.

Kontinuirana prljavost

Piše: Una Bauer

Matula, Vrvilo i Indoš u Fantomu Planinšak dekonstruiraju vlastite scenske persone, stvarajući svojevrsna čudovišna tijela, sastavljena od zvuka, teksta, lima i željeza.

Drugačiji dramski svjetovi

Piše: Nino Kovačić
Mala noćna čitanja imaju konceptualni i programski potencijal, a autori imaju mjesto gdje mogu osjetiti kako im tekstovi dišu, što Čitanja čini neophodnim za novo domaće dramsko pismo.