Kliker! | kulturpunkt

Kulturoskop Tekst

<

Kliker!

U Klubu Studentskog centra od 29. svibnja do 1. lipnja održan je festival pop književnosti Kliker!

Darija Žilić

Naime, organizatori su imali namjeru povezati književnost s različitim oblicama popularne kulture, kao što su video, performans, glazba, strip, fotografija. Pritom su odlučili pozvati i umjetnike iz područja tzv. regije. Rezultat je zapravo odličan. Uz manje organizacijske propuste, programu festivala nema se puno toga za prigovoriti. Naime, tijekom nekoliko dana posjetitelji SC-a imali su prilike gledati bogat program u kojem se književnost prezentirala na pomalo drugačiji način od uobičajenog, uštogljenog prezentacijskog.

Festival je otvorio provokativan performans poznate multimedijalne umjetnice iz Beograda, Biljane Cosmogine. Ona je u performansu "Loše vaspitanje" propitivala rodne uloge; u spoju videa i naracije, poigravala se stereotipima koji proizlaze iz patrijarhalnog pogleda na spolnost/rodnost. Odmah zatim, nagrađivani autor eksperimentalnih i dokumentarnih filmova, animacija i scenografija Vladimir Končar prezentirao je video "Uzimanje zaleta prije vraćanja na start" u kojemu propituje temu poezije i putovanja. U videu se pojavljuju pjesnici Branislav Oblučar i Slađan Lipovec koji govore o tim temama, o vlastitim autopoetikama, pa se njihova poezija i vizualno "prikazuje". Končar je na odličan način izbjegao suhoparnost - naime, dok govore o umjetnosti, spomenuti pjesnici obavljaju neke svakodnevne obaveze kao što je npr. kuhanje ili pak cijepanje drva.

Odmah potom bila je otvorena izložba mlade umjetnice Petre Brnardić koja je, prije svega, likovna umjetnica, no nedavno je i objavila i zbirku pjesama "Posjekotine". Na njezinoj su izložbi prezentirani radovi koji su nastali inspirirani upravo vlastitom zbirkom. Stand up poezijom predstavila se mlada pjesnikinja iz Bosne i Hercegovine, Asja Bakić. Nakon toga se multimedijalnim performansom predstavio i Vukša Veličković, pa slameri, te smo na kraju imali priliku prisustvovati zanimljivom koncertu grupe Mika Male.

I idućih se dana nastavio bogat program u kojemu su dominirali performansi. Neki su bili sjajni, poput performansa Dejana Čančarevića, književnika iz Pančeva, koji upravo zbog angažiranosti i potrebe da propituje ulogu vlastite države u ratovima iz devedesetih već nosi epitet "srpski Dežulović". Performans Olje Savičević Ivančević propituje odnos snimljene književnosti i književnosti uživo, a zanimljiv je i peformans užičke umjetničke grupe Undergrad u kojem su književni tekstovi postavljeni u video slam. Na Klikeru se predstavio poznati pisac na internetu dr. Protić i to izborom filmova o Jaganjcu u kojima nalazimo travestiju dječjih emisija i crni humor na koji nas je taj bloger već navikao. U mnoštvu performansa našlo se i nekih nisu bili  nimalo inventivni - poput onog kojeg su nam prezentirali slovenski književni dvojac Komelj-Anđelković. Naime, ti, kako se nazivaju, Retrofuturisti, u svom pretencioznom performansu nisu ponudili ništa - čak ni provokaciju. Njihov se rad sastoji u propitivanju zvuka i nekih mitema, kao što je Meduza, a repetitivnost koju su nam ponudili toliko je ugnjavila da su posjetitelji s ogromnim veseljem dočekali nastup kantautora Ivana Tobića koji je uslijedio odmah nakon toga.

Naime, Tobić, član i osnivač grupe Ilegalni poslastičari, zajedno sa Sašom Markovićem-Mikrobom, poznatim beogradskim glazbenim djelatnikom, izveo je akustični performans u kojem je prezentirao vlastite pjesme - a riječ je o miksu slam poezije, dadaizma i infantilizma svake vrste. Tobićeva samoironija, ("Moje pesme su obično akustično patetično sranje"), zatim ironiziranje stupova društva, kao što su država i obitelj, osvojile su brojnu publiku u SC-u. Onima kojima je pak bilo dosadno, ako je takvih bilo, mogli su u isto vrijeme neometano razgledavati izložbu Miloša Trajkovića na kojoj su prezentirani književni plakati i naslovnice te manga stripovi tog mladog umjetnika iz Srbije. Pretposljednjeg dana festivala održala se i prezentacija internetskog časopisa Treći trg. Nažalost, nekad iznimno zanimljiv časopis sada nudi vrlo prosječnu književnost, a i sama prezentacija bila je neinventivna pa se samo sa sjetom možemo prisjetiti kako je "Treći trg" izgledao na svojim počecima 2004. godine kad je nudio daleko veću kvalitetu književnih tekstova autora iz prostora bivše Jugoslavije.

Tijekom posljednjeg dana prikazani su kratki romantični video klipovi Mehmeda Begića, video Saške Rojc i poetske razglednice Maje i Dijane Klarić. Zanimljivo je spomenuti i performans Jovane Radojević i Nađe Jovanović koje su prezentirale mini instalacije, ali i portretirale sudionike festivala, a Zoran Krušvar prezentirao je kratke filmove iz multimedijalnog projekta fantasy romana "Izvršitelji nauma gospodnjeg" za koji je ovaj umjetnik iz Rijeke dobio i nagradu SFera. Od ostalih programa treba spomenuti i čitanja rock poezije te koncert Drvene Marije i LeZbora na zatvaranju festivala.

Na kraju ovog prikaza možemo samo pohvaliti organizatore, posebno Gorana Bogunovića i Mirnu Bačun, jer uspjeli su u onom najvažnijem - u stvaranju atmosfere oko festivala. Raznorodni programi praćeni su aktivnim sudjelovanjem publike koja se opušteno uključivala u nastupe spomenutih umjetnika. Simultanitet događanja omogućio je da paralelno možemo uživati, na primjer, i u glazbi i u stripu.

Ne treba zaboraviti ni angažiranost - dok je na Trgu bana Jelačiča pjevao Thompson i dok su neki mladi ljudi ondje došli s ustaškom ikonografijom, sramoteći i državu i grad, za to su vrijeme, na drugom kraju grada, u zapuštenim prostorima SC-a, neki drugi mladi ljudi, iz Hrvatske, Srbije i Bosne, ironizirali nacionalni patos i svjedočili kako se, patetično rečeno, razumijevanje među naizgled različitim kulturama, ostvaruje upravo kroz umjetnost.
I zato, bravo Klikerovci, i očekujemo još bolji nastavak festivala iduće godine.

Objavio/la admin [at] kulturpunkt.hr 06.06.2008