Ključne jugoslavenske kontradikcije | kulturpunkt

Vijesti Vizualne umjetnosti

<

Ključne jugoslavenske kontradikcije

Izložbom Monuments Should Not Be Trusted britanska publika dobila je uvid u jugoslavensku umjetnost od šezdesetih do osamdesetih godina, kao i kontekst u kojem je nastajala.

Piše: Martina Domladovac

Mladen Stilinović, 1977.

  • A
  • +
  • -

Monuments Should Not Be Trusted grupna je izložba više od trideset jugoslavenskih umjetnika i umjetničkih kolektiva, predstavljena u međunarodnom umjetničkom centru Nottingham Contemporary, jednom od najvećih britanskih prostora suvremene umjetnosti. Izložba obuhvaća više od sto radova iz vremena bivše Jugoslavije između šezdesetih i osamdesetih godina prošlog stoljeća. 

Za prvu veliku izložbu Jugoslavenske umjetnosti u Britaniji zaslužna je Lina Džuverović, nezavisna kustosica i predavačica na Sveučilištu Reading. Džuverović je objavila istraživanje Hibridne prakse: Interdisciplinarnost i pop art elementi u jugoslavenskoj umjetnosti 1960-tih i 1970-tih, koje se bavi načinima na koje jugoslavenski umjetnici reagiraju na proboj konzumerizma u zemlju. Također, krajem 2012. godine kurirala je izložbu Sanje Iveković Unknown Heroine (Neznana junakinja) u galeriji South London, dok je Monuments Should Not Be Trusted svojevrsni nastavak izložbe The World Goes Pop muzeja Tate, kojom su predstavljeni pop art radovi umjetnika diljem svijeta.

Izložbom u Nottinghamu htjelo se prikazati ključne kontradikcije Jugoslavije kao jednopartijske države nastale na socijalističkim principima nakon Drugog svjetskog rata, istovremeno uronjene u "utopijski konzumerizam". Izložba obuhvaća slike, skulpture, kolaž, fotografije, film, glazbu, televizijske isječke, ali i zanimljive izloške kao što su štafete ili pokloni koje su radnici poklanjali Titu za rođendan. Francesca Donovan za časopis CCQ piše kako izložba predstavlja jedinstvenu lekciju iz povijesti, a prema katalogu se također čini da je cilj bio didaktički prezentirati opseg i značaj jugoslavenske umjetničke scene, kao i specifičnosti proizašle iz neobične socio-političke situacije u kojoj je nastajala.  

Izložba je naziv dobila po kratkom filmu Dušana Makavejeva Spomenicima ne treba verovati, a Sanja Iveković, OHO grupa, Mladen Stilinović, Želimir Žilnik i Tomislav Gotovac, samo su neki od predstavljenih autora. Izložba je ostvarila veliku vidljivost u britanskim medijima, a osim u Guardianu, The Calvert Journalu i ranije spomenutom CCQ-u, na izložbu se osvrnuo i portal Dazed s člankom 10 umjetnika koji su promijenili lice kulture u Jugoslaviji, u kojem se ističe kako su sada po prvi put u Ujedinjenom Kraljevstvu detaljno prikazane jugoslavenske kreativne prakse u odnosu na socijalni i politički kontekst nastajanja. Naglašeno je i kako je ova izložba, nakon The World Goes Pop, nastavak novo-probuđenog interesa za umjetnost marginaliziranu zapadno-centričnim kanonom.

Objavio/la martina [at] kulturpunkt.hr 05.02.2016

VEZANE VIJESTI

Javni rezovi

Piše: Bojana Pejić
Kroz analizu kontekstualne umjetničke prakse Sanje Iveković, povjesničarka umjetnosti i kustosica Bojana Pejić ukazuje na njezinu političnost.

Od neznane junakinje

Rad Sanje Iveković bit će predstavljen u ukoričenom izdanju koje se naslovom i sadržajem dotiče njene prve samostalne britanske izložbe, održane prošle godine.

Vrijeme za novu državu

U Londonu je najavljena velika izložba Neue Slowenische Kunst.