Kolektivna jeka | kulturpunkt

Vijesti Vizualne umjetnosti

<

Kolektivna jeka

Tanja Vujasinović izlaže Mjesto kolektivnih sjećanja u beogradskoj galeriji Doma omladine kojim upućuje na mjesta umjetnosti kao prostore pluralnih identiteta.

Unutrašnji prostor, Tanja Vujasinović

  • A
  • +
  • -

Od 16. do 28. listopada vizualna umjetnica Tanja Vujasinović izlaže radove nastale između 2006. i 2014. godine koji svojim naslovima (Slomljeni predmet, Ukradeni rad, Dvojba, Dislocirani, Beatifikacija, Nagrada) sugeriraju životno polje dualiteta, identitetskih previranja, kao i društvenih kodova, struktura i normativa. Pretakajući izložbeni prostor u mjesto kolektivnog iskustva, što dodatno naglašava samim naslovom, Tanja Vujasinović stvara dinamično polje mikro-fragilnih predmeta, koji teže dematerijalizaciji i značenjskom proširenju kroz nekoliko popratnih "rasvjetljujućih" zvučnih narativa. Njima se pridružuju i zasebne svjetlosne sintagme i video razgovorne forme. Kolektivna jeka, ali i multiplicitet glasova ono su što uspostavlja, ali i propituje umjetničina praksa, stavljajući svakog od posjetitelja vrlo vješto u suodnos jedan na jedan sa specifičnom situacijom i pozadinom u kojoj se mogu više ili manje ogledati. Autorica nije ovdje da daje kvalitativne sudove nego da se poigra s ovim ili onim - prividnim i naoko limitiranim mogućnostima izbora koje svjetle na putu, a uzgred rečeno, uvjetuje ih mnogo okolnih faktora, a ne samo naša slobodna volja. 

"Koliko god bismo ovu autoričinu društvenu osjetljivost, medijsku i tematsku raznorodnost mogli zaokružiti s uvriježenim interpretacijskim pristupima suvremene likovne teorije i kritike, od one institucionalno-kritičkog predznaka do relacijsko-estetske, zanimljivo je vratiti se sociološkom i psihologijskom krugu promatranja i nametnutoj izložbenoj ideji pluralnih identiteta. Suvremene sociološke teorije upozoravaju na to koliko identitet odražava promjene nastale uslijed globalnih načina društvenog povezivanja, te koliko u današnjem društvu ne možemo sagledavati identitet isključivo kao premosnicu između mikro osjećaja osobnosti i makro perspektiva institucija, država i procesa globalizacija. Nadilazeći dualizme, koračajući procesom pluralizacije i individualizacije, mi postajemo ono što smo uspjeli napraviti od sebe samih, a praksa Tanje Vujasinović upućuje da upravo na mjestima umjetnosti možemo naći prostora za 'samo-refleksivnosti u kontekstu višestrukih šansi koje nudi društvo za realizaciju mnogostrukosti našeg identiteta", napisala je Ivana Meštrov u predgovoru izložbe u beogradskom Domu omladine.

Tanja Vujasinović (1974.) diplomirala je kiparstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu i magistrirala vizualne umjetnosti na Central Saint Martins College of Art and Design u Londonu. Od 1997. izlagala na brojnim samostalnim i kolektivnim izložbama u Hrvatskoj, Mađarskoj, Švicarskoj, Sloveniji i Velikoj Britaniji. Dobitnica je Nagrade Akademije likovnih umjetnosti 1999. i Grandprix Drava Art Anala Koprivnice 2003. Iste godine sudjelovala je u Artist in Residency programu u Cite des Arts u Parizu. Finalistkinja je nagrade Radoslav Putar 2008. godine, YVAA Hrvatske i nagrade OHO 2009, YVAA Slovenije. Od 2009. do 2012. predavala je na Odsjeku za likovnu umjetnost Umjetničke akademije u Osijeku. Godine 2013. s Tonkom Maleković i Ivanom Meštrov pokreće putujući višegodišnji istraživačko-edukativno-izložbeni projekt Grad na drugi pogled, prvi put realiziran u suradnji udruge Slobodne veze i Galerije Galženica. U radu koristi različite medije uključujući multimedijalne instalacije, site-specific intervencije, skulpturu, video i zvuk.

Izvor: DOB

Objavio/la matija [at] kulturpunkt.hr 15.10.2014