Koraci odluke ili oklijevanja | kulturpunkt

Vijesti Dokumentacija

<

Koraci odluke ili oklijevanja

Istraživanje Joosta van Beeka o arhiviranju sadržaja community medija izdvojilo je kao primjere dobre prakse jedan slovenski, baskijski i mađarski radio.

Piše: Matija Mrakovčić

FOTO: Wikimedia

Centar za medije, informacije i društvo (Center for Media, Data and Society, CMDS) pri Školi za javne politike Srednjoeuropskog sveučilišta (Central European University, CEU) u Budimpešti objavio je finalno istraživanje o arhiviranju community radijskih i televizijskih medija, u sklopu projekta CAPTCHA.

Autor je izvještaja Joost van Beek, uz doprinose Kate Coyer, a obuhvaća izazove, prepreke, prilike i perspektive arhiviranja online community medija. Naglašava najbolje prakse i naučene lekcije kako bi unaprijedili načine na koje se programi dijele, razmjenjuju i arhiviraju. Studija je, između ostalog, nastala na temelju intervjua s medijskim djelatnicima community radija iz cijele Europe i pregledom njihovih online praksi. 

Osnovna pitanja koja su postavljena su sljedeća: kako su razvijeni uspješni modeli dijeljenja i arhiviranja online sadržaja, kako je online arhiviranje strukturirano i organizirano, kako je organiziran radni proces i tko ga je organizirao, koje su prakse učenja i vodstva potrebne i ustanovljene, koji su tehnički kapaciteti potrebni i na koji način se mediji nose s tim izazovima, postoje li neke promjene u tom polju, koja su najbolja praktična rješenja, a koji problemi se ne rješavaju adekvatno.

Za većinu community emitera u Europi, online dijeljenje i arhiviranje još je u početnoj fazi. Gotovo sve stanice imaju live streamove, ali za mnoge je to domet njihova online sadržaja, dok su neki zapisi dostupni u formi priloga medijskim objavama i člancima. Mnogi su također na osnovnoj razini emitiranja: emisije se integralno uploadaju i objavljuju uz minimalnu kategorizaciju. Uz ograničene vremenske i financijske resurse te sektorsku duboku i emotivnu vezanost uz on-air emitiranje medija, dionici najčešće govore o podcastu kao nečemu "čime će se baviti jednog dana kada budu imali više vremena".

Istraživanje je ipak identificiralo veći broj zanimljivih primjera u kojima individualni community emiteri razvijaju nove prakse. Među njima, nalazi se francusko-baskijski internetski Radio Kultura, čiji je sadržaj primarno okrenut kulturnim temama. Smješten je u gradiću od nekih 6000 stanovnika. Nemaju reklame, a financiraju se dijelom iz produkcije sadržaja. Internetska stranica radija dobar je primjer kako veliki online arhivi audio sadržaja, s tisućama jedinica, mogu biti lako pretraživi raznovrsnoj publici zahvaljujući dizajnu i jasno strukturiranoj navigaciji i opcijama filtriranja.

Među tri primjera dobre prakse nalazi se i ljubljanski Radio Študent, nekomercijalna i alternativna radijska stanica, osnovana 1969, koja od 1998. emitira i online. Tjedno emitira oko 45 sati glazbe, umjetnosti  i kulture te oko 25 sati društvenog, političkog i obrazovnog programa. Ima pet stalno zaposlenih i oko 200 volontera. Na službenoj radijskoj stanici nalazi se poveznica na staru stranicu koja funkcionira kao arhiv sadržaja do 2012. godine. Internetska stranica radija vizualno je raspoređena na emitirane sadržaje poredane obrnutom kronologijom, no ne sadrži poveznice na posebne projekte ili aktivnosti. Razlog tomu je veliki broj odvojenih stranica i pod-stranica o izdavačkoj aktivnosti, marketingu, festivalima koje Radio Študent organizira.

Tilos Rádió je prvi i najvažniji mađarski neprofitni, community radio. Program se sastoji od mješavine glazbe i razgovornih emisija, no snažan fokus imaju na nezavisnu kulturu, društvenu održivost i kulturnu raznolikost. U 1991. pokrenut je kao piratska radio stanica i odigrao je važnu ulogu u razvoju civilnog društva u Budimpešti. Nema reklame i u velikom se dijelu oslanja na donacije slušatelja. Internetska stranica sastoji se od live streama i arhiva prošlih emisija koje sežu sve do 1993. godine.

Studija je rezultat istraživanja u sklopu projekta CAPTCHA, partnerstva tri nakladnika community medija (Radio Corax, Njemačka, Near Media Co-op, Irska, Radio FRO, Austrija) i CMDS-a, koji je trajao od rujna 2013, a ciljao je osnaživanju community medija radi povećanja dostupnosti njihovih sadržaja.

Jednostavno koncipiranom, a informativnom i lako pretraživom istraživanju možete pristupiti ovdje.

Objavio/la matija [at] kulturpunkt.hr 06.04.2016

VEZANE VIJESTI

Naći zajednički val

Piše: Vlatka Lacmanović

KLFM-ova turneja Radio na cesti okončana je tribinom o perspektivama community medija u Hrvatskoj te koncertom u zagrebačkoj Booksi.

Novi prostor za novo doba

Pišu: Tomislav Žilić i Matija Mrakovčić

Radio Študent odigrao je ključnu medijsku ulogu u razvoju nezavisne kulture u Sloveniji te se etablirao kao medij neopterećen ideološkim matricama. Danas je u situaciji ekonomske cenzure.

Tko kaže da su mediji mrtvi?

Razgovarala: Vanja Bjelić Pavlović
S Kate Coyer, ravnateljicom budimpeštanskog Centra za medije i komunikacijske studije, razgovaramo o poziciji "community" medija u Europi.