<

Kratki utorak: Albert Lamorisse

U kinu Tuškanac u bit će prikazana dva klasika poznatog francuskog redatelja, Crveni balon i Bijela griva.

27.05.2014 , Zagreb - Kino Tuškanac
  • +
  • -

Crveni balon mnogi smatraju jednim od najboljih filmova za djecu, kao i jednim od najboljih kratkometražnih filmova uopće. Jedini je kratkometražni, kao i jedini film bez dijaloga koji je osvojio nagradu Oscar za najbolji originalni scenarij (1957.) Riječ je o na prvi pogled jednostavnoj, poetskoj bajci o dječaku kojeg po ulicama pariškog kvarta Ménilmontant prati misteriozni crveni balon. No iza maske dječjeg filma skriva se ne samo nevjerojatno kompleksni snimateljski pothvat (naravno, bez korištenja tada nepostojećih kompjutorskih efekata) nego i precizna studija ljudskog ponašanja. Neki su film čitali i kao komentar na društvenu situaciju u razrušenoj poslijeratnoj Francuskoj u kojoj je individualnost bila potiskivana, a avanturistički raspoloženi kritičar The Washington Posta Philip Kennicot opisao ga je kao bešavni spoj kapitalizma i kršćanstva. Film je dobio i nagradu za najbolji kratki film na festivalu u Cannnesu 1956. godine.

Manje poznata, no ništa manje dobra Bijela griva nastala je tri godine prije Crvenog balona i s njim dijeli mnoge sličnosti. Lamorisse je bio scenarist, redatelj i producent filma, a radnja filma govori o prijateljstvu dječaka i divljeg konja. Film je snimljen na vizualno impresivnim lokacijama današnjeg parka prirode Camargue na području delte Rhone u jugoistočnoj Francuskoj, u kojem zaista žive divlja krda bijelih kamarških konja. Opet su u prvom planu poetski, gotovo snoliki kadrovi, no tu je također i okrutna realnost svijeta odraslih, tj. društva u kojem živimo. Film je dobio nagradu za najbolji kratkometražni film na u Cannnesu 1953. godine.

Filmovi Alberta Lamorissea na neki način su preteča Pixarove škole društveno odgovornih, humanističkih dječjih filmova, u njihovom slučaju animiranih (Wall-E, Up), koji spajaju djeci atraktivnu radnju i akcijske vratolomije, sa snažnom društvenom porukom i vizualno impresivnim redateljskim radom. Režiser, scenarist i producent filmova Albert Lamorisse osim ova dva remek-djela snimio je i dokumentarac Vjetar zaljubljenih koji je bio nominiran za Oscara 1978. godine, a poznat je i kao izumitelj popularne društvene igre Rizik. Umro je u 48. godini u prometnoj nesreći.

Projekcija filmova će biti održana u utorak 27. svibnja u 21 sat, u kinu Tuškanac.

Objavio/la tomislav [at] kulturpunkt.hr 26.05.2014