Kreativni susreti fotografa i umjetnika | kulturpunkt

Vijesti Arhitektura i urbanizam

<

Kreativni susreti fotografa i umjetnika

Na skupnoj izložbi u varšavskom Muzeju moderne umjetnosti, a koja problematizora delikatni međuodnos fotografa i umjetnika u kreiranju djela, bit će predstavljen i zajednički rad Toma Gotovc

Kustosica Maria Matuszkiewicz izabrala je za izložbu SURADNICI. Fotograf i umjetnik oko 1970. godine devet priča koje prate kreativne susrete fotografa i umjetnika. Njihova je suradnja ponekad jednokratna, ponekad traje godinama, ali uvijek rezultira zajedničkim djelom. Izložba se prvenstveno bavi djelima koja su odmaknuta od tradicionalnog umjetničkog objekta i bliska su procesu i događaju. U suvremenoj umjetnosti fotografija je odigrala važnu ulogu kao sredstvo izražavanja i dokumentiranja, pa su fotografi postali neizbježni suradnici umjetnika. Njihova uloga nije ograničena samo na snimanje. Često je  proces razmjene između fotografa i umjetnika bio vrlo složen i određivao je finalni oblik djela. Obje strane su se morale zapitati o vlastitoj praksi slijedeći ideju drugog, kako dvije ideje ujediniti u jedno djelo, kako raditi u granicama zadanim od strane drugog umjetnika. 

Lista umjetnika i fotografa zastupljenih na izložbi uistinu je impresivana. Osim Žarka Vijatovića i Tomislava Gotovca, publika će vidjeti djela autora: Hollis Frampton - Carl Andre, Peter Hujar - Paul Thek, Eustachy Kossakowski - Edward Krasiński, János Vető - Tibor Hajas, Gwenn Thomas - Joan Jonas, Gwenn Thomas - Jack Smith, Babette Mangolte - Yvonne Rainer, Shunk-Kender - Projects: Pier 18.

Upravo je rad Tomislava Gotovca prepun izvanrednih primjera kreativne suradnje s fotografima. Jedan od njih je Žarko Vijatović (1952.). Ubrzo nakon završene Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu, Vijatović je  prihvatio fotoaparat kao neizbježno sredstvo za realizaciju umjetničke ideje. Fascinaciju djelima svojih prethodnika i suvremenika, kao što su članovi grupe Gorgona ili Tomislav Gotovac, vizualizirao je nizom fotografskih ciklusa u kojima slijedi ili interpretira njihove ideje. Tako nastaju suptilni snimci Vaništinog ateljea i asocijativnih gorgonskih prostora, studije Kniferovog lica ili  inscenirane situacije Tomislava Gotovca. Gotovac je na Vijatovićevim fotografijama podjednako i glumac i režiser, a Vijatović u svom dijelu kretivne suradnje preuzima niz uloga: on je scenarist, scenograf, kostimograf, i naravno, snimatelj. Ili, riječima Tomislava Gotovca: Sve je to movie.

Na izložbi SURADNICI. Fotograf i umjetnik oko 1970. godine Vijatović izlaže 40 fotografija iz više ciklusa nastalih u višegodišnjoj suradnji s Tomislavom Gotovcem. Iz ciklusa Krajiška 29 (nazvanom prema adresi umjetnikovog stana), koji broji stotinjak fotografija nastalih između 1989. i 2008. godine, biti će pokazane dvije serije fotografija iz 1990. i 2008., dok je treća serija fotografija snimljena u ateljeu Ivana Kožarića 1989. godine.

Vijatović već duže vrijeme živi u Parizu gdje ga zastupaju galerije Photo4  i  Lucie Weill & Seligmann u kojima redovno izlaže. U posljednje vrijeme njegove su fotografije više puta izlagane na samostalnim i kolektivnim izložbama u Zagrebu, Samoboru, Osijeku  i Rijeci.  

Izložba Wspólnicy. Fotograf i artysta około roku 1970 otvorena je varšavskom Muzeju moderne umjetnosti od 18. studenog 2011. do 17. siječnja 2012. 

Izvor: Arhiv Tomislava Gotovca / Foto: iz serije Krajiška 29, 2008.

Objavio/la vatroslav [at] kulturpunkt.hr 16.11.2011