Kultura promjene brave | kulturpunkt

Kultura promjene brave

Izgon Klubvizije iz zagrebačkog Studentskog centra samo je još jedna sramotna epizoda u procesu devastacije Kulture promjene.

Piše: Lujo Parežanin

FOTO: Klubvizija lab / Facebook

Među brojnim programima danas devastirane Kulture promjene Studentskog centra u Zagrebu posebno se ističe Klubvizijin laboratorij analognog filma. Riječ je o jedinstvenom mjestu – "jedinom filmskom laboratoriju za ručno razvijanje filma u Hrvatskoj i šire", kako stoji na njezinoj službenoj stranici, te projektu uvrštenom "u mrežu svjetskih neovisnih umjetničkih filmskih laboratorija". Smještena u prostorijama SC-ovog MM centra, Klubvizija je tijekom deset godina djelovanja postala mjestom istraživanja mogućnosti umjetničkog rada s 16- i 8-milimetarskim filmom, kao i klasičnom fotografijom. Brojne radionice, predavanja, prezentacije i druga događanja učinile su Klubviziju ne samo rezervatom analognog rada na filmu, nego ponajprije važnim prostorom filmskog i vizualnog eksperimenta, koji je zahvaljujući svojim polaznicima i suradnicima, ali i trudom ljudi koji su ga vodili, prikupio i očuvao vrijednu opremu koja bi da nije korištena vjerojatno propala do neupotrebljivosti.

Srećom, tu su trenutna uprava SC-a i njezin dobrovibrirajući Voditelj kulture Davor Šišmanović da odigraju sanacijskog Vojka Vrućinu i na sve te rezultate desetogodišnjeg truda odmahnu rukom i kažu: "Ne može!" I to na način svojstven razini na kojoj su se do sada u SC-u pod sanacijskom upravom "rješavale" slične situacije: nenajavljenom promjenom brave bez ikakvog obrazloženja takvog ponižavajućeg postupka prema dugogodišnjim suradnicima. U utorak, 29. siječnja Klubvizija je konačno na svojem Facebook profilu objavila obavijest da "od siječnja ove godine Klubvizija više ne čini dio programa Studentskog centra u Zagrebu" te da se lab okreće potrazi za novim prostorom, označivši time uspješno privođenje kraju pustošenja Kulture SC-a.

Kako ističe Branka Valjin, koja je tijekom zadnjih nekoliko godina kao vanjska suradnica vodila Klubviziju, situacija je formalno čista: njezin ugovor koji se produživao na mjesečnoj bazi nakon prosinca naprosto nije produžen, a Klubvizija kao pravni subjekt koji je formalizirao svoj odnos s SC-om ne postoji, stoga je njezin status od početka godine postao pitanje (samo)volje SC-ove administracije. No Klubvizijino vulgarno protjerivanje s druge strane nipošto nije neočekivano: kao i s ostatkom Kulture promjene, smjer u kojem će se priča rasplesti počeo se nazirati nakon smjene Nataše Rajković s mjesta voditeljice Kulture SC-a. Njezin odlazak označio je otežavanje komunikacije vanjskih suradnica i suradnika Kulture promjene s administracijom i upravom SC-a, što je održavanje i planiranje Klubvizijinog programa počelo činiti nemogućim. U takvoj situaciji, pitanje ostanka Klubvizije u SC-u u 2019. godini otvoreno je, kako navodi Valjin, na sastanku u 11. mjesecu u kojem je sudjelovao Davor Šišmanović, no tada se od voditelja Kulture SC-a nije mogao dobiti konkretan odgovor.

Nakon što je – dosljedno Šišmanovićevoj želji da SC učini pristupačnijim mjestom – odgovor stigao u obliku promijenjenih brava, sva je komunikacija Klubvizijinih predstavnika usmjerena na šefa tehnike Vladu Horvatića, što je ujedno označilo i kraj bilo kakve mogućnosti razgovora o programu u 2019. godini. Horvatićeva je uloga isključivo da razriješi pitanje opreme ostale u Klubvizijinim prostorijama, koja je prikupljena donacijama članova, kao i Kinokluba Zagreb i Zagreb filma. Utoliko je način na koji je SC-ova administracija odlučila deložirati Klubviziju posebno neodgovoran, jer nisu napravljeni nikakvi prethodni dogovori s donatorima opreme koja zahtijeva posebnu brigu. Neobjašnjivom bezobzirnošću SC-ovih vladara proces je stoga nepotrebno zakompliciran: uz pravovremenu najavu prekida suradnje, Klubvizija bi na vrijeme mogla pronaći novo stanište i preseliti osjetljivu opremu bez višestrukog prijevoza.

A upravo je, srećom, potraga za novim prostorom sljedeći korak Klubvizijinih članova, kako je i objavljeno na njezinom Facebook profilu. Program će se, dakle, usprkos SC-ovom trudu da ga ugrozi nastaviti odvijati i u 2019. godini, a uzevši u obzir tempo kojim nestaje svaki trag relevantnih kulturnih sadržaja u SC-u, sva je prilika da je za Klubviziju tako i bolje. Što će pak biti s ostatkom filmskog programa u sklopu Kulture SC-a nije teško procijeniti: stavovi Šišmanovića i njegovih šefova odavno su poznati, a najavljene projekcije europskog festivalskog mainstreama u Kinu Forum i MM centru u tom smislu potvrđuju odmicanje od sadržaja zbog kojeg je SC donedavno bio važnim mjestom umjetničkog eksperimenta i nezavisne kulture.

Objavio/la lujo [at] kulturpunkt.hr 04.02.2019

VEZANE VIJESTI

Sanacijske dobre vibracije

Piše: Lujo Parežanin

Prvi obrisi Kulture SC-a nakon devastacije Kulture promjene očekivano sugeriraju sve manju zastupljenost nezavisnih, kritičkih i eksperimentalnih sadržaja.

Smjena pameti

Piše: Lujo Parežanin
Razrješenje Nataše Rajković s funkcije voditeljice Kulture Studentskog centra u Zagrebu dokaz je pravne i organizacijske aljkavosti tamošnje sanacijske uprave.

Mjesto stalne krize

Piše: Matija Mrakovčić
Korisnike Sretne kuće, jedinog indoor skate parka u Zagrebu, na ulaznim vratima dočekala je nova brava i obavijest da se ključevi nalaze kod sanacijskog upravitelja Studentskog centra.