Lagodna distanca | kulturpunkt

Vijesti Javni prostor

<

Lagodna distanca

Kultura promjene Studentskog centra pozvala je umjetnike, kustose i sve zainteresirane da predlože rad na temu zatvorenog Francuskog paviljona.

Piše: Matija Mrakovčić

FOTO: Vatroslav Miloš / Kulturpunkt.hr

Nakon dovršetka obnove Francuskog paviljona, prošlo je podosta vremena do organiziranja tribine na temu budućnosti njegova korištenja. Početkom svibnja u atriju Teatra &TD o toj su temi govorili Alan Braun, arhitekt i autor projekta obnove Francuskog paviljona, publicist i aktivist Saša Šimpraga, umjetnik Davor Sanvincenti te kazališni redatelj Miran Kurspahić. Javna se rasprava tada održala u atriju zbog akustičkih ograničenja Paviljona, na tribini je rečeno da se na zidove neće moći intervenirati, a da metar kvadratni podloge ne može iznijeti teži teret. Šimpraga, Sanvincenti i Kurspahić imali su brojne prijedloge kao unaprijediti prostor oko Paviljona i osmisliti njegovu buduću namjenu, no tribina je završila u pomalo pesimističnom tonu nakon što je arhitekt Braun izjavio da budućnost Paviljona vjerovatno najviše ovisi o željama i namjerama zagrebačkog gradonačelnika. Osim Studentskog centra, vlasnika Francuskog paviljona, u njegovoj su obnovi sudjelovali Grad Zagreb i Sveučilište u Zagrebu koje je i vlasnik zemljišta. 

Nekoliko mjeseci nakon tribine, Kultura promjene Studentskog centra raspisuje natječaj za radove na temu zatvorenog Francuskog paviljona. Poziv "potiče prijavu radova čiji cilj je kritičko propitivanje trenutnog stanja i budućnosti Francuskog paviljona". Prijave se primaju do 25. rujna, realizacija radova planirana je do 15. studenog, a odabranim prijedlozima osigurat će se novčana i organizacijska pomoć pri produkciji.

S obzirom na to da je Francuski paviljon još uvijek zatvoren dakle nedostupan široj javnosti, zanimalo nas je gdje će odabrani radovi biti postavljeni. Odgovor smo dobili od Nataše Rajković, pomoćnice ravnatelja SC-a za kulturu i Marte Kiš, voditeljice likovnog programa: "O radovima, njihovoj realizaciji i lokaciji odlučivat će se po završetku natječaja". Na direktno pitanje o mogućim preprekama da radovi budu postavljeni unutar Paviljona nismo dobili odgovor. Stoga nas je zanimalo tko odlučuje o namjeni paviljona čija je obnova, prema službenim dokumentima, stajala zaokruženih 9 milijuna kuna. Odgovor koji smo dobili utvrđuje službeno stanje: "Studentski centar Sveučilišta u Zagrebu kao vlasnik ima odgovornost održavanja i očuvanja Francuskog paviljona, a time ovlast odlučivanja o Francuskom paviljonu".

Naposljetku, a vjerovatno najvažnije, pitali smo kakva je komunikacija između SC-a i investitora obnove, Grada i Sveučilišta, na što je odgovoreno: "Zbog trenutne sanacije SC-a u Zagrebu, kojom Sveučilište u Zagrebu privremeno nije nadležno, konačne odluke donosit će se vraćanjem Studentskog centra u nadležnost Sveučilišta". 

Što se nalazi iza sintagme "konačne odluke" nismo pitali, no ovlast koju SC ima kao vlasnik Paviljona očito se ne odnosi i na mogućnost korištenja prostora u njegovom vlasništvu. Tako ostaje dojam da se umjetnost (i) u ovom slučaju koristi kao sredstvo pacifikacije između Sveučilišta (vlasnika zemljišta), Grada (vlasnika javnog interesa) i Studentskog centra (vlasnika Paviljona), dok se poticanje na kritičko propitivanje stanja i budućnosti Paviljona prigodno izmješta iz prostora koje treba propitivati. 

Objavio/la vatroslav [at] kulturpunkt.hr 05.09.2014