Male stvari koje život znače | kulturpunkt

Kulturoskop Kinemaskop

<

Male stvari koje život znače

Iako je još jedna dramedija o komičarki koja glumi neku verziju sebe, Better Things redovito iznenađuje načinima na koje uspije stopiti svakodnevne prizore u nešto dirljivo.

Piše: Tonći Kožul

Sam Fox, glavna junakinja Better Things, razvedena je holivudska glumica s tri kćeri te majkom koja živi u kući do njezine – baš kao i žena koja je glumi, Pamela Adlon

Da je riječ o bilo kome drugom, serija bi vjerojatno bila porinuta uz kolektivno kolutanje očima: "Šta, još jedna od TIH serija?". Jer se do jeseni 2016., kada je krenula premijerna sezona Better Things, već bilo naredalo i više nego dovoljno post-Curb Your Enthusiasm dramedija koje se vrte oko komičara/ki koji glume neku modificiranu verziju sebe: Louie, Master of None, Lady Dynamite, One Mississippi, The Carmichael Show, Legit... Zar je svijetu stvarno trebala još jedna takva serija?

Pa, svijet je tada još i dalje volio Louisa C.K.-ja, a Pamela Adlon je bila svima najdraža epizodistica u njegovom Louieju, tako da je njihov novi zajednički projekt bio dočekan sa zanimanjem. Prva sezona Better Things je bila simpatična, ali ništa esencijalno, da bi potom u drugoj serija poprilično dobila na težini... I taman kako je privodila kraju svoju trijumfalnu drugu sezonu, došla je potvrda onoga o čemu se šuškalo godinama – da je Louis C.K. seksualno maltretirao brojne žene s kojima je surađivao.

Adlon je nakon toga ekspresno raskinula sve veze ne samo s njim, nego i s njegovim dotadašnjim menadžerom Daveom Beckyjem (čime se ne mogu pohvaliti, primjerice, Amy Poehler, Aziz Ansari i Kevin Hart – koji su i dan-danas njegovi klijenti). Bio je to hvalevrijedan potez s njezine strane, ali mnogi svejedno nisu mogli a da se ne zapitaju – što to znači za budućnost Better Things?

Jer iako se u Better Things jasno i izraženo osjetio osobni i autorski pečat Pamele Adlon, isto tako i jest bila činjenica da je većinu scenarija za prve dvije sezone ona napisala skupa s Louisom C.K.-jem, koji je usto i samostalno potpisao četiri epizode. Adlon pritom nikada prije nije pisala ništa za televiziju, a danas čak i priznaje kako tada nije bila ni sigurna može li i želi li uopće nastaviti s Better Things.

Nije se, nasreću, dugo dvoumila, pa je našla četvero novih koscenarista i bacila se na rad na trećoj sezoni. I mada jesam vjerovao da može podjednako uspješno iznijeti seriju na svojim plećima i bez pomoći onog serijskog drkadžije, priznajem da sam prve epizode treće sezone pratio uz laganu anksioznost. Jer sam htio da odmah, istog trena skrši mit da nema ništa bez velikog muškog auteura.

No Better Things nije serija koja će ti odmah, istog trena servirati nešto veliko. Serija je to, kao što reče Adlon, "u slavu svakodnevice", sastavljena od niza labavo povezanih, često i naizgled potpuno nepovezanih životnih vinjeta koje su rijetko nešto posebno dramatične ili da donose bliješteće neonske poruke o Svijetu danas. Better Things zna imati pojedinačne scene koje su duboko upečatljive, poput one iz druge sezone kada Sam navede svoje kćeri da se prave da su na njezinom sprovodu kako bi održale govore u kojima će iskreno, bez tinejdžersko-pubertetskih preseravanja izraziti koliko im je stalo do nje.

Ali kada gledam unatrag, uglavnom mi bude teško izdvojiti pojedinačne epizode kao pokazatelje vrsnosti Better Things. Jer serija, prije svega, ima kumulativni efekt i nekako uvijek ispadne više od zbroja svojih dijelova.

Naslovu serije unatoč, Sam Fox nije žena koja bi trebala zapjevati onu staru "Ja hoću život, bolji život...", jer njezin život... pa, zapravo i nije uopće loš! Ima dobar posao, ima dobru kuću, uspješno odgaja svoje kćeri, zdravlje je generalno služi i, sve u svemu, ima život o kakvom veliki dio, ako ne i većina žitelja ove napaćene planete može samo sanjati.

No opet, čak i da imaš najbolji život na svijetu – on će svejedno, život kao život, često biti i težak i tako... vraški... iscrpljujuć. Jer nema tih materijalnih blagodati kojima možeš spriječiti da ti se dijete ulaskom u tinejdžerske godine pretvori u nadrkanog debila (poput srednje kćeri Frankie, koja je dovoljno napredna da s gnušanjem odbacuje binarno poimanje rodova, a istovremeno toliko nezrela da poluprezrivo tretira Sam kao mješavinu služavke i bankomata), niti odagnati stres brige o majci propadajućeg mentalnog zdravlja. Nema garancije da i na najboljem radnom mjestu nećeš u nekom trenutku dobiti neuviđavnog idiota za nadređenog. Nema čarobnog štapića kojim možeš spriječiti dolazak menopauze, niti to da kako sve dublje gaziš u srednje godine, tako postaješ i sve nevidljivija za društvo općenito, a kamoli za potencijalne muške partnere.

Pa je Better Things serija o tome koliko život može biti težak čak i kada je divan, i o tome koliko može biti divan čak i kada je težak (pa makar i ovdje bila riječ o, ne smetnimo s uma, životu koji je, kad se sve zbroji i oduzme, ipak dosta lagodan u odnosu na živote mnogih drugih). I o tome kako se, čak i kada se u našim života ne zbiva ništa uzbudljivo – a to je većina naših života, većinu vremena – u njima svejedno stalno događa nešto zanimljivo i vrijedno bilježenja. I sve to iz i dalje prečesto zanemarivane perspektive, one sredovječne žene.

Better Things je podjednako duhovita i ozbiljna, koliko melankolična toliko i topla i vedra serija koja, unatoč izbjegavanju velikih dramskih gesti, nikada nije dosadna te redovito iznenađuje načinima na koje uspije stopiti prizore ordinarne svakodnevice u nešto dirljivo. I nije izgubila na kakvoći ni nakon neslavnog odlaska jednog od dvoje tvoraca serije: jest da je aktualnoj trećoj sezoni trebalo četiri-pet epizoda da uhvati zamah, ali to je, ako mene pitate, bio slučaj i s naširoko hvaljenom drugom sezonom. Za kojom ova nimalo ne zaostaje.

Objavio/la lujo [at] kulturpunkt.hr 16.05.2019

VEZANE VIJESTI

Volite se, ljudožderi

Piše: Tonći Kožul

Santa Clarita Diet uspijeva na nepretenciozan način povezati Desparate Housewives i zombije u progresivnu seriju o neobičnom dvostrukom životu jednog bračnog para.

Rad i čemer

Piše: Tonći Kožul

U drugoj sezoni Corporate otkriva nove dimenzije glavnih likova i ocrtava bolje one sporedne te istovremeno biva i mračniji i relaksiraniji i originalniji sa svojim cinizmom.

Kada stvarno zaglaviš na tulumu

Piše: Tonći Kožul

Serija vremenske petlje Russian Doll, istovremeno je i SF misterija i emotivna priča o suočavanju s osobnim traumama i ljubavno pismo New Yorku i još puno, puno toga.