Monografija polemike | kulturpunkt

Vijesti Vizualne umjetnosti

<

Monografija polemike

Muzej Mudam iz Luksemburga objavio je monografiju posvećenu radu Sanje Iveković Lady Rosa of Luxemburg.  

Waiting for the revolution naslov je samostalne izložbe Sanje Iveković koja je 2. lipnja otvorena u luksemburškom muzeju Mudam. Povodom izložbe, objavljena je knjiga Lady Rosa of Luxemburg, do sada najopširnija monografija o istoimenom radu Sanje Iveković. 

Muzej Modam odlučio je objaviti publikaciju posvećenu jednom od najvećih umjetničkih projekata ostvarenih u javnom prostoru, intervenciji Lady Rosa of Luxemburg, koji je po svom postavljanju 2001. godine u Luksemburgu izazvala nezapamćenu lavinu komentara. Nadovezujući se na retrospektivnu izložbu Sanje Iveković, na kojoj ovaj rad zauzima centralno mjesto, u monografiji se također nastoje istražiti glavne teme Ivekovićine umjetničke prakse općenito. Uz do sada neobjavljene tekstove ravnatelja muzeja Mudam Enrica Lunghija i kustosice Bojane Pejić, u publikaciji je objavljen i veliki intervju koji je s umjetnicom vodio kustos Christophe Gallois te kronologija polemike koju je izazvalo postavljanje rada Lady Rosa of Luxemburg

 

Među brojnim projektima koji ističu autoričinu feminističku poziciju, rad Lady Rosa of Luxemburg jedan je od najizravnijih. Nastao je nakon što je Sanja Iveković 1998. godine bila pozvana sudjelovati na drugom izdanju bijenalne izložbe suvremene umjetnosti Manifesta u Luksemburgu za koju je osmislila projekt Pregnant Memory, kojim bi s tamošnjeg ratnog spomenika Gëlle Fra bila uklonjena neoklasicistička skulptura Nike i premještena na krov skloništa za žene žrtve nasilja. Ivekovićkin prijedlog tada je odbijen te umjetnica u zamjenu ostvarila instalaciju Women’s House, seriju odljeva portreta zlostavljanih žena.  

 

Tri godine kasnije, Sanja Iveković pozvana je da u okviru izložbe koju su organizirali Casino Luxembourg i Musée d’Histoire de la Ville de Luxembourg promisli svoju originalnu ideju, nakon čega je nastao rad Lady Rosa of Luxemburg, replika Gëlle Fra s tri kritičke intervencije: novi spomenik bio je osvećen Rosi Luxemburg, Nika je pretvorena u ženu u visokom stupnju trudnoće te je originalna plaketa kojom je slavljeno muško ratno junaštvo zamijenjena natpisom na francuskom, njemačkom i engleskom: 

LA RÉSISTANCE, LA JUSTICE, LA LIBERTÉ, L’INDÉPENDENCE

KITSCH, KULTUR, KAPITAL, KUNST

WHORE, BITCH, MADONNA, VIRGIN 

 

Upravo je intervencija Lady Rosa of Luxembourg, koja će kasnije postati jedan od najprepoznatljivijih radova Sanje Iveković, razotkrila kako su žene prisiljene zauzeti simbolički prostor koji negira njihovo povijesno djelovanje. Žene su odigrale značajnu ulogu u luksemburškom pokretu otpora tijekom 2. svjetskog rata, no njihova je borba ostavljena van službene povijesti te su zastupljene tek kao simboličke nositeljice nacionalne povijesti u obliku idealiziranih i alegorijskih figura poput Nike. Učinivši Niku trudnom te je imenujući po postojećoj heroini, Iveković je žene pokušala postaviti u zasluženi kontekst s obzirom na povijest.  

Postavljanje statue Lady Rosa of Luxembourg potaknula je žestoku raspravu u novinama, televizijskim emisijama, tisućama novinskih članaka i internetskih diskusija te je rad Sanje Iveković ostao zapamćen kao jedan od najviše polemiziranih u povijesti Luksemburga. 

 

Više o izložbi i publikaciji Lady Rosa of Luxemburg možete saznati ovdje.  

KP / MoMA / Mudam

 

Objavio/la petra [at] kulturpunkt.hr 23.07.2012

VEZANE VIJESTI

Iščekujući revoluciju

Gotovo četrdeset godina rada Sanje Iveković bit će predstavljeno na izložbi u Luxemburgu. 

Slatkoća nasilja

Njujorška MoMA postavlja retrospektivnu izložbu Sanje Iveković i izdaje katalog o nasilju i umjetnosti u bivšoj Jugoslaviji.