Na pragu emancipacije | kulturpunkt

Na pragu emancipacije

U izložbi Stvarno, ali ne i istinito Adela Jušić nastavlja umjetničko istraživanje perioda u kojem su žene od aktera društveno-političkih zbivanja vraćene u privatnu sferu.

Pripremila: Ivana Pejić
  • A
  • +
  • -

Nasljeđe antifašističke borbe i uloga žena u izgradnji jugoslavenskog društva trajna su preokupacija Adele Jušić, sarajevske umjetnice i jedne od osnivačica Udruženja za kulturu i umjetnost Crvena, zaslužnog za pokretanje kapitalnog online arhiva Antifašističke borbe žena Bosne i Hercegovine i Jugoslavije. U svom radu Jušić nerijetko polazi upravo od arhiva i zabilježenih sjećanja, specifično vezanih uz povijesni period kad su žene bile aktivne članice društveno-političkih zbivanja, za vrijeme i neposredno nakon Drugog svjetskog rata. Na njega se naslanja problematika naslijeđena iz razdoblja ukidanja AFŽ-a čije tragove Jušić prati do danas, a odnosi se na povratak žena u privatnu sferu, natrag u kuhinje, domaćinstva, brigu o djeci i humanitarni rad.

Isti trag slijedi projektom i izložbom Stvarno, ali ne i istinito, nastalim 2017. koji će, nakon Ljubljane i Sarajeva, u ponešto izmijenjenom obliku biti predstavljeni i u Splitu, u sklopu programa NMG@PRAKTIKA udruge Mavena – 36 njezinih čuda. Opsežni projekt obuhvaća radove u različitim medijima, baveći se upravo razdobljem od početka Drugog svjetskog rata do sredine pedesetih godina prošlog stoljeća, u kojem je došlo do drastične promjene u politici prema ženama.   

"Pedesetih godina 20. stoljeća žene su pozvane da uz ulogu udarnice-radnice na sebe preuzmu i 'prirodne' uloge majke, domaćice, odgajateljice i njegovateljice. Ovim se pitanje opće emancipacije društva zaustavilo na pragu procesa ženske emancipacije, čime je nepovratno, barem u Jugoslaviji, žene iz aktivnih revolucionarnih subjekata pretvorilo u pasivne subjekte lišene političke moći, konzumentice i potrošačice uglavnom suštinski patrijarhalnih sadržaja", stoji u najavi izložbe. Jušić smatra kako je time emancipacijski proces žena na području bivše Jugoslavije uvelike umanjen, na neko vrijeme čak i zaustavljen, te je njen umjetnički i aktivistički fokus usmjeren na načine (re)kreiranja politika sjećanja, povezanih s ulogom žena u ovom vremenu.

Izložba koja se 15. listopada otvara u Galeriji kluba Kocka predstavlja nekoliko recentnih radova kojima se Jušić aktivno bavi u posljednjem desetljeću te ih konstantno nadopunjuje i nadograđuje. O njima će biti riječi i u okviru Maveninog programa Kustoske platforme, na kojem će, osim umjetnice koja će prezentirati svoj rad, predavanje pod nazivom Političke putanje ženskog pitanja i organiziranja: od AFŽ-a do danas održati filozofkinja i teoretičarka Tijana Okić, jedna od urednica zbornika o AFŽ-u Izgubljena revolucija: AFŽ između mita i zaborava (2016). "Predavanje za cilj ima postaviti pitanje o ženskom pitanju danas. Podijeljenost feminističkog pokreta oduvijek je bila rak-rana kada govorimo o ženskom organiziranju. Što nam te lekcije govore danas? Koliko su naša prava koje su afežeovke izborile danas samorazumljiva; koliko su predmetom političkih trgovanja i potkusurivanja; i gdje uopće danas stojimo s razumijevanjem uloge, funkcije i položaja žena u post-jugoslavenskim društvima? Svjedočimo li općoj regresiji i zašto?", stoji u najavi.

Izložba Stvarno, ali ne i istinito ostaje otvorena do 22. listopada 2021.

Objavio/la ivana [at] kulturpunkt.hr 13.10.2021

VEZANE VIJESTI

Solidarnošću protiv represije

Piše: Ivana Pejić
Kooperativina tribina o radikalizaciji političkog prostora u zemljama regije ukazala je i na solidarne prakse otpora te ulogu koju u njima ima nezavisna kultura.

Antifašistička borba, kao i njeno arhiviranje, nema kraj

Razgovarala: Matija Mrakovčić

O djelovanju kolektiva Crvena, njihovom Arhivu antifašističke borbe žena BIH i Jugoslavije te radu koji će biti predstavljen na Platformatu razgovaramo s Adelom Jušić.

Zalog za miran san

Piše: Petra Novak

Zvučna instalacija Priče za laku noć sarajevskih umjetnica Lane Čmajčanin i Adele Jušić progovara o traumi njihove generacije.