Najvažnija pukotina društvene represije | kulturpunkt

Vijesti Vizualne umjetnosti

<

Najvažnija pukotina društvene represije

Ovogodišnja "Ekstravagantna tijela" bave se zakonodavnim, znanstvenim i ideološkim konstrukcijama kriminala i društveno-kulturnih normi koje odvajaju kriminalno od ne-kriminalnog.

Piše: Vatroslav Miloš

Igor Grubić, Velvet Underground, 2002.

Međunarodni festival Ekstravagantna tijela transdisciplinarna je umjetnička manifestacija koji se od 2007. održava svake tri godine baveći se načinima na koje društvo određuje granice normalnog i patološkog, bilo da je riječ o tjelesnosti, izgledu, ponašanju, seksualnosti ili životnom stilu. Nakon fizičkog invaliditeta (2007.), mentalnog zdravlja (2010.) te društvenih implikacija treće životne dobi (2013.), Ekstravagantna tijela u svom nadolazećem izdanju ulaze u područje tijela na rubu zakona, odnosno fokusirat će se na "šire shvaćanje društveno propisane moralnosti promatrajući zločin kao najvažniju pukotinu društvene represije".

Ekstravagantna tijela: Zločin i kazna, kako je podnaslovljeno ovogodišnje izdanje festivala, tako će se baviti “društvenim, zakonodavnim, znanstvenim i ideološkim konstrukcijama kriminala i društveno-kulturnih normi koje odvajaju kriminalno od ne-kriminalnog ponašanja” te će se, kao i prošlih godina, predstaviti kroz izložbu, performanse, radionice, predstave, predavanja i filmske projekcije. Također, ove će se godine održavati i na dvije lokacije: od 18. do 25. studenog u zagrebačkom Pogonu Jedinstvo te od 20. do 21. studenog u Domu omladine u Beogradu, gdje će gostovati i izlagati renomirani umjetnici i kolektivi kao što su Critical Art Ensemble, Richard DeDomenici, Karen Finley, Igor Grubić, Lynn Hershman Leeson, Mario Kovač, Stahl Stenslie, Zoran Todorović, Zhu Yu i drugi.

"U usporedbi s prethodim izdanjima Ekstravagantna tijela: Zločin i kazna premještaju fokus s tjelesnih i psiholoških inskripcija drugosti prema širem poimanju društveno propisane moralnosti, odnosno odnosa prihvatljivih i neprihvatljivih životnih stilova", poručuju iz KONTEJNER-a te dodaju da ključna pitanja, ključne preokupacije zadane izvornom programskom koncepcijom ostaju iste: "Što je izvan norme? Kako su regulirane i čuvane granice između kriminalnog i nekriminalnog ponašanja? Znači li zakon nužno i pravdu ili postoje nasilje i nepravda koji se provode u ime zakona? Koje su ideološke pretpostavke iza društvenih i zakonodavnih regulacija kriminalnosti? Postoje li društveno poželjni zločini i u čiju korist se oni provode? Što je sa slučajevima kriminalne privatizacije javnog dobra i isključenja siromašnih te zlouporabe i zaposjedanja zajedničkih dobara na svakodnevnoj razini? Jesu li zakoni dovoljni da zaštite javni interes? Što se događa s rastućom radikalizacijom ideološke opozicije između liberalnog, demokratskog i sekularnog koncepta zakona i zakona utemeljenog u religiji (što nimalo ne zabrinjava islamske države Bliskog istoka)? Što sa zapadnjačkim demokratskim društvima čije su liberalne legislative uzastopno izazvane pritiskom religijskih (najčešće kršćanskih) grupa? Ključni problemi ovdje i dalje se vežu uz tijelo i seksualnost, odnosno pobačaj, seksualni rad, homoseksualnost".

Ovogodišnja Ekstravagantna tijela organiziraju KONTEJNER | biro suvremene umjetničke prakse iz Zagreba te KIOSK iz Beograd, uz programsku suradnju organizacija Aksiom – Institute for Contemporary Art iz Ljubljane (SI), Kontrapunkt iz Skopja te LADA – Live Art Development Agency iz Londona te umjetnika i kustosta Colina Siyuana Chinneryja iz Pekinga. Više potražite ovdje.

Objavio/la vatroslav [at] kulturpunkt.hr 28.10.2016

VEZANE VIJESTI

Antikolonijalna borba muzičkim sredstvima

Piše: Vatroslav Miloš
Elysia Crampton iza sebe ima jedno od najvažnijih izdanja avangardne elektroničke glazbe godine, a na svojoj prvoj europskoj turneji stiže u zagrebački Attack.

Umjetnost greške

Piše: Bojan Krištofić

Estetika glitcha jedan je od nosećih zidova suvremene digitalne umjetnosti: ima svoje klišeje i idiosinkrazije, svoje predstavnike i avangardne iznimke, festivale i publiku.

Najbolji politički učinak je potaknuti nekoga da misli

Razgovarao: Luka Ostojić
S američkom filmskom umjetnicom Deborom Stratman, članicom žirija ovogodišnjeg izdanja 25FPS-a, razgovarali smo, među ostalim, o neuništivoj političnosti eksperimentalnog filma.