Nedovoljno transparentan utjecaj tržišta | kulturpunkt

Vijesti Arhitektura i urbanizam

<

Nedovoljno transparentan utjecaj tržišta

Izvještaj o ulozi i statusu medija u Hrvatskoj, kojeg je u sklopu projekta MEDIADEM objavio Insitut za međunarodne odnose, donosi niz zanimljivih zaključaka.

"Društvena uloga i položaj medija u Hrvatskoj znatno su se promijenili u posljednjih dvadesetak godina. Napori uloženi u restrukturiranje medija, u uspostavu medijskih tržišta i donošenje novih propisa i zakona nisu bili koordinirani ili izvedeni u okvirima nekog cjelovitog koncepta medijske politike. Takav se koncept formirao kao posljedica dinamičnih procesa promjene i kao izraz potrebe za organiziranom komunikacijom u tek djelomično restrukturiranoj i prilično kaotičnoj javnoj sferi. Sada se od medijske politike očekuje da potakne daljnja poboljšanja propisa, da se suoči s izazovima koje donose nove tehnologije i novi tipovi medijske potrošnje i da odgovori zahtjevima demokratskog javnog komuniciranja", stoji u sažetu publikacije čiji su autori Nada Švob-Đokić, znanstvena savjetnica u IMO-u, Paško Bilić, znanstveni novak u IMO-u, i Zrinjka Peruško, profesorica Fakulteta političkih znanosti u Zagrebu.

Također, konstantan rast broja sudionika u oblikovanju domaćeg medijskog pejzaža, ističe se u sažetku, rezultat je ekspanzije tržišta uslijed privatizacije i liberalizacije, ali i - među ostalim faktorima - "utjecaja organizacija civilnog društva i sve bržih tehnoloških promjena". U tom smislu, država je i dalje ključan igrač u formiranju medijske politike. 

Zakonski se regulira pluralizam medijskih sadržaja - što uključuje programe od društvenog, kulturnog i političkog interesa, kao standarde objektivnosti i nepristranosti u informiranju - i time se poštuju regulative Europske konvencije o ljudskim pravima i standardi Vijeća Europe za područje medija, no u "Hrvatskoj ne postoji pravna zaštita prvenstva informiranja i sudovi nikad nisu odlučivali o tome".

"Novinarsku profesiju obilježavaju sve niži standardi izvještavanja i proizvodnje sadržaja. Povećane su mogućnosti zapošljavanja, ali su radni uvjeti novinara pogoršani jer tržišna logika potiskuje profesionalnu logiku i etično ponašanje. Poticanje medijske pismenosti i zahtjeva za transparentnošću nisu jasno povezani. Građani su prepušteni samo-osposobljavanju za meritorno odlučivanje o izboru medijskih servisa", ističu Švob-Đokćć, Bilić i Peruško i dodaju: "Hrvatska medijska politika podržava zaštitu i unapređenje medijskih sloboda i medijske nezavisnosti, a zakoni i propisi značajno utječu na njezino oblikovanje. Dok se demokratska uloga medija i medijskih sloboda i nezavisnosti kontrolira obzirom na ulogu države i političkih stranaka, utjecaj tržišnih pritisaka na medijsku nezavisnost ostaje nedovoljno transparentan". 

MEDIADEM - Preispitivanje europskih medijskih politika: vrednovanje  i obnavljanje zahtjeva za slobodnim i nezavisnim medijima u suvremenim demokratskim sustavima europski je istraživački projekt usmjeren na razumijevanje i analizu čimbenika koji promiču ili pak priječe razvoj politika podrške slobodnim i nezavisnim medijima. Istraživanje uključuje proučavanje medijske situacije u 14 zemalja te komparativnu analizu medijskih sektora i vrsta medijskih servisa. Istražuju se procesi formuliranja medijskih politika u posebnim društvenim, političkim, ekonomskim i kulturnim kontekstima te postizanje medijskih sloboda i medijske nezavisnosti. Analiziraju se utjecaji Europske Unije i Vijeća Europe na oblikovanje državnih medijskih politika. Projekt traje tri godine (2010-2013) i sufinanciran je u okviru EU Programa FP7 s oko 2,65 milijuna eura. 

Institut za međunarodne odnose hrvatski je partner u projektu. Dosadašnja su istraživanja uključila izradu i publiciranje prikaza medijskog okoliša u Hrvatskoj Background information report: Media policies and regulatory practices in a selected set of European countries, the EU and the Council of Europe. The case of Croatia (Popović, H., Bilić P., Jelić T. i N. Švob-Đokić, 2010), analizu razvoja medijske politike u Hrvatskoj "Croatia: A dynamic evolvement of media policy" (Bilić, P.; i N. Švob-Đokić, 2012), u E. Psychogiopoulou (ur.), Understanding media policies: A European perspective koja je u tisku i nedavno objavljenu studiju Case study report: Does media policy promote media freedom and independence? The case of Croatia (Švob-Đokić, N., Bilić, P. i Z. Peruško, 2011.

Izvještaj na engleskom jeziku u cijelosti ga možete preuzeti ovdje
KP / IMO / MEDIADEM

 

 

Objavio/la vatroslav [at] kulturpunkt.hr 13.02.2012