Neizvjesne budućnosti | kulturpunkt

Vijesti Javni prostor

<

Neizvjesne budućnosti

Inkubator umjetničkih projekata baziranih na tragovima industrijske baštine socijalizma ulazi u novu istraživačku fazu: ovoga puta bavi se Tvornicom emajliranog posuđa Gorica.

Piše: Vatroslav Miloš

Radnice Tvornice Gorica kraj neemajliranog posuđa

  • A
  • +
  • -

Nakon modula u projektu koji su se bavili Srebrnom strijelom, odnosno aluminijskim vlakom proizvedenim početkom 1960-ih u Tvornici željezničkih vozila J. Gredelj u Zagrebu, pa onda Tvornicom ulja Zagreb, gdje je 1956. proizveden prvi margarin u bivšoj Jugoslaviji, a nekoliko godina kasnije, Zvijezda majoneza (1959.), Udruga Artless Bembo i njihov Inkubator umjetničkih projekata baziranih na tragovima industrijske baštine socijalizma započinju umjetnički i istraživački rad na Tvornici Gorica i proizvodnji emajliranog posuđa. 

Tvornica Gorica jedina je hrvatska tvornica u kojoj se, povezujući tehnologije metalne i kemijske industrije, proizvodio emajl i emajlirano posuđe, a nakon uzleta proizvodnje sedamdesetih godina prošlog stoljeća, pogon se seli u Dugo selo, dok upravna zgrada ostaje u Šubićevoj 55 u Zagrbu. U tom trenutku Gorica ima 1200 zaposlenih, od čega polovicu čine žene, a osim laboratorija i dizajnerskog ureda, tvornica ima i stalnu industrijsku ambulantu s ginekološkom ordinacijom i radničko odmaralište u Selcu kraj Crikvenice. U 1990-im godinama, unatoč potencijalu za poslovni uzlet s novom serijom posuđa, novim alatom i tehnologija, dogovorenim izvozom, kako i priliči metodama na ovim prostorima provedene pretvorbe i privatizacije, tvornica je odvedena u stečaj i likvidirana 2001. godine. Danas od Gorice ostaje tek logo sa stiliziranom siluetom slona uzdignute surle koji se još uvijek nalazi na krovu nekadašnje upravne zgrade. 

Ta se pak zgrada nalazi u sklopu napuštenog industrijskog kompleksa Badel, u blizini Kvaternikovog trga,  zaštićenog kao dio povijesne urbane cjeline Zagreba, a na čijem je području prostoru općina Medveščak još 1986. godine bila spremna osnovati kulturni centar. Ta se inicijativa umjetnika Borisa Bakala i arhitekta Ognjana Bebana nikada nije obistinila, mada se 2005. godine manifestacijom Operacija: grad pokušalo senzibilizirati javnost i vlasti upravo u smjeru njene realizacije, pa na tom mjestu stoji tek spomen ploča koju je - u sklopu zagovaračkih aktivnosti zagrebačkih organizacija mladih i nezavisne kulture kojom se ukazivalo na mogućnost kreativnog korištenja napuštenih gradskih prostora - postavio multimedijalni umjetnik Željko Zorica.

Inkubator umjetničkih projekata baziranih na tragovima industrijske baštine socijalizma - na čelu s autoricom projekta Anom Janjatović-Zorica, stručni suradnicima Ivanom Hrbudom i Sabinom Mikelić te ilustratorom Igorom Hofbauerom i kustosicom Irenom Bekić - raspisuje natječaj za inovativne i kritičke umjetničke radove inspirirane Tvornicom Gorica, bilo da se radi o samoj zgradi ili o proizvodima koje je tvornica proizvodila, i koji će potom biti predstavljeni na izložbi u Galeriji Živi atelje DK u studenom 2016. godine. U međuvremenu uronite dublje u bogatu povijest tvornice, njezine zgrade i proizvoda i njezinih ljudi kroz istraživački tekst nastao u sklopu ovog projekta. 

Objavio/la vatroslav [at] kulturpunkt.hr 28.09.2016

VEZANE VIJESTI

Posveta živoj umjetnosti

Piše: Tihana Bertek

Kronotop hrvatskoga performansa Suzane Marjanić prvi je obuhvatni pregled hrvatskog performansa u razdoblju od 1920-ih pa sve do smrti Tomislava Gotovca 2010. godine.

Titranje na margini

Razgovarala: Antonija Letinić

UrbanFestival centralni je projekt udruge BLOK, a iz njega je, tijekom desetogodišnjeg djelovanja, proizašao još čitav niz silnica.

Zabludovsky vs. Bandić

Razgovarala: Agata Juniku
U povodu nedavne smrti Željka Zorice Šiša donosimo razgovor kojeg je 2006. godine s njime vodila Agata Juniku.