Neophodni oblici suradnje | kulturpunkt

Vijesti Civilno društvo

<

Neophodni oblici suradnje

Drugi broj časopisa nezavisne kulture Manek, u izdanju Asocijacije Nezavisna kulturna scena Srbije, posvećen je izrazitoj polarizaciji kulturne scene i njenim posljedicama.

Kultura u protestu, NKSS

  • A
  • +
  • -

Uredništvo Maneka podsjeća da se nezavisna scena u Srbiji već desetljećima suočava s neprepoznavanjem i neshvaćanjem njenog značenja za razvoj cjelokupne kulture i društva, kao i za jačanje regionalne i međunarodne suradnje. To marginaliziranje je u 2013. i službeno proglašeno odlukom Ministarstva kulture i informisanja o raskidu Protokola o saradnji s Asocijacijom NKSS koja broji više od 90 organizacija iz cijele zemlje. Maćehinski odnos prema nezavisnom sektoru drastično je iskazan i proklamiranjem jačanja institucija kao jednog od prioriteta Ministarstva kulture, iako Zakon o kulturi, o čijoj primjeni upravo Ministarstvo treba voditi računa, nalaže ravnopravan tretman svih aktera. Novi broj Maneka upozorava da istinskih reformi u kulturnoj politici, pa i jačanja institucija, ne može biti ako se ne uzme u obzir činjenica da su javni i civilni sektor prirodno upućeni jedan na drugi i da nema razvoja jednog ako se drugi prepušta odumiranju.

O financijskoj održivosti civilnog sektora u kulturi za novi Manek piše Predrag Cvetičanin, analizu modela financiranja kulture u Srbiji daje Hristina Mikić, Marko Miletić u tekstu Mere štednje – umetnost preživljavanja analizira zakonske pretpostavke i društvenu klimu u Srbiji koja je radnike u kulturi dovela do pozicije da su "konstantno zaposlivi, a nikad zaposleni", dok Vesna Ćorić Erić piše o klasičnim mjerama porezne politike u sektoru kulture i o inovativnim, hibridnim vidovima financijske podrške koje bi trebalo unijeti u srpsko zakonodavstvo.

Ema Dauling, britanska sociologinja koja je kao rezident KC Rexa boravila i radila u Beogradu, piše o nevladinom sektoru u krizi, Marijana Cvetković podsjeća da su građanskom inicijativom nastale i neke od danas najvećih nacionalnih institucija, a širi kontekst položaja kulture u Srbiji Manek daje kroz niz podataka koje su objavljivali CINS i BIRN o korupciji, sudskim greškama koje plaćaju građani, nepoštivanju zakona i ostalim malverzacijama političke, privredne i ekonomske elite, koji su iskorišteni za usporedbu s visinom budžetskih sredstava izdvojenih za kulturu u 2014. godini.

Manek i u novom broju nudi pogled na regiju. Slaven Tolj govori o razlikama u radu u nezavisnom i javnom sektoru, o neophodnim oblicima suradnje, ali i o ugroženosti javnog interesa pod pritiskom krupnog kapitala i dužničkog ropstva. Makedonski umjetnik Igor Toševski predstavlja Kooperaciju, neformalnu umjetničku inicijativu koja izvaninstitucionalnim načinom izlaganja brani stav da se moć stvaranja novih vrijednosti nalazi u autonomnim i nezavisnim inicijativama. Drugi broj Maneka predstavlja i izbor mnogobrojnih raznovrsnih aktivnosti članica NKSS i same Asocijacije u protekloj godini te neslužbenu foto-kroniku beogradske galerijske scene – projekt umjetnika Milana Kralja (Gallery shots), elektronski magazin Supervizuelna, projekte Kustosiranje i Umetnik kao publika, kao i izbor strip produkcije kolektiva Čaj-odličan i Elektrika.

Manek je objavljen uz podršku Fondacije za otvoreno društvo i Sekretarijata za kulturu Beograda. Tiskano izdanje možete preuzeti u kulturnim centrima i galerijskim prostorima u Beogradu (Kulturni centar Grad, Rex, CZKD, Remont), a u pdf formatu dostupan je ovdje.

Izvor: NKSS

Objavio/la matija [at] kulturpunkt.hr 08.04.2014