Neprimjereno korištenje prostora | kulturpunkt

Vijesti Vizualne umjetnosti

<

Neprimjereno korištenje prostora

Dijalozi, završni fotografski projekt Tjaše Kalkan na Akademiji dramske umjetnosti, spaja fotografiju s performansom.

Piše: Martina Domladovac

FOTO: Tjaša Kalkan, Dijalozi

U Galeriji SC predstavljen je završni fotografski projekt na Akademiji dramske umjetnosti, apsolventice Tjaše Kalkan. Izložba Dijalozi prikazuje nekoliko urbanih situacija u kojem mlada autorica ispituje granice tjelesnosti unutar socijalnog prostora. Fotografije portretiraju Kalkan kako čeka red ležeći u konzervativnom prostoru neke institucije, hoda četveronoške autobusnom stanicom ili se vere po urbanoj opremi grada, drugim riječima, svojim tijelom koristi prostor načinom primjerenijim djeci nego odraslima. 

"Vođena subjektivnim doživljajem tjelesne, pa i psihološke skučenosti, performativno interveniram u svakodnevicu tih prostora fotografirajući inscenirano žensko tijelo u odnosu na slučajne prolaznike", ističe autorica. Gestama inspiriranim slobodnim dječjim ponašanjem oslobađa se nametnutih normi ženske svakodnevice, istovremeno ispitujući reakciju okoline. Fotografije ciljano prikazuju zatečene prolaznike koji svojom reakcijom nenamjerno ulaze u komunikaciju s autoricom, a njihovi pogledi i geste (ili izostanak istih), postaju dijelom performativne scene.

Valie Export, austrijska performativna umjetnica, navodi se kao jedna od osoba čiji je rad utjecao na Dijaloge. Body Configurations koji je Export izvodila od 1972. do 1976. godine očita je poveznica. U njemu je umjetnica na sličan način pozicionirala svoje tijelo uz određene vizure Beča, mimikrirajući pojedine elemente urbanog okoliša. Reagirajući potpuno različito na urbane elemente od njihove zamišljene upotrebe, pozicioniranjem svojeg tijela prezentira stanje vlastitog uma. Export je velikim dijelom svoj rad posvetila zauzimanju javnog prostora, posebno stavljajući naglasak na svoju žensku poziciju i tijelo koje u njemu inače treba biti sputano. 

Još značajnije zauzimanje javnog prostora izvela je radom Tap and Touch Cinema u sklopu kojeg je oko gornjeg dijela tijela stavila kutiju sa zastorom ispod kojeg su prolaznici, pod njenim uvjetima i kontrolom, mogli dodirivati njene grudi. Ideju je kasnije preuzela švicarska umjetnica Milo Moiré, ističući kako su žene također seksualna bića, ali se takvi odnosi moraju odvijati pod njihovim uvjetima. Iako Kalkin rad nije seksualiziran, pa stoga nije ni kontroverzan, još uvijek na zanimljiv način prikazuje kako se žensko tijelo može opirati nametnutim normama javnog prostora.

Grad je još jedan važan element fotografije. Biranjem kadra Kalkan ističe pojedine urbane detalje, a njihovim "drugačijim" korištenjem na neki način pokazuje nam monotoniju svakodnevice.  Ipak, više od svega za ovaj rad značajan je dramski element. Iako se radi o fotografiji, okosnica Dijaloga baratanje je tijelom u prostoru u kojem su scene režirane tako da određeni objekt ima svoju zadaću unutar zadanog prostora. Na sličan su način izlošci prezentirani u prostoru galerije.

Kalkan se ovom izložbom predstavlja kao višegodišnja suradnica Galerije SC koja je svoje fotografske radove izlagala na više samostalnih i grupnih izložbi. Kao fotografkinja radila je na međunarodnim filmskim setovima, te surađivala na kazališnim, filmskim, plesnim i glazbenim projektima i festivalima, što se očituje i u Dijalozima.

Izložba se može pogledati do 10. prosinca.

Objavio/la martina [at] kulturpunkt.hr 08.12.2016

VEZANE VIJESTI

Transnacionalni društveni prostori

Piše: Martina Domladovac
Polazeći od vlastitog imigrantskog iskustva te serijom razgovora s drugim ekonomskim migrantima u Njemačkoj umjetnica Tonka Maleković otkriva "prostore između".

Dinamični dani

Piše: Vatroslav Miloš

U pripremi je izložba Povratak na mjesto zločina posvećena danima kada je Galerija SC bila “najuzbudljiviji centar alternativnih kulturnih događanja u ovom dijelu Europe”.

Laka meta mediokriteta

Piše: Dijana Grubor

Nataša Skušek na izložbi A Real Man namjerno uzima ono što smatra tzv. tipičnom vezom i izvrće taj prosjek do paradoksa da bi pokazala njegov apsurd.