New York Times o WHW-u | kulturpunkt

Vijesti Mediji

<

New York Times o WHW-u

"Revolucionarnije su od mnogih kustosa u smislu razvijanja i predlaganja modela rada i u smislu ideje toga što znači biti kustos".

  • A
  • +
  • -

Na portalu New York Timesa objavljen je portret kustoskoga kolektiva Što, kako i za koga / What, How and for Whom, a koji izlazi i u međunarodnom tiskanom izdanju toga lista, International Herald Tribune.

Članovi su kustoskog kolektiva WHW kustosice Ivet Ćurlin, Ana Dević, Nataša Ilić i Sabina Sabolović, te dizajner i publicist Dejan Kršić. Od svog osnutka 1999. WHW je razvijao modele kolektivnog načina rada putem izložbi, publikacija i diskurzivnih događanja. Od svibnja 2003. WHW vodi Galeriju Nova, neprofitnu galeriju u centru Zagreba, koja je u vlasništvu Grada. WHW je prvi dobitnik Nagrade Igor Zabel za kulturu i teoriju (2008), dodijeljene kao priznanje za kulturne aktivnosti u središnjoj i jugoistočnoj Europi. Njihovi projekti zamišljeni su kao platforme za socijalno angažirane modele kulturne produkcije i refleksije socijalne zbilje. WHW dobio je ime po svojoj prvoj izložbi, povodom 152. obljetnice Komunističkog manifesta, održanoj 2000. u Zagrebu. Što, kako i za koga su tri temeljna pitanja svake ekonomske organizacije, a tiču se planiranja, koncepta i realizacije izložbi, kao i produkcije i distribucije umjetničkih djela i umjetničke pozicije na tržištu rada.

Tekst njujorškoga izdanja, koji potpisuje Gianne Brownell, uvodi u priču o WHW-u prijedlogom Sabine Sabolović da se odgovori u intervjuu potpisuju kolektivnim imenom, no odgovara joj se da to neće biti moguće. Tako već na početku teksta o fenomenu umjetničkoga kolektiva koji polučuje svjetski priznate rezultate, taj isti kolektiv biva negiran pravilima struke i, vjerojatno, mogućnostima utuženja pojedinih izjava. Široki smiješak Sabine Sabolović koji opisuje voditelj intervjua možda je rezultat svijesti da se ne mora nešto razumjeti a da bi se o tome pisalo, kako nas uči suvremena medijska produkcija. Tako nije ni bitno obilježava li se 150. ili 152. godišnjica objavljivanja Manifesta, kada nastaje ideja za ime budućega kolektiva, te što se dogodilo ili se nije dogodilo u te dvije godine.

O kolektivitetu kao važnoj odrednici njihova rada zamoljena je za komentar Zdenka Badovinac, direktorica ljubljanskih Muzeja moderne i suvremene umjetnosti: "WHW ima jasan koncept kolektivnoga kuriranja. Njihovi ciljevi su na određen način povezani s poviješću jugoslavenskih umjetničkih kolektiva koji su bili kritični prema lažnome kolektivizmu, režimski nametnutom. Njihova je priča izvorni kolektivizam".

U tekstu se opisuje nastanak WHW-a, njihov umjetnički razvoj, regionalne i međunarodne izložbe, suradnje i projekti, aktualne izložbe u Galeriji Nova u Zagrebu, ljubljanskom MSUM-u te projekt Početi najbolje što se može (Kako govorimo o fašizmu?) koji je razgranat preko cijele Europe. O kuriranju istanbulskoga Bijenala 2009, kada su objavili budžet manifestacije i time izazvali podijeljene reakcije unutar međunarodne umjetničke zajednice govori Trevor Paglen, njujorški umjetnik i suradnik WHW-a: "To je bilo sjajno. Objavili su budžet pokazujući otkud je novac došao i za što je potrošen. To je bilo nevjerovatno, po sebi i za sebe. Nikada nisam čuo da je netko tako nešto napravio, postavljajući pitanje politike i društva tako jasno, bez zamagljivanja". "Pritisci produkcija i budžetske nedoumice razlozi su zbog kojih se WHW trudi biti otvoren i izravan, a ujedno su i teme njihova rada", pojašnjava se u tekstu.

Nato Thompson, kustos Creative Time-a, njujorške neprofitne umjetničke organizacije, objašnjava vlastitu fascinaciju kolektivom: "Veoma su utjecajni iz nekoliko razloga: svojim su radom predstavili mnoge dotad nepoznate umjetnike i intelektualce, ali i više nego zbog toga, radi svoje radne etike, razine predanosti i čiste snage volje, a sve uz veoma skroman budžet", te najavljuje svijetlu budućnost WHW-a u kontekstu međunarodne umjetničke i kustoske prakse: "Revolucionarniji su od mnogih kustosa u smislu razvijanja i predlaganja modela rada i u smislu ideje toga što znači biti kustos".

KP / NYT / Fotografija: WHW, Koliko fašizma?

Objavio/la matija [at] kulturpunkt.hr 17.10.2012