Nijemi svjedok turističkih mijena | kulturpunkt

Najave Izložba

<

Nijemi svjedok turističkih mijena

Fotografskim projektom Magistrala Bojan Mrđenović tijekom pet godina bilježio je utjecaj razvoja masovnog turizma na područja uz Jadransku magistralu.

29.10.2018 - 03.11.2018 , Split - Kocka
  • A
  • +
  • -

U ponedjeljak, 29. listopada u 20 sati u galeriji Kluba Kocka u Splitu otvara se izložba Magistrala Bojana Mrđenovića, nastala kao rezultat rezidencijalnog boravka u Splitu u kolovozu ove godine.

Fotografski projekt Magistrala Mrđenović razvija već pet godina tijekom kojih je prikupio više od 1500 analognih fotografija, čiji uži izbor ove godine predstavlja javnosti na izložbama u Zagrebu, Splitu i Dubrovniku. Jadranska magistrala, puštena u promet 1965. godine, urezana u uski obalni pojas između mora i planina, ponegdje uz samu plažu, nijemi je svjedok mijena nastalih uslijed neplaniranog i invazivnog razvoja turizma na našoj obali. Ljeti prebukirana automobilima, ljudima koji je pretrčavaju, neonskim reklamama, kupačima, turistima i prodavačima, zimi je sablasno prazni zavojiti podsjetnik na činjenicu da sveprisutni fenomen masovnog turizma rapidno mijenja demografsku strukturu domicilnog stanovništva.

Već u ovom vremenskom rasponu od samo pet godina uočljive su promjene uz magistralu uzrokovane razvojem masovnog turizma, posebno divlje i pretjerane gradnje apartmana koji ponekad i sami "istrčavaju" na cestu, do napuštenih tvornica i industrijskih i proizvodnih pogona, koji se ruše da bi se dobilo više mjesta za apartmane. Mrđenović sve ove mijene dokumentaristički, objektivno uočava te one postaju predmetom ovog fotografskog istraživanja.

Za razliku od predhodnih Mrđenovićevih fotografskih ciklusa, u ovom ciklusu pred objektivnom se često nalaze ljudske figure. To su ljudi koje Mrđenović zatiče pored magistrale te u gradovima i mjestima kojima magistrala prolazi; turisti u vječnom tranzitu, turistički radnici koji nude izlete ili su odjeveni u nakaradne kostime, ljudi u svakodnevnim poslovima ili u dokolici, ali i gužve, beskrajna fotografiranja te građevinske radove na svakom koraku. Tu se jasno ocrtavaju kontrasti između onih koji su na odmoru i onih koji rade u uslužnom ili građevinskom sektoru i kojima sezona predstavlja jedini izvor prihoda.

Unatoč rapidnom razvoju digitalne fotografije, Mrđenović odlučuje ostati u domeni analognog, koristeći filmove od samo deset snimaka. Mada naizgled ograničavajuće, to ga potiče da razmisli o svakoj fotografiji prije nego je napravi te da svojevrsni prvi odabir fotografija napravi na licu mjesta.

Bojan Mrđenović rođen je 1987. godine u Virovitici. Godine 2011. godine završio je Preddiplomski studij povijesti umjetnosti i informacijskih znanosti u Zagrebu, a 2015. godine Diplomski studij filmskog i TV snimanja na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu, gdje je trenutno angažiran kao umjetnički suradnik. Izlagao je na 15 samostalnih i više desetaka skupnih izložbi u zemlji i inozemstvu. Član je Hrvatskog društva likovnih umjetnika i Hrvatskog društva filmskih djelatnika. Živi i radi u Zagrebu.

Izložba je realizirana u sklopu godišnjeg ciklusa izložbi NMG@PRAKTIKA koji udruga Mavena provodi već šestu godinu zaredom. 

Izložba je otvorena do 3. studenog, svakim danom od 20 do 22 sata.

Objavio/la lujo [at] kulturpunkt.hr 29.10.2018