Novi prostori za autorefleksiju kritike | kulturpunkt

Novi prostori za autorefleksiju kritike

Seriji pojmovnika o kritici u izdanju Kurziva i Kulturtregera pridružile su se dvije publikacije posvećene izvedbenim i vizualnim umjetnostima.

Pripremio: Kulturpunkt.hr

Kritika prati umjetnost i njezine transformacije, što znači da ju trenutno obilježavaju nesigurnost i brojne promjene, baš kao i umjetnost. Osim toga, kritika je danas nesigurna i zbog transformacija medijskog krajolika koje ju potiskuju na rub javnog prostora, gurkajući ju u niše za kulturu i umjetnost specijaliziranih medija, sužavajući joj domet i doseg. Kritički prostor u našem jezičnom prostoru i bližem susjedstvu dodatno još ograničava i činjenica da djeluje u međusobno omeđenim, a nevelikim nacionalnim kontekstima.

Pored svih ovih izazova, kritici i kritičarskom radu preostaje sve manje prostora za metakritičko razmatranje i autorefleksiju, za promišljanje vlastitog položaja i pisanje o njegovim mijenama. Upravo je taj nedostatak osnovni poticaj seriji pojmovnika o kritici koja nastaje u suizdanju Kulturpunktovog nakladnika Kurziv i udruge Kulturtreger (Booksa.hr), a u suradnji s organizacijama SCCA - Ljubljana, SEEcult.org (Beograd) i Kontrapunkt (Skoplje).

Pojmovnici donose razmatranja o specifičnosti kritike u pojedinim umjetničkim područjima, a svaki od njih na svoj način pita o mogućnostima i perspektivama kritike, okupljajući različite generacije, rukopise i pojedinačne vizure autorica i autora iz regije. Čitava je serija predstavljena 24. lipnja u sklopu programa Booksa u parku. Uz već dostupnu publikaciju Opasno čitanje: Pojmovnik književne kritike koja je objavljena 2018. godine, a uredili su ju Miljenka Buljević i Luka Ostojić, javnosti su prvi put predstavljeni pojmovnici kritike vizualnih i izvedbenih umjetnosti.

Nepotisnuta subjektivnost: Pojmovnik kritike izvedbenih umjetnosti uredili su Lujo Parežanin i Marija Krnić, a publikaciju čine tekstovi Une Bauer o autentičnosti i vrednovanju izvedbe na društvenim mrežama, Mile Pavićević o (ne)mogućnosti pisanja o plesu, Ivana Medenice o institucionalnoj kritici, Hane Sirovice o queer kritici, Nataše Govedić o trajanju u kritičarskoj poziciji, te Maria Kikaša o sekularnosti kazališne kritike. Pojmovnik okuplja različita shvaćanja problema svojstvenih kritičkom pisanju o izvedbi i izvedbenim umjetnostima, kao i razmatranja o njezinom tehnološkom, društvenom, kulturnom i političkom kontekstu. Publikacija je besplatno dostupna na linku.

Pojmovnik kritike vizualnih umjetnosti, naslovljen Kritika u tranziciji, uredili su Miha Kelemina, Vesna Milosavljević, Lujo Parežanin i Elena Veljanovska. Autori/ce iz različitih uglova pristupaju pitanjima "tranzicije" likovne kritike kao i pojedinim specifičnim aspektima njene pojavnosti danas, u okviru umjetničkog sustava koji obilježavaju različiti prijelazi. Publikaciju čine tekstovi Kaje Kraner o fenomenologiji kritike, Maje Ćirić o institucionalnoj kritici, Stanimira Panayotova o rodu i seksualnosti u suvremenoj makedonskoj umjetnosti, Vesne Milosavljević o novim medijima kritike, Vesne Vuković o političkom angažmanu u umjetnosti, te Bojana Krištofića o kritičarskom obrazovanju. Pojmovnik možete preuzeti ovdje.

Pojmovnike je dizajnirao Zoran Đukić, a prijevod tekstova potpisuje Miona Muštra.

Čitava serija publikacija nastavak je dugogodišnjeg promišljanja kritičkih praksi u sklopu programske linije Kritika -  jučer, danas, sutra, koju zajednički razvijaju Kurziv i Kulturtreger, te regionalnog projekta Svijet oko nas: metamorfoze pojma kritike, realiziranog u partnerstvu s udrugama SCCA - Ljubljana, SEEcult.org  i Kontrapunkt. Tiskana izdanja mogu se kupiti u Booksi (Martićeva 14d), a cijena im je 50kn.

Objavio/la hana [at] kulturpunkt.hr 25.06.2020