Novo iskustvo zvuka | kulturpunkt

Vijesti Vizualne umjetnosti

<

Novo iskustvo zvuka

Izložba Zvučna [in]formacija, koju organiziraju Muzej suvremene umjetnosti i Institut za istraživanje avangarde, posvećena je skulpturalnim mogućnostima zvuka.

Izložba Zvučna [in]formacija, na kojoj će kustos Kóan Jeff Baysa predstaviti izbor aktualnih istraživanja proširenih tehnologija, bit će otvorena 5. travnja u No galeriji Muzeja suvremen umjetnosti u Zagrebu. Umjetnici Igor Molochevski, Mark Bolotin, Jiayi i Shih-Wen Young te Blake Shaw tom će prilikom predstaviti radove koji istražuju prostorne mogućnosti zvuka te posjetiteljima izložbe pružaju dubok i kontemplativni doživljaj zvuka kao medija suvremene umjetnosti.

"U katalogu svoje pažnje vrijedne izložbe, Kad stavovi postanu forme (1969.), Harald Szeeman je izjavio: 'Kako bismo se pozabavili izvjesnim idejama, možda ćemo se morati ostaviti nekih drugih o kojima smo postal zavisni'. Kao osjetilna bića, doživljavamo iskustva i prikupljamo saznanja o svijetu preko naših osjetila, no stvarnost naposljetku oblikujemo 'percepcijom' koju tvori mreža neurona u našem mozgu. Dvostruki smisao naslova izložbe aludira na skulpturalno i fizičko, tj. sposobnost zvuka da zauzme prostor, te njegov utjecaj i haptička svojstva, kao i njegovu frankenštajnizaciju: digitalni reasemblaž, reorganizaciju i pretapanje osjetilnih doživljaja na jedinstvenoj razini u neo-jezike i nova iskustva.

Umjetnici odabrani za ovu izložbu napuštaju očekivane putanje i dodatno učvršćuju punopravnost zvuka kao stvaralačkog medija. Doprinoseći rastućoj tehnokulturi interaktivnih, višerazinskih i obuhvatnih instalacija i performansa, oni ukazuju na prijenos fokusa s objekata kao takvih na načine na koje se oni percipiraju. Čujno se potajno udružuje s vizualnim u stvaranju novih, apstrahiranih, osjećajnih i izmišljenih prostora. Spoznajna neuroznanost ispituje kako su fizička svojstva svijeta organizirana u mozgu kako bi stvorila svjesnu percepciju", stoji u najavi izložbe čiji je organizator Branko Franceschi.

Igor Molochevski je umjetnik novih medija, redatelj dokumentarnih filmova i snimatelj. Svoj rad zasniva na reintegraciji medija i tehnologije. Tijek njegovog rada uključuje kodiranje uživo, interaktivno i generativno programiranje, kinetičke skulpture, dizajn zvuka i digitalno oblikovanje. Rad mu je definiran de-strukturiranjem vizualnih i konceptualnih paradigmi. U trbuhu nevidljive zvijeri je generativna audio-vizualna instalacija u kojoj je napetost uspostavljena između budističke pjevajuće posude koju aktivira netko iz publike i dinamičke autogenerirajuće digitalne slike.

Mark Bolotin je nagrađivani australski multimedijalni umjetnik, inovator i zasnivač te umjetnički direktor vodeće kompanije za interaktivne umjetnosti Synarcade Audio-Visuals. Stvara ne samo jedinstvene multimedijalne radove u kojima se međusobno pretapaju glazba, film i teatar, već i inovativne oblike suradnje između umjetnika i publike. U svojoj umjetničkoj praksi središnji naglasak stavlja na mogućnosti interaktivne tehnologije u slavljenju i propitivanju pojmova ljudskog identiteta, kreativnosti i genetskih mutacija na početku 21. stoljeća. Trenutačno je njegov vodeći projekt Lumifonički zbor kreatura: gigantska dvanaesotglava audio-vizualna kreatura koja pjeva ili recitira prozu kada je na to potakne umjetnik ili netko iz publike. 

Jiayi i Shih-Wen Young su kalifornijski profesori matematike i fizike na The American River Univerisity u Sacramentu, Kalifornija. Zahvaljuju Barbari Block i Randyju Kochevaru sa Stanford University koji su im ne samo velikodušno dopustili da koriste podatke iz projekta TOPP, već su im i pomogli stvoriti specifične grupe podataka koje su im olakšale stvaranje njihove umjetničke vizije. U instalaciji podataka pretočenih u zvuk koriste informacije prikupljene pri praćenju pacifičkih predatora uživo kroz projekt TOPP, započet  2000. godine kao jedan od sedamnaest projekata u sklopu Cenzusa podmorskog života, desetogodišnjeg pothvata kojem se priključilo osamdeset nacija u nastojanju da se prouči i objasni različitost i obilje života u oceanima u kojima se taj život živi, baš kao što je bio i bit će življen. Obilježene životinje odašilju podatke putem satelita kao što je Argos koji kruži polarnom orbitom. U ovoj instalaciji isprepletene su migracijske putanje jednog pacifičkog morskog psa i tri sjeverna morska slona praćena tijekom otprilike dvije godine (2011-2013.). Pomoću zvuka pokušavaju otkriti smisao usmjeravanja i prostornih odnosa između predatora i njihovog plijena. Za referentnu točku je odabran morski pas. Svaka je putanja mapirana kao dvokanalni zvučni isječak, a potom se ovi zvučni isječci međusobno preklapaju stvarajući tako tkanje isprepletenih putovanja koji pridonose složenom pacifičkom ekosustavu. 

Blake Shaw, nagrađivani dvadesetčetverogodišnji medijski umjetnik čiji je rad izlagan u brojnim muzejima i galerijama te na festivalima i umjetničkim sajmovima diljem Sjeverne Amerike i Europe, predstavlja rad Tata Francis i rodeo, audio-vizualnu instalaciju kojom istražuje prva tri mjeseca nove godine kroz nađene zvukove i video sniman od 21. prosinca 2012. Shaw stvara audio-vizualne Purkinjeve uzorke – ponavljanja u svjetlu i zvuku s neznatnim periodičkim pomacima za koje se utvrdilo da moduliraju frekvenciju moždanih valova – kako bi oblikovao sveobuhvatni medijski krajolik. Za instalaciju koristi holofonski zvuk kako bi stvorio binauralni trodimenzionalni zvučni efekt.

Izložbu možete pogledati do 13. travnja. 

Izvor: MSU  / Foto:  Mark Bolotin, Lumiphonic Creature Choir, 2012.

Objavio/la petra [at] kulturpunkt.hr 02.04.2013