Obrana zajedničkih dobara | kulturpunkt

Vijesti Društvo

<

Obrana zajedničkih dobara

Natječaji za menadžment javnih poduzeća tek su minimum, potrebni su nam modeli njihove javne i društvene kontrole, poručila je platforma "Ne damo naše".

Piše: Matija Mrakovčić

FOTO: Ne damo naše

Platforma organizacija civilnog društva za suradnju sa sindikatima na zaštiti javnih i zajedničkih dobara Ne damo naše poručila je na konferenciji za medije kako su javna poduzeća javno dobro, a ne stranački plijen. Platforma je nastala iz inicijative Ne damo naše autoceste koja je prikupila 530 tisuća potpisa za referendum protiv monetizacije Hrvatskih autocesta i spriječila njihovu rasprodaju, a koju su pokrenuli Nezavisni cestarski sindikat i Sindikat radnika hrvatskih cesta i autocesta, uz sedam organizacija civilnog društva (Mreža mladih Hrvatske, Pravo na grad, Zelena akcija, GONG, Centar za mirovne studije, Savez udruga Klubtura, Baza za radničku inicijativu i demokratizaciju) te pet sindikalnih središnjica (NHS, SSSH, MHS, HURS, URSH).

U sljedećem razdoblju, s obzirom na najavljeno kadroviranje u javnim poduzećima, platforma je najavila svoju ulogu u obrani javnih i zajedničkih dobara. Pozvala je Vladu da bude transparentna i da izbjegne političko kadroviranje koje izbjegava struku, upozorivši pritom da javna poduzeća ne smiju postati stranački plijen, klijentelistički plijen pojedinaca ili plijen korporativnih interesa što bi omogućila jednostranačka kontrola i netransparentnost, javlja Hina.

Članak 17. Zakona o upravljanju i raspolaganju imovinom u vlasništvu Republike Hrvatske propisuje da se odabir kandidata za članove i predsjednika uprava trgovačkih društava i drugih pravnih osoba od strateškog i posebnog interesa za Republiku Hrvatsku provodi putem javnog natječaja ili posredstvom specijalizirane agencije koja se može odabrati i na javnom natječaju. 

Teodor Celakoski iz udruge Pravo na grad istaknuo je da su javni resursi - resursi građana te da su javni natječaji za menadžment tek minimum, dok su njhova nadgradnja modeli javne i društvene kontrole upravljanja i raspolaganja javnim i zajedničkim dobrima. "Govori se o stručnosti i o stručnom menadžmentu, a ponovno će nam se podvaliti jednostranačka kontrola, netransparentni interesi klijentela, a u konačnici i privatizacija", smatra Celakoski.

Predsjednik Nezavisnog cestarskog sindikata Mijat Stanić rekao je da loše upravljanje državnom imovinom znači političko kadroviranje i uklanjanje i izbjegavanje struke. "To su primjerice Hrvatske autoceste koje su takvim modelom, i pred očima javnosti te nadzornog odbora i skupštine, opljačkane preko menadžmenta", ističe Stanić.

Predrag Sekulić, predsjednik sindikata Nova solidarnost, izrazio je nadu da će se uspjeh inicijative protiv monetizacije autocesta proširiti na INA-u, HEP i druga poduzeća. Kazao je kako je INA ogledni primjer kako politika može svojim prevelikim uplitanjem upropastiti poduzeće: "Da je bilo kontrole kroz širi spektar društva koji bi bio korektiv i ukazivao na moguće nepravilnosti, možda do ovog ne bi došlo". Javnost i građani imaju pravo uključiti se u kontroliranje javnih dobara, istaknuo je.

Denis Geto, predsjednik TEHNOS-a, sindikata radnika HEP-a, istaknuo je da javna poduzeća trpe veliku štetu zbog političkog kadroviranja, a da se svakodnevno pojavljuju nove afere, pojašnjavajući kako su one u pravilu vezane uz upravljačke odbore i direktore. "Ako nadzor ostane jednostranački, ako se ponovno podijeli stvar po logici plijena imat ćemo isto bez obzira što će se na natječajima birati direktori tvrtki", upozorio je.

Platforma je za početak pokrenula plakatnu akciju usmjerenu na problem političkog kadroviranja i jednostranačke kontrole javnih poduzeća te je nekoliko plakata zalijepljeno u Metkoviću i Zagrebu.

Ovaj članak objavljen je u sklopu projekta Kultura participacije koji je sufinanciran sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.

Objavio/la matija [at] kulturpunkt.hr 05.02.2016

VEZANE VIJESTI

Novi modeli savezništva

Piše: Igor Lasić

U suradnji s uredništvom časopisa RAD., prenosimo tekst o kampanji i iskustvima zajedničke borbe sindikata i organizacija civilnog društva protiv monetizacije autocesta.

Referendum bi trebao biti korektiv

Razgovarala: Matija Mrakovčić
Prijedlogom zakona vlast nastoji dokinuti mogućnost referenduma na temelju građanske incijative. O inicijativi "Za referendum", koju čini 15 sindikata i sedam udruga, govori Enes Ćerimagić.

Interesi nekih pred interesima svih

Piše: Matija Mrakovčić
Državni ured za upravljanje državnom imovinom otvorio je javno savjetovanje o prijedlogu Zakona kojim bi se omogućila privatizacija dijela društva Hrvatskih autocesta.