Obrazovanje je ključ održive integracije | kulturpunkt

Vijesti Društvo

<

Obrazovanje je ključ održive integracije

Školska godina službeno je započela. Suprotno najavama, od petnaestak djece u Prihvatilištu za tražitelje azila u Zagrebu u novu je školsku godinu upisano tek dvoje.

Piše: Matija Mrakovčić

FOTO: Dag Oršić

Obrazovanje je ključ i preduvjet kvalitetne, dugoročne i održive integracije koja je potrebna izbjeglicama. Osim razvijanja modela učenja hrvatskog jezika u svakoj lokalnoj zajednici u kojoj su izbjeglice smještene, potrebno je djecu i mlade uključiti u obrazovni sustav na nižim razinama te omogućiti odraslima besplatno završavanje osnovnih i srednjih škola po posebno uređenim programima, uz osiguranje sustava usavršavanja i podrške obrazovnim radnicima i školskom osoblju prilikom uključivanja izbjeglica u vrtiće, škole, više škole i fakultete, kao što je tijekom proteklih Tjedana izbjeglicama upozorila Koordinacija organizacija civilnoga društva za integraciju.

Školska godina službeno je započela, a suprotno najavama da će sva djeca osnovnoškolske dobi koja su smještena u Prihvatilištu za tražitelje azila u Zagrebu od ove jeseni krenuti u školu, od njih petnaestak u novu je školsku godinu, prema podacima koje je Centar za mirovne studije dobio od Ministarstva unutarnjih poslova, upisano tek dvoje. Ostaloj djeci, među kojima su neka u Hrvatskoj i više od pola godine, odgođen je početak ili nastavak školovanja, uskraćene prilike za stjecanje novih znanja, bolje upoznavanje sredine u kojoj žive, rast u vršnjačkom okružju.

Sva djeca tražitelji azila imaju pravo na osnovno i srednjoškolsko obrazovanje. To im je pravo zajamčeno Zakonom o obrazovanju i odgoju u osnovnoj i srednjoj školi, Zakonom o strancima, Zakonom o međunarodnoj i privremenoj zaštiti, Konvencijom o pravima djeteta i nizom drugih pravnih akata. Hrvatska je djeci tražiteljima azila dužna omogućiti školovanje 30 dana od podnošenja zahtjeva za azil, no ta se odredba u praksi rijetko provodi. Stoga Inicijativa Dobrodošli! od Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta traži da poštuju zakon i svoj izbjegloj djeci koja trenutno borave u prihvatilištima i drugim ustanovama, a bez obzira jesu li tražitelji azila ili ne, hitno omogući upis u školu te da se upisi izbjegle djece ubuduće provode automatizmom, u skladu sa zakonom i bez odlaganja.

U Prihvatilištu za tražitelje azila u Zagrebu trenutno se nalazi 465 osoba, a očekuje se daljnji porast broja tražitelja. Međunarodne i nevladine organizacije i dalje održavaju brojne aktivnosti kako bi nadomjestile institucionalne nedostatke i pružile izbjeglicama podršku pri uključivanju u društvo, a nedavno je udruga Liječnici svijeta otvorila svoje ambulante u Porinu i Kutini u kojima osobe iz prihvatilišta mogu zatražiti liječničku i psihološku pomoć te podršku.

Ovaj članak objavljen je u sklopu projekta Kultura participacije koji je sufinanciran sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.

Objavio/la matija [at] kulturpunkt.hr 05.09.2016

VEZANE VIJESTI

Integracija zahtijeva pravedan tretman

Piše: Matija Mrakovčić
Prema istraživanju svjetske mreže novinara u obrazovanju, visoko obrazovanje ključno je za integraciju izbjeglica i tražitelja azila.

Ključna pitanja današnjice

Piše: Matija Mrakovčić
Među preporukama za razvoj integracijskih politika i mjera, publikacija Instituta za migracije i narodnosti stavlja naglasak i na interkulturalne sadržaje i jačanje građanskih kompetencija.

Kreiranje novih mehanizama

Piše: Matija Mrakovčić
Forum za slobodu odgoja izdao je priručnik o tome kako s učenicima razgovarati o izbjegličkoj krizi, a Institut za razvoj obrazovanja založio se za pristup izbjeglica visokom obrazovanju.